
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής θεωρεί ότι ο ν. 5308/2026, που ψηφίστηκε την προπερασμένη βδομάδα για την αδειοδότηση των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών, αποτελεί παρέμβαση στη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του Τύπου.
Η επίμαχη ψηφισμένη διάταξη αναφέρει: «Σε κάθε εφημερίδα που εκδίδεται και διανέμεται στην Ελλάδα, ορίζονται διευθυντής και διευθυντής σύνταξης, οι οποίοι αμφότεροι είναι δημοσιογράφοι. Σε περίπτωση κυκλοφορίας φύλλου κατά παράβαση του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται εντός δέκα ημερών από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, κάθε φορά, διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ».
Η Επιστημονική Επιτροπή σημειώνει ότι στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Συντάγματος ορίζεται ότι καθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικά, γραπτά και διά του Τύπου τους στοχασμούς του, τηρώντας τους νόμους του κράτους, ενώ στην παρ. 2 ορίζεται ότι ο Τύπος είναι ελεύθερος και η λογοκρισία και κάθε άλλο προληπτικό μέτρο απαγορεύονται.
Το ψηφισμένο άρθρο προκαλεί προβληματισμό, καθώς προβλέπει τα εξής: «Σχετικά με την τιθέμενη υποχρέωση να ορίζεται σε κάθε εφημερίδα που εκδίδεται και διανέμεται στην Ελλάδα διευθυντής έχων την ιδιότητα του δημοσιογράφου, πολλώ δε μάλλον όταν η παράβαση της υποχρέωσης αυτής συνεπάγεται την επιβολή, κάθε φορά, διοικητικού προστίμου 10.000 ευρώ από το ΕΣΡ. Περαιτέρω, δοθέντων των διαφορετικής φύσεως αρμοδιοτήτων τις οποίες ασκούν οι διευθυντές εφημερίδων, όπως, επί παραδείγματι, οικονομικής και διοικητικής φύσεως, προβληματισμός δημιουργείται κατά πόσον η υποχρέωση συνδρομής στο πρόσωπο των διευθυντών εφημερίδων της ιδιότητας του δημοσιογράφου, υπερβαίνει τα όρια της αρχής της αναλογικότητας που διέπει τους περιορισμούς της οικονομικής ελευθερίας και της ελευθερίας του Τύπου».
Ο ίδιος προβληματισμός διατυπώνεται και για την αντίστοιχη διάταξη που υπάρχει για τις περιφερειακές εφημερίδες.
Τέλος, η Επιστημονική Υπηρεσία σημειώνει πως προβληματισμός δημιουργείται όσον αφορά την αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης να επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις σε εφημερίδες, δεδομένου ότι, εκ του άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος, είναι αρμόδιο για τον έλεγχο και την επιβολή διοικητικών κυρώσεων στον τομέα της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης, δηλαδή στα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα, και όχι στον έντυπο Τύπο.
