Μια αποκαλυπτική έρευνα για τη διασπορά των ελληνικών αρχαιοτήτων τους τελευταίους πέντε αιώνες στον δυτικό κόσμο, παρουσιάζει το COSMOTE HISTORY HD, μέσα από τη νέα σειρά «Το κάλεσμα των μαρμάρων» σε παραγωγή COSMOTE TV. Η σειρά 10 επεισοδίων φανερώνει στον τηλεθεατή τον ρόλο που διαδραμάτισε η ελληνική αρχαιότητα στη διαμόρφωση της νεότερης ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας, αλλά και στη δημιουργία του ελληνικού κράτους. Μια συναρπαστική διαδρομή για τον τηλεθεατή, ο οποίος θα μπορέσει να κατανοήσει τη βαθιά σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Δύση.
Τα επεισόδια της νέας σειράς προβάλλονται σε Α’ προβολή στο COSMOTE HISTORY HD κάθε Τρίτη βράδυ στις 22.00 και σε επανάληψη κάθε Παρασκευή στις 19.00. Μετά την προβολή τους στο κανάλι, όλα τα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα για δωρεάν on demand θέαση στην υπηρεσία COSMOTE TV PLUS.
«Η σειρά παρουσιάζει τα καθοριστικά σημεία της σχέσης του Δυτικού Πολιτισμού με τα έργα της Ελληνικής αρχαιότητας, τους τελευταίους πέντε αιώνες. Η σχέση αυτή, η οποία συνεχίζεται αδιάρρηκτα από την Αναγέννηση ως σήμερα, οριοθετεί σε μεγάλο βαθμό την πορεία εξέλιξης του Δυτικού Πολιτισμού, ενώ διαδραμάτισε έναν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία και τη διαμόρφωση του Ελληνικού κράτους. Τα αντικείμενα που έχουν μεταφερθεί στα περισσότερα μουσεία της Ευρώπης είναι ένα δείγμα αυτής της σχέσης», σχολιάζει ο σκηνοθέτης της σειράς, Κλεάνθης Δανόπουλος.
«Στο διάστημα αυτό, ο Δυτικός πολιτισμός αυτοπροσδιορίστηκε ως συνεχιστής του πνεύματος και της αισθητικής της Ελληνικής Αρχαιότητας, γεγονός που δημιουργεί μία ιδιαίτερη περίπτωση στην παγκόσμια Ιστορία. Χειρόγραφα, νομίσματα και μεγάλος αριθμός έργων τέχνης, μεταφέρθηκαν από την Ελλάδα στην Δυτική Ευρώπη, επηρεάζοντας καθοριστικά την τέχνη και τις πνευματικές αναζητήσεις της Ευρώπης. Οι μεγάλες πρωτεύουσες του Δυτικού κόσμου, στολίστηκαν με κτήρια αναφοράς στον Κλασσικό πολιτισμό, ενώ οι τέχνες αναπτύχθηκαν έχοντας σαν βάση τα πρότυπα και τις αναζητήσεις της Ελληνικής Αρχαιότητας. Επομένως, το ενδιαφέρον στη σειρά δεν είναι μόνο η λεηλασία, αλλά το γεγονός ότι μετά την Αναγέννηση η Δυτική Ευρώπη αφομοίωσε πολλά στοιχεία από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό».
Η σειρά «το κάλεσμα των μαρμάρων» ταξίδεψε στη Βενετία, το Λονδίνο, το Παρίσι και το Μόναχο, κινηματογραφώντας μερικά από τα σπουδαιότερα Ελληνικά έργα τέχνης που έχουν μεταφερθεί στα μουσεία αυτών των πόλεων. Συνομίλησε με περισσότερους από 30 έγκριτους ιστορικούς και ερευνητές, οι οποίοι παρουσίασαν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγιναν αυτές οι μεταφορές αρχαιοτήτων σκιαγραφώντας ταυτόχρονα τις επιπτώσεις που είχαν στις τοπικές κοινωνίες. « Η αρχαιοκαπηλία συστηματοποιήθηκε σταδιακά. Από τα τέλη του 17ου αιώνα ξεκινάει να υπάρχει μία κανονική ροή αρχαιολατρών στην Ελλάδα, οι οποίοι έκαναν αυτοψία, έρευνες και τα αποτύπωναν τα μνημεία. Ωστόσο, όλη αυτή η διαδικασία μπορεί να θεωρηθεί πλήρως οργανωμένη από τα μέσα του 18ου αιώνα και μετά, όπου συστηματοποιείται και η γνώση. Οτιδήποτε ελληνικό έχει σαφώς μεγαλύτερη αξία από οποιαδήποτε άλλη ρωμαϊκή αρχαιότητα» τόνισε αναφορικά με το ζήτημα της αρχαιοκαπηλίας ο ιστορικός τέχνης, έφορος Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θεόδωρος Κουτσογιάννης.
Το ντοκιμαντέρ καταπιάνεται και με το θέμα της μεταφοράς των μαρμάρων του Παρθενώνα. «Η περίπτωση της αρπαγής των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν είναι ξεχωριστή για δύο λόγους. Πρώτον γιατί αφορά τον Παρθενώνα – αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν χριστιανικό όρο για την αρχαιότητα, θα λέγαμε τα «Άγια των Αγίων» όσον αφορά στην Ελληνική Αρχαιότητα- και δεύτερον, λόγω του τρόπου με τον οποίο εκείνος απέσπασε ότι πήρε από τον Παρθενώνα. Διέλυσε το μνημείο από άποψη δομική, τεκτονική. Επέφερε δηλαδή μία καταστροφή», υπογραμμίζει ο κ. Κουτσογιάννης. «Οι έντονες αντιδράσεις γύρω από το θέμα αυτό προέκυψαν λόγω της βαναυσότητας της κίνησης του Έλγιν. Μέχρι εκείνη την εποχή δεν είχαμε ξανά διάλυση ή καταστροφή μνημείων. Είναι τελείως διαφορετικό το να συλλέγει κανείς διάσπαρτες αρχαιότητες και να τις συγκεντρώνει για να τις μελετήσει και τελείως διαφορετικό να καταστρέφει μνημεία προκειμένου να αφαιρέσει από αυτά τον γλυπτό διάκοσμο ή ό,τι θεωρεί θησαυρό. Να λεηλατήσει δηλαδή μνημεία που όλοι τα ήξεραν και κανείς δεν τα πείραζε με σκοπό την προσωπική προβολή ή το κέρδος», επισημαίνει σχετικά με το ίδιο θέμα ο διευθυντής ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και ιστορικός, Γιώργος Τόλιας.:
Σχετικά με το COSMOTE HISTORY HD, ο Δημήτρης Μιχαλάκης, Executive Director της COSMOTE TV σχολιάζει «Στο COSMOTE HISTORY HD έχουμε πάρα πολύ νέο περιεχόμενο. Θέλουμε να πούμε ιστορίες που να έρθουν κοντά σε ένα πιο νεανικό κοινό που ως τώρα δεν τις έχει δει. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να φέρουμε το νεανικό κοινό κοντά στην ιστορία μας και τον πολιτισμό μας. Σε αυτή τη λογική έχουμε ασχοληθεί με το να δημιουργήσουμε και να φέρουμε νέα ντοκιμαντέρ με μία σύγχρονη, φρέσκια ματιά. Μία τέτοια σειρά, που θα κάνει πρεμιέρα σύντομα στο κανάλι, είναι το «Λόγος-Αντίλογος» με παρουσιαστή τον Μάκη Παπαδημητρίου, που καταπιάνεται με το θέμα των debatesκαι με τον τρόπο με τον οποίο η επιχειρηματολογία διδάσκεται σήμερα σε φοιτητές στα πανεπιστήμια, δομημένα με συγκεκριμένους κανόνες και θίγοντας θέματα της επικαιρότητας. Στην προσπάθειά μας να φέρουμε πιο κοντά το κοινό στην ιστορία δίνουμε δωρεάν το COSMOTE HISTORY σε όποιο σχολείο μας το ζητήσει, με τη μορφή desktop application. Οπότε όλο το περιεχόμενο μας μπορεί να διατίθεται on demand στα σχολεία, πάρα πολύ εύκολα και απλά, αρκεί κάποιος να έρθει σε επαφή μαζί μας».
Δείτε εδώ το 1ο επεισόδιο της σειράς στο επίσημο YouTube κανάλι της COSMOTE TV