• Εφημερίδα Παρόν
  • Το blog του Μάκη Κουρή
  • Τυπολογίες @ Facebook
  • Τυπολογίες @ Twitter
  • ΤΟ ΠΑΡΟΝ @ FACEBOOK

Τυπολογίες - όλα γύρω από τα media

  • Τηλεόραση
  • Εφημερίδες
  • Ραδιόφωνο
  • Internet
  • Μετρήσεις
  • ΑΙΧΜΕΣ
  • ΣΕΙΡΕΣ
  • Streaming

“Μαθήματα” από το ΣΕΔΕΑ για τις δημοσκοπήσεις, χωρίς καμία αναφορά για τη Marc

14/03/2023

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Λόγω του πλήθους των δημοσκοπήσεων που αναμένεται να δημοσιοποιηθούν ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών, θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό όλοι, δημοσιογράφοι, πολιτικοί, αλλά κυρίως οι πολίτες που έρχονται σε επαφή με τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων μέσω των ΜΜΕ, να λαμβάνουν υπόψη συγκεκριμένες παραμέτρους κατά την ανάγνωση και ερμηνεία των δημοσιοποιηθέντων στοιχείων και να γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες και νομικές υποχρεώσεις περί δημοσιοποίησης δημοσκοπήσεων.

Για τον σκοπό αυτό ο ΣΕΔΕΑ παραθέτει τις υποχρεώσεις των εταιρειών που διενεργούν δημοσκοπήσεις αλλά και των ΜΜΕ που τις δημοσιεύουν, ενώ προβαίνει για άλλη μια φορά σε καταγραφή των βασικών οδηγιών ανάγνωσης δημοσκοπήσεων.

Σας παρακαλούμε να δημοσιοποιήσετε τα κάτωθι και σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνδρομή σας στην ορθή ενημέρωση των πολιτών.

Για τον ΣΕΔΕΑ

Βαλέρια Τσάμη

Πρόεδρος ΔΣ

 

 

 

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ

 

Ταυτότητα έρευνας: Προσέξτε την ταυτότητα της έρευνας, όπου πρέπει να δηλώνονται τουλάχιστον τα ακόλουθα: η εταιρεία που διενήργησε την έρευνα, ο εντολέας της έρευνας, το μέγεθος του δείγματος & η γεωγραφική του κάλυψη,  ο τρόπος συλλογής των στοιχείων, η περίοδος διεξαγωγής της έρευνας και το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματα της. Επίσης, όταν πρόκειται για δημοσκόπηση με πρόθεση ψήφου,  θα πρέπει να δηλώνεται ο τρόπος συλλογής στοιχείων.

 

Δείγμα – Μέγεθος: Προσέξτε το μέγεθος του δείγματος της έρευνας. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για Βουλευτικές εκλογές ή Ευρωεκλογές, το δείγμα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.000 άτομα.

 

Δείγμα – Ποιότητα: Προσέξτε τι αντιπροσωπεύει το δείγμα. Ως δημοσκόπηση νοείται κάθε έρευνα που το δείγμα της είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού που διερευνά. Το άθροισμα των απαντήσεων που ελήφθησαν μετά από πρόσκληση που απευθύνθηκε προς συγκεκριμένη ομάδα πολιτών (π.χ. επισκέπτες ενός συγκεκριμένου διαδικτυακού τόπου ή αναγνώστες μιας συγκεκριμένης εφημερίδας) δεν συνιστά αποτέλεσμα δημοσκόπησης .

 

Πρόθεση ψήφου / Πρόθεση ψήφου στα έγκυρα / Εκτίμηση ψήφου: Προσέξτε τη διάκριση ανάμεσα στην «πρόθεση ψήφου», την «πρόθεση ψήφου στα έγκυρα» & την «εκτίμηση ψήφου», όταν συγκρίνετε τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων. Ο όρος πρόθεση ψήφου, αφορά σε όλες τις απαντήσεις  που δίνονται στην ερώτηση «Εάν είχαμε εκλογές την επόμενη Κυριακή τι θα ψηφίζατε;», ακόμη και όταν δεν επιλέγεται κάποιο κόμμα ή υποψήφιος. Ο όρος πρόθεση ψήφου στα έγκυρα αφορά σε όλες τις απαντήσεις εκτός του «άκυρου-λευκού», ενώ περιλαμβάνει και τους αναποφάσιστους. Ο όρος εκτίμηση ψήφου αφορά στην εκτίμηση των ποσοστών των κομμάτων ή των υποψηφίων χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η αδιευκρίνιστη ψήφος (δηλαδή εξαιρουμένων των απαντήσεων όπως  ‘Δεν έχω αποφασίσει ακόμα’, ‘Δεν γνωρίζω’,  ‘Δεν απαντώ’,  ’ Άκυρο’, ‘Λευκό’). Συνεπώς δεν νοείται σύγκριση μεταξύ αποτελεσμάτων δύο δημοσκοπήσεων, όταν π.χ. η μια καταγράφει την πρόθεση ψήφου και η δεύτερη την πρόθεση ψήφου στα έγκυρα, ή όταν η μια καταγράφει την πρόθεση ψήφου και η δεύτερη την εκτίμηση ψήφου.

 

Εταιρεία Δημοσκοπήσεων: Προσέξτε το όνομα της εταιρείας που διεξήγαγε την δημοσκόπηση και την  ένδειξη «μέλος του ΣΕΔΕΑ».  Οι εταιρείες μέλη του ΣΕΔΕΑ (www.sedea.gr)  ελέγχονται συστηματικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα από το σύστημα ΠΕΣΣ (Ποιοτικός Έλεγχος Συλλογής Στοιχείων) μέσω ανεξάρτητου ελεγκτή.

 

Οι αναγνώστες/ εκτιθέμενοι στις δημοσιεύσεις δημοσκοπήσεων είναι σημαντικό να διαβάζουν το σύνολο των στοιχείων της δημοσκόπησης και όχι μόνο την Πρόθεση Ψήφου ή τις Αναγωγές/ Εκτιμήσεις αποτελεσμάτων. Να αναζητάτε και να λαμβάνετε υπόψη το ποσοστό των Αναποφάσιστων Ψηφοφόρων

 

 

 

 

 

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ 3603/2007

ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ

 

  1. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

 

Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 του Ν 3603/2007, «Στις διατάξεις του νόμου υπάγονται οι δημοσκοπήσεις, οι οποίες διενεργούνται από οποιονδήποτε φορέα ή επιχείρηση για τη διερεύνηση των τάσεων της κοινής γνώμης και έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με κοινοβουλευτικές εκλογές, δημοψηφίσματα, εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, νομαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές εκλογές, ανεξαρτήτως του χρόνου διενέργειας τους»

 

  1. ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

 

Αυτονοήτως κατά την διενέργεια τέτοιων ερευνών εφαρμόζεται ο κώδικας επαγγελματικής πρακτικής της ESOMAR/ΣΕΔΕΑ καθώς και οι προβλεπόμενες στον Κανονισμό ΠΕΣΣ (Ποιοτικός Έλεγχος Συλλογής Στοιχείων) διαδικασίες [άρθρο 3 παρ. 3 και 8].

 

Επίσης, οι μεν εταιρείες δημοσκοπήσεων οφείλουν να διασφαλίζουν την αμερόληπτη, αξιόπιστη και χωρίς επιρροές διεξαγωγή τους και να περιγράφουν την μέθοδο που εφάρμοσαν για την εκτίμηση των αποτελεσμάτων, τα δε ΜΜΕ να συμφωνούν το περιεχόμενο μιας δημοσκόπησης με τον φορέα που τη διενέργησε, να διακρίνουν τα αποτέλεσματά της από τις τυχόν εκτιμήσεις και να μην αναφέρουν αποσπασματικά τα αποτελέσματά της.

 

  1. ΤΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ Η ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ Ή ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ

 

3.1 Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4, η  δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των δημοσκοπήσεων πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα στοιχεία:

α) την επωνυμία του διενεργήσαντος τη δημοσκόπηση,  β) την επωνυμία ή το όνομα του εντολέα της δημοσκόπησης, γ) το σκοπό της δημοσκόπησης,  δ) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του δείγματος,  ε) το μέγεθος του δείγματος και τη γεωγραφική του κάλυψη,  στ) το χρονικό διάστημα και το έτος συλλογής των στοιχείων,  ζ) τη μέθοδο δειγματοληψίας,  η) τη μέθοδο συλλογής των στοιχείων,  θ) το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης,  ι) τις ελάχιστες βάσεις του δείγματος σε σχέση με τον αριθμό των ερωτώμενων,  ια) τις παραμέτρους της στατιστικής στάθμισης του δείγματος, ιβ) την πλήρη διατύπωση των ερωτήσεων που δημοσιοποιούνται και  ιγ) το συμπέρασμα, δηλαδή τη θέση του φορέα ή της επιχείρησης δημοσκόπησης επί των αποτελεσμάτων της. Τα στοιχεία αυτά αναρτώνται υποχρεωτικά και στην ιστοσελίδα του φορέα που διενήργησε την δημοσκόπηση (άρθρο 6 παρ. 3)

3.2 Εφόσον τα στοιχεία δημοσιοποιούνται σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρονται υποχρεωτικά εκ των ανωτέρω τα στοιχεία α`, β`, ε`, στ`, θ` και ι` και εφόσον είναι δυνατόν και τα στοιχεία ιβ` και ιγ`.  Σε αντίθετη περίπτωση, η διατύπωση της ερώτησης ή του συμπεράσματος του φορέα ή της επιχείρησης δημοσκόπησης επί των αποτελεσμάτων της που θα δημοσιοποιηθούν πρέπει να συμφωνείται με τον φορέα ή την επιχείρηση δημοσκόπησης.

3.3  Κατά τη δημοσιοποίηση των δημοσκοπήσεων πρέπει να γίνεται μνεία αν αυτή διενεργήθηκε με τη χρήση κάλπης ή όχι.

 

 

  1. ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΜΗΤΡΟ ΤΟΥ ΕΣΡ

Οι εταιρείες που επιθυμούν να διενεργούν δημοσκοπήσεις και κάθε άλλη έρευνα για λογαριασμό του Δημοσίου (εν ευρεία εννοία), των πολιτικών κομμάτων και συνδυασμών καθώς και Μέσων Ενημέρωσης (άρθρο 5 παρ. 2 και 4) πρέπει να εγγραφούν στο εν λόγω μητρώο.

Share this:

  • Email
  • Facebook
  • Twitter

Άλλα ενδιαφέροντα θέματα

Comments

Filed Under: Internet, Ανακοινώσεις, Εφημερίδες, Ραδιόφωνο, Τηλεόραση Tagged With: δημοσκοπήσεις, ΣΕΔΕΑ, σιδηροδρομικό δυστύχημα, Τέμπη

Διαβαστε και τα παρακατω

  • Πρόστιμα 205.000 ευρώ στο Star για την εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα»
  • ΑΙΧΜΕΣ: "Κάνε ότι κοιμάσαι"
  • Κόντρα ΕΡΤ-TV Plus στην Αυστραλία
  • "Πράσινο φως" από το ΕΣΡ για το Kontra, το οποίο επιστρέφει και στην Cosmote TV
  • Ο Βασίλης Σκουρής στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων της τηλεόρασης του ΑΤΤΙCA TV
  • Στις έντυπες "Τυπολογίες" την Κυριακή: Οι νέες ισορροπίες στα media ...επί της οθόνης!
  • Δώδεκα ομάδες της SuperLeague αναζητούν "έδρα"
  • Αυλαία για το  «Έτερος Εγώ» της COSMOTE TV 
  • «Ο όρκος ΙΙ»: Αποκλειστικά στο ΕRTFLIX όλα τα επεισόδια του πρώτου κύκλου της σειράς
  • Νέος Pepper με Γιαννούτσο-Βαμβακάρη και Αφροδίτη Σημίτη

Τελευταιες αναρτησεις

  • Διαβάστε στο «ΠΑΡΟΝ της Κυριακής»: Σε αχαρτογράφητα νερά η χώρα μετά τις πρώτες εκλογές
  • Στις έντυπες “Τυπολογίες” την Κυριακή: Οι νέες ισορροπίες στα media …επί της οθόνης!
  • Αυλαία για το  «Έτερος Εγώ» της COSMOTE TV 
  • Οι πολεοδομικές παραβάσεις στη Μύκονο και έρευνα για τα αιολικά πάρκα στη ERTNEWS
  • Ο Ε. Βενιζέλος στη «Μεγάλη Εικόνα»

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

"Real News" "Ελευθεροτυπία" Alpha ANT1 Cosmote TV Digea Forthnet Mega Nielsen Nova novasports Open Real FM Star «Καθημερινή» «Το ΠΑΡΟΝ» ΑΙΧΜΕΣ ΑΝΤ1 ΑΠΕ Αλέξης Τσίπρας ΔΟΛ ΕΔΟΕΑΠ ΕΕΤΤ ΕΙΤΗΣΕΕ ΕΡΤ ΕΡΤ1 ΕΡΤ2 ΕΡΤ3 ΕΣΗΕΑ ΕΣΡ ΕΤΕΡ Μακεδονία TV ΝΔ ΝΕΡΙΤ Νίκος Παππάς Νίκος Χατζηνικολάου ΟΠΑΠ ΠΑΜΕ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΠΟΕΣΥ ΠΟΣΠΕΡΤ ΣΚΑΪ ΣΥΡΙΖΑ Σκάι Τράπεζα Πειραιώς τηλεοπτικές άδειες

Το Παρον αυτης της κυριακης

Top Posts

  • Πρόστιμα 205.000 ευρώ στο Star για την εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα»
  • ΑΙΧΜΕΣ: "Κάνε ότι κοιμάσαι"
  • Κόντρα ΕΡΤ-TV Plus στην Αυστραλία
  • "Πράσινο φως" από το ΕΣΡ για το Kontra, το οποίο επιστρέφει και στην Cosmote TV
  • Ο Βασίλης Σκουρής στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων της τηλεόρασης του ΑΤΤΙCA TV

Αιχμές

****Μετά τις εκλογές παίζουν αρκετά σενάρια, ανάλογα με το εκλογικό σχήμα. Το πιο σοβαρό, είναι η ιδέα των συγχωνεύσεων εν λειτουργία στην τηλεόραση. Την τάση που διαμορφώνεται μπορείτε να διαβάσετε την Κυριακή στην έντυπη έκδοση των “Τυπολογιών” που κυκλοφορεί μαζί με το “Παρόν”. ****Το δεύτερο είναι για τη μετακίνηση παρουσιαστή από ισχυρό κανάλι σε μικρότερο. […]

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι Τυπολογίες στο Twitter

My Tweets

Παρόν

Σημερινα Εξωφυλλα


ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ







Tags

"Real News" "Ελευθεροτυπία" Alpha ANT1 Cosmote TV Digea Forthnet Mega Nielsen Nova novasports Open Real FM Star «Καθημερινή» «Το ΠΑΡΟΝ» ΑΙΧΜΕΣ ΑΝΤ1 ΑΠΕ Αλέξης Τσίπρας ΔΟΛ ΕΔΟΕΑΠ ΕΕΤΤ ΕΙΤΗΣΕΕ ΕΡΤ ΕΡΤ1 ΕΡΤ2 ΕΡΤ3 ΕΣΗΕΑ ΕΣΡ ΕΤΕΡ Μακεδονία TV ΝΔ ΝΕΡΙΤ Νίκος Παππάς Νίκος Χατζηνικολάου ΟΠΑΠ ΠΑΜΕ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΠΟΕΣΥ ΠΟΣΠΕΡΤ ΣΚΑΪ ΣΥΡΙΖΑ Σκάι Τράπεζα Πειραιώς τηλεοπτικές άδειες

ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 27 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «Το Παρόν» «Το Παρόν» , την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook

Πως να επικοινωνησετε μαζι μας

Στην ηλεκτρονική μας έκδοση οι αναγνώστες μας μπορούν παράλληλα να επικοινωνούν μαζί μας με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, προκειμένου να εκφράζουν τις απόψεις και τις παρατηρήσεις τους, που μας είναι απαραίτητες, και επίσης να συμμετέχουν σε δημοσκοπήσεις, απαντώντας σε κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη χώρα μας και τον Ελληνισμό γενικότερα.

Τηλ 210-66.65.669
email [email protected]
fax +30-210-66.65.812

© Εφημερίδα Παρόν 2017