Πού πάει η δημοσιογραφία τα επόμενα χρόνια; Στην Ελλάδα κινείται σε θολά νερά και οι εφημερίδες προσπαθούν να κρατήσουν την κυκλοφορία τους με προσφορές, μόνο που έτσι ο αναγνώστης μεταλλάσσεται σε αγοραστή. Στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα στη γειτονιά μας, δύο ολλανδοί δημοσιογράφοι βρήκαν διέξοδο, που δεν είναι άλλη από την επιστροφή στις ρίζες της δημοσιογραφίας, στην είδηση.
Ο Ernst-Jan Pfauth και ο Rob Wijnberg, τριαντάρηδες και οι δύο και ιδρυτές της ψηφιακής εφημερίδας «De Correspondent», βρέθηκαν στην Αθήνα και μίλησαν στη δημοσιογράφο της «Καθημερινής» Μαργαρίτα Πουρνάρα. Μεταξύ άλλων, είπαν:
«Οι παραδοσιακές εφημερίδες προσπαθούν να αυξήσουν τον αριθμό των αναγνωστών με κόλπα μάρκετινγκ και προσφορές. Λάθος! Έτσι απομονώνεις τους δημοσιογράφους από το κοινό. Πρέπει να επωμίζονται την ευθύνη του να κρατάνε τους αναγνώστες τους και όχι το “μπαλάκι” να πηγαίνει στο εμπορικό τμήμα, σε ανθρώπους που ξέρουν την αγορά αλλά δεν είναι δημοσιογράφοι. Όποιος γράφει τα άρθρα ξέρει καλύτερα και πώς να τα χειριστεί επικοινωνιακά. Οι δημοσιογράφοι μας κρίνονται διότι, έτσι όπως είναι δομημένη η εφημερίδα μας, ο καθένας αναπτύσσει το δικό του δίκτυο των αναγνωστών, με καθήκον να τους δίνει ένα συναρπαστικό αφήγημα».
Το παραπάνω…
«Το βασικό μας κριτήριο είναι η ειδησεογραφική υπεραξία, αυτό το παραπάνω που θα βρει σε εμάς ο αναγνώστης. Σας φέρνω ένα παράδειγμα. Υποτίθεται ότι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης τα σύνορα καταρρέουν. Κάναμε όμως μια έρευνα και διαπιστώσαμε ότι μετά την 11η Σεπτεμβρίου χτίστηκαν περισσότερα διαχωριστικά τείχη απ’ ό,τι σε όλη την πρόσφατη ιστορία. Η ανέγερση του κάθε τείχους εμφανιζόταν ως μεμονωμένη είδηση στον τοπικό ή τον διεθνή Τύπο. Όμως, δεν υπήρχε μια συνολική καταγραφή πουθενά ούτε τι σηματοδοτεί η αύξησή τους».