ΤΕΛΟΣ Η ΕΣΤΙΑΣΗ! Ο… ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΦΕΤΖΗ, ΤΟΥ ΤΑΒΕΡΝΙΑΡΗ
– Η κατανάλωση μειώθηκε 20%, το κόστος λειτουργίας αυξήθηκε 42%
Μέχρι τώρα μιλούσαμε για τον… θάνατο του εμποράκου, που έχει γίνει και θεατρικό έργο, και επαναλαμβάναμε τον τίτλο για να δείξουμε την κάθετη πτώση που είχε το παραδοσιακό εμπόριο μετά την… εισβολή στην παγκόσμια αγορά –φυσικά και στην ελληνική– των πολυκαταστημάτων, των σούπερ μάρκετ κ.λπ.
Μετά τον… εμποράκο, σειρά έχουν πάρει οι εστιάτορες, οι καφετζήδες, οι ταβερνιάρηδες και γενικά όλοι όσοι ασχολούνται με την εστίαση.
Γιατί εκτός από τη μείωση της κατανάλωσης, η οποία οφείλεται στην οικονομική δυσπραγία της κοινωνίας, και την αύξηση των λειτουργικών εξόδων, σημαντική… αιμορραγία καταγράφουν λόγω της πολιτικής των διαφόρων πλατφορμών, καθώς τους στέλνουν μεν παραγγελίες, αλλά ουσιαστικά τους αφαιρούν το περιθώριο κέρδους με τα ληστρικά ποσοστά που έχουν καθιερώσει.
Διαβάστε επίσης: Ούτε οι μισοί Έλληνες δεν θα πάνε καλοκαιρινές διακοπές φέτος
Και δεν είναι μόνο αυτό. Εκείνο που προβληματίζει ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες της εστίασης είναι ότι οι πλατφόρμες τούς κανονίζουν και τις… προσφορές, οι οποίες αποσκοπούν στο να γίνουν εκείνες πιο ανταγωνιστικές έναντι των αντιπάλων τους, ωστόσο, τη… νύφη την πληρώνουν οι καταστηματάρχες.
Δηλαδή, οι πλατφόρμες διαφημίζουν ότι, για μία εβδομάδα, αγοράζοντας ένα σουβλάκι παίρνεις δύο, υποχρεώνουν τον επιχειρηματία να πουλάει στο κόστος για να ανταποκριθεί και στο τέλος του χρεώνουν τα ίδια ποσοστά με τις μέρες που δεν υπήρχε η προσφορά. Με αυτόν τον τρόπο οι πλατφόρμες κερδίζουν πελάτες, αλλά τη ζημιά την πληρώνουν εξ ολοκλήρου οι μαγαζάτορες.
Ενδεικτικά, ο επανεκλεγείς πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισιτιστικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) κ. Γιώργος Καββαθάς, μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», τόνισε ότι η προμήθεια ανά παραγγελία –εφόσον η πλατφόρμα διαθέτει δικό της μηχανάκι– κυμαίνεται από 25% έως και 30%!
Ο κ. Καββαθάς, περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο της εστίασης, υπογράμμισε ότι, αν και τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός στη χώρα σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η μέση κατανάλωση έχει μειωθεί, και μάλιστα σημαντικά.
Γιατί και οι τουρίστες δεν έχουν λεφτά, ενώ οι καλύτεροι πελάτες, εκείνοι που άφηναν λεφτά στα μαγαζιά, ήταν οι Έλληνες, που πλέον δεν υπάρχουν ουσιαστικά, γιατί η οικονομική τους κατάσταση δεν τους επιτρέπει διακοπές ή… εξόδους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων, η μέση κατανάλωση στην εστίαση μειώθηκε κατά 20%, ενώ παράλληλα, στο ίδιο διάστημα, το κόστος λειτουργίας του κλάδου αυξήθηκε κατά 42%! Υπολογίζοντας σ’ αυτήν την επιβάρυνση την αύξηση του κόστους της ενέργειας και του μισθολογικού κόστους.
Διαβάστε επίσης: Τουρισμός: πού οφείλεται αυτό το… μούδιασμα στη βαριά μας βιομηχανία;
Επίσης, σε μείζον πρόβλημα έχει αναδειχθεί το κόστος των ενοικίων, καθώς, όπως τόνισε ο κ. Καββαθάς, «είναι συχνό φαινόμενο οι απαιτήσεις των ιδιοκτητών για μαύρα χρήματα», τη στιγμή που το 70% – 80% των εισπράξεων των καταστημάτων της εστίασης γίνεται ηλεκτρονικά.
Καταλήγοντας, ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ είπε ότι αλλάζει το τοπίο και ο χαρακτήρας της εστίασης, με ενδεικτικό στοιχείο το γεγονός της προσθήκης του καφέ ως σερβιριζόμενου ή μη σερβιριζόμενου είδους.
Μάλιστα, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι τα καταστήματα, π.χ., στο κέντρο της Αθήνας λειτουργούν ικανοποιητικά, δεδομένου ότι η Αθήνα έχει μετατραπεί σε τουριστικό προορισμό ίσως και δωδεκάμηνης διάρκειας.
Διαβάστε επίσης: Η ακρίβεια, η οργή των πολιτών και η κατήφεια στην αγορά
Όμως, την ίδια στιγμή, τα καταστήματα στις περιοχές πέριξ του κέντρου της Αθήνας δεν έχουν τις ίδιες επιδόσεις.
Όσον αφορά, δε, το θέμα των ηλεκτρονικών πλατφορμών, υπογράμμισε ότι θα επιβαρύνουν περισσότερο την κατάσταση –και δεν θα αργήσει αυτό να φανεί–, επειδή οι πλατφόρμες αποκτούν το πελατολόγιο των επιχειρήσεων της εστίασης και σκανάρουν τις περιοχές, με αποτέλεσμα στο μέλλον να ελέγχουν εκείνες την πελατεία και να τη… σπρώχνουν όπου θέλουν και όπου έχουν συμφέροντα.