ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Μια σειρά από πρόσφατες μαγνητοσκοπημένες συναυλίες της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, προγραμμάτισε και θα προβάλλει η ΕΡΤ3 τον Μάιο στη δημοφιλή τηλεοπτική ζώνη της κλασικής μουσικής κάθε Σάββατο και Κυριακή. Συγκεκριμένα:
Το Σάββατο 16 Μαΐου 2020, στις 09:00
«Έργα Carl Nielsen και Gustav Holst»
Μαγνητοσκοπημένη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, στο πλαίσιο της μουσικής ενότητας Cosmos του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στις 26 Φεβρουαρίου 2018, στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η Ορχήστρα ερμηνεύει το έργο «The Planets» του Gustav Holst και το «Helios Overture» του Δανού συνθέτη Carl Nielsen υπό τη μουσική διεύθυνση του Νίκου Χαλιάσα.
Οι «Πλανήτες» (op. 32), που γράφονταν από το 1914 ώς το 1916 και αρχικά έφεραν τον τίτλο «Επτά ορχηστρικά κομμάτια», είναι ο Άρης, η Αφροδίτη, ο Ερμής, ο Κρόνος, ο Ουρανός, ο Ποσειδώνας και ο Δίας. Ο Holst εμπνεύστηκε τους «Πλανήτες» από την αρχαία κλασική τους ερμηνεία και ιδιότητα.
Οι κατά Holst πλανήτες είναι επτά και όχι εννέα. Το παράδοξο αυτό συμβαίνει επειδή απλούστατα ο Holst δεν συμπεριέλαβε στη σύνθεσή του ούτε τη Γη ούτε τον Πλούτωνα, ο οποίος ανακαλύφθηκε 14 χρόνια μετά την ολοκλήρωση του έργου και μόλις 4 έτη πριν από το θάνατο του διάσημου Βρετανού μουσουργού.
Το «Helios Overture» (op.17), αποτελεί ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα του Carl Nielsen, το οποίο εμπνεύστηκε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα στις αρχές του 20ού αιώνα.
Σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας θα προβάλλεται ένα βίντεο που σκηνοθέτησε και επιμελήθηκε ο Θεοφάνης Ματσόπουλος.
Διάρκεια: 69’
Την Κυριακή 17 Μαΐου 2020, στις 08:10
«Έργα Λαυράγκα, Μπετόβεν, Ντβόρζακ»
Μαγνητοσκοπημένη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής (21η Ιουνίου 2018), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
Στο πρώτο μέρος, η ορχήστρα ερμηνεύει το «Εισαγωγή και φούγκα πάνω σε δύο Ελληνικά Θέματα» του Διονυσίου Λαυράγκα, ένα έργο που για δεκαετίες θεωρούνταν χαµένο, ενώ παραμένει άγνωστο το πότε ακριβώς γράφτηκε. Το θέµα της Εισαγωγής θυµίζει την αρχή της «Αρλεζιάνας» του Μπιζέ, ενώ η κεφαλή του θέµατος της Φούγκας το δηµοτικό «Κάτω στου Βάλτου τα χωριά».
Επίσης, στο πρώτο μέρος της συναυλίας παρουσιάστηκε και το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα Νο. 3, σε ντο ελάσσονα, έργο 37» του Λ. Β. Μπετόβεν, με σολίστ τον Γεώργιο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Ο Μπετόβεν άρχισε να ασχολείται με το συγκεκριμένο έργο το 1796, αλλά δεν είχε ξεκινήσει τη σύνθεσή του σοβαρά μέχρι το φθινόπωρο του 1799 και ύστερα από αναβολές και καθυστερήσεις κατάφερε να το ολοκληρώσει το 1803.
Στο δεύτερο μέρος, η ορχήστρα ερμηνεύει τη «Συμφωνία Νο. 9, σε μι ελάσσονα, έργο 95» (Συμφωνία του Νέου Κόσμου) του Αντονίν Ντβόρζακ.
Ο Ντβόρζακ τη συνέθεσε το 1893, ενώ ήταν διευθυντής του Εθνικού Ωδείου της Αμερικής. Η πιο γνωστή Ενάτη Συμφωνία μετά του Μπετόβεν, είναι μακράν η πιο δημοφιλής συμφωνία του Τσέχου συνθέτη και ένα από τα πιο σημαντικά έργα στο ρομαντικό ρεπερτόριο.
Η πρώτη εκτέλεση της συμφωνίας ανατέθηκε στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης και έκανε πρεμιέρα στις 16 Δεκεμβρίου του 1893, στο Κάρνεγκι Χολ, υπό τη διεύθυνση του φίλου του συνθέτη, μαέστρου Άντον Σεντλ.
Μουσική διεύθυνση: Αναστάσιος Συμεωνίδης
Διάρκεια: 108’