Δελτίο Τύπου του 1ου Συνεδρίου OmniTV:
Η επιτακτική ανάγκη να συνενώσουν τις δυνάμεις τους όλοι οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί και οι ενώσεις τους σε μια ενιαία ισχυρή ένωση, προκειμένου να διεκδικήσουν με μεγαλύτερη ισχύ πόρους για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, τα κεφάλαια που δικαίως τους αναλογούν από τη διαφημιστική δαπάνη (ιδιωτική και κρατική), αλλά και ο προβληματισμός σε σχέση με τα ζητήματα της φοροεισπρακτικής αντιμετώπισης από πλευράς πολιτείας, ήταν οι βασικές συνιστώσες που προέκυψαν από τις εργασίες του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Τηλεοπτικών Σταθμών Περιφέρειας OmniTV.
To Συνέδριο με κεντρικό θέμα «Η περιφέρεια στο επίκεντρο» έλαβε χώρα χθες Πέμπτη 8 Ιουλίου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας και μεταδόθηκε ζωντανά από τους περιφερειακούς σταθμούς της χώρας, ενώ τις εργασίες του παρακολούθησαν πλέον των 500 συνέδρων, πολιτικοί και πολιτειακοί φορείς, θεσμικοί και ακαδημαϊκοί παράγοντες, καθώς και στελέχη από την αγορά των διαφημιζομένων, αλλά και των διαφημιστών.
Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου κήρυξε ο Πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής κος Κώστας Νόστης, και στην συνέχεια η κα Βίκυ Παπαφιλίππου, Πρόεδρος της ΤΕΠ (Τηλεόραση Ελληνικής Περιφέρειας)και ο κ. Ιωάννης Πανταζόπουλος, Πρόεδρος της Ε.ΠΕ.Κ. (Ένωση Περιφερειακών Καναλιών) τόνισαν κατέστησαν σαφή από την αρχική τους τοποθέτηση την ανάγκη για κοινή δράση και ένωση δυνάμεων. Η κ. Παπαφιλίππου επεσήμανε ότι και οι 3 σημερινές ενώσεις μαζί πρέπει να διεκδικήσουν λύσεις στα ενιαία προβλήματα του κλάδου, που απασχολεί πάνω από 1000 εργαζομένους, θέσεις εργασίας που πρέπει να διαφυλαχθούν για το καλό της περιφέρειας. Στο ίδιος μήκος κύματος και ο κ. Πανταζόπουλος επεσήμανε ότι πρέπει να παραμερίσουν ότι τους χωρίζει και να καλλιεργήσουν όσα τους ενώνουν, σε μια κοινή πορεία για το καλό της περιφερειακής τηλεόρασης.
Από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, εξέχουσας σημασίας ήταν η τοποθέτηση του πρόεδρου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος υπερθεμάτισε για την αξία της περιφερειακής τηλεόρασης και επεσήμανε ότι για να φύγουμε από το χρεοκοπημένο παρελθόν πρέπει η στρατηγική εξόδου από την κρίση να έχει όντως στο επίκεντρο την περιφέρεια και μέσα από την περιφερειακή τηλεόραση να αναδεικνύονται τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα κάθε νομού. Αφού εξήρε τον καταλυτικό ρόλο των περιφερειακών ΜΜΕ στην προώθηση της αποκέντρωσης και τη σύνδεση των τοπικών κοινωνιών με τα κεντρικά σημεία άσκησης εξουσίας σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και με τον απανταχού ελληνισμό, ο κ. Σαμαράς επεσήμανε τα χρόνια προβλήματα του κλάδου και την αναβλητική στάση της πολιτείας, στάση που επέδειξε και η Νέα Δημοκρατία, όπως υπογράμμισε με διάθεση αυτοκριτικής. Μείζον θέμα, σύμφωνα με τον ίδιο, παραμένει ο τρόπος κατανομής της κρατικής διαφήμισης, που θα πρέπει να γίνεται με απόλυτη διαφάνεια και χωρίς σκοπιμότητες, προκειμένου να παραμείνουν ελεύθεροι και ακηδεμόνευτοι οι περιφερειακοί σταθμοί, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα τους και τον πλουραλισμό στην ενημέρωση. Τέλος, τόνισε ότι η μετάβαση στη ψηφιακή εποχή πρέπει να γίνει με κανόνες και ρύθμιση, και δεσμεύτηκε ως κόμμα της Νέας Δημοκρατίας να βοηθήσει με όλες τις δυνάμεις του προς αυτή την κατεύθυνση.
Από πλευράς κυβέρνησης, ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, κ. Νίκος Σηφουνάκης, τόνισε ότι η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου, ωστόσο μια βιαστική μετάβαση που δεν θα λαμβάνει υπόψη το ψηφιακό μέρισμα θα δημιουργήσει ένα άναρχο χάρτη συχνοτήτων, χειρότερο από αυτόν της αναλογικής τηλεόρασης. Επεσήμανε ότι το υπουργείο εργάζεται προς την κατεύθυνση αυτή, έχοντας δρομολογήσει τις διαδικασίες για το νέο ψηφιακό χάρτη συχνοτήτων, με στόχο τη χρήση του σπάνιου πόρου του φάσματος για τη μέγιστη γεωγραφική κάλυψη από παρεχόμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Όσον αφορά την ψηφιακή τηλεόραση στόχος είναι να επιτευχθεί καλύτερη ποιότητα σήματος, βέλτιστη γεωγραφική κάλυψη και ρύθμιση του ζητήματος των παρεμβολών. Επεσήμανε δε ότι το υπουργείο στοχεύει στην ελαχιστοποίηση του κόστους μετάβασης στην ψηφιακή εποχή, τόσο για την περιφέρεια, όσο και για το κοινωνικό σύνολο, ενώ κλείνοντας την τοποθέτηση του ανέφερε στους εκπροσώπους των περιφερειακών σταθμών ότι είναι σημαντικό που αποκτούν ενιαία έκφραση ή τουλάχιστον οδεύουν προς αυτή.
Στις 5 ενότητες που ακολούθησαν, τέθηκαν επί τάπητος τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της περιφερειακής τηλεόρασης, όπως η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, οι συχνότητες που θα αποδωθούν στους σταθμούς και οι επενδύσεις που θα απαιτηθούν, η επιπλέον επιβολή έκτακτης φορολόγησης 20% στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, αλλά και το ζήτημα της διαφήμισης γενικότερα, κρατικής και μη, όπου όπως διαπιστώθηκε από το σύνολο των ομιλητών/εισηγητών, ο «νόμος Βενιζέλου» (2328/95) για τη ποσόστωση 30% της κρατικής διαφήμισης στους σταθμούς της περιφέρειας, δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
Από τις σημαντικότερες τοποθετήσεις, ήταν αυτή του κ. Αντώνη Δημητρίου, Προέδρου & Διευθύνοντος Συμβούλου του Κρήτη ΤV, ο οποίος διερωτήθηκε σε ποιο υπουργείο υπάγεται ο κλάδος των περιφερειακών σταθμών, αφού και σε αυτή την περίπτωση η πολυνομία και η γραφειοκρατία «βασιλεύει». Επεσήμανε την ανακολουθία των 2 κομμάτων εξουσίας, που ως αντιπολίτευση υπόσχονται να είναι κοντά στον κλάδο και ως κυβέρνηση τον ξεχνούν, κάτι που τα τελευταία 20 χρόνια φάνηκε στην περίπτωση των (μη) αδειοδοτήσεων των σταθμών στην αναλογική τηλεόραση (ο ίδιος έχει καταθέσει 6 φορές φάκελο, όπως ανέφερε και 1,5 εκατ. σε παράβολα για εξέταση του φακέλου). Έθεσε επίσης το θέμα του ΕΣΡ και ότι δεν επικρατεί αίσθημα δικαιοσύνης στον κλάδο, αφού τα πρόστιμα του ελεγκτικού οργάνου δεν εφαρμόζουν την αρχή της αναλογικότητας με βάση το τζίρο των σταθμών και επιβάλλουν αντίστοιχα πρόστιμα με αυτά των καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας. Ανέφερε το ζήτημα της φορολόγησης με 20% στην τηλεοπτική διαφήμιση, που ήρθε να προστεθεί στο αγγελιόσημο (21,5%) και στην καταβολή 2,2% επί του τζίρου για τα δικαιώματα της ΑΕΠΙ και ουσιαστικά θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα βιωσιμότητας των περιφερειακών σταθμών, που εξομοιώνονται με τους σταθμούς της Αττικής, χωρίς ωστόσο να διεκδικούν επί ίσοις όροις τη διαφήμιση. Κλείνοντας ανέφερε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να ενωθούν οι περιφεραιακοί σταθμοί σε 1 σωματείο, αφού «οι πολλές σφραγίδες βολεύουν τους κυβερνητικούς».
Σημαντική ήταν και η παρέμβαση του συντονιστή της ενότητας, έγκριτου δημοσιογράφου κ. Τέρενς Κουίκ, ο οποίος επεσήμανε ότι το ΕΣΡ θα πρέπει στα πρόστιμα που επιβάλει στους περιφερειακούς σταθμούς να υπολογίζει μια δίκαιη ποσόστωση του τζίρου (π.χ. 1 τοις χιλίοις), προτείνοντας να συσταθεί επιτροπή που θα χειρίζεται τα ζητήματα ΕΣΡ ενώ υπερθεμάτισε στο θέμα της φορολόγησης και ειδικότερα στα δικαιώματα που αποδίδονται στην ΑΕΠΙ, χαρακτηρίζοντας τα «ληστεία» και παροτρύνοντας τους 129 περιφερειακούς σταθμούς να προβούν σε ισάριθμες αγωγές και μηνύσεις, έως ότου αλλάξει η κείμενη νομοθεσία. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο νομικός εκπρόσωπος αρκετών περιφερειακών σταθμών, κ. Σπυρίδων Αρώνης, χαρακτήρισε «χαράτσι» το 2,2% επί του τζίρου που καταβάλει ο κλάδος στο ΑΕΠΙ για το «μουσικό χαλί» του τηλεοπτικού προγράμματος, χαρακτηρίζοντας το εξωφρενικό καθεστώς ασυλίας και ασυδοσίας. Σχετικά με την επιβολή του 20% φόρου στην τηλεοπτική διαφήμιση, τόνισε ότι οι περιφερειακοί σταθμοί καλούνται να υποκαταστήσουν τον εισπρακτικό μηχανισμό του κράτους, όντας ο τελευταίος τροχός της αμάξης στην αλυσίδα της τηλεοπτικής διαφήμισης.
Αναφορικά, με το ζήτημα της ψηφιακή μετάβασης, ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα ΥΠΥΜΕΔ, κ. Σωκράτη Κάτσικα, ο οποίος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να μεταβεί το σύνολο της χώρας στην ψηφιακή τηλεόραση στο τέλος του 2012, αν συντονιστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (π.χ. για τη χοροθέτηση των Πάρκων Κεραιών εμπλέκονται 8 υπουργεία). Από πλευράς υπουργείου Υποδομών, η προπαρασκευαστική διαδικασία για την ολοκλήρωση του νομικού πλαισίου της μετάβασης, που λαμβάνει υπόψη της και το ψηφιακό μέρισμα και τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας, αλλά και το συντονισμό με τα 17 (!) τηλεπικοινωνιακά όμορα κράτη, έχει προχωρήσει. Παράλληλα, τόνισε ότι το υπουργείο εξετάζει παραδείγματα κρατικής χρηματοδότησης για τη μετάβαση από το εξωτερικό, χωρίς να αποκλείει το ΕΣΠΑ ως χρηματοδοτικό εργαλείο, αν και το τελευταίο υπόκειται σε περιορισμούς τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και από τον ίδιο τον κανονισμό του.
Εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη είχε ο κ. Γιώργος Μαθιός, CEO της Digea, του φορέα μετάβασης στη ψηφιακή τηλεόραση των σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, ο οποίος τόνισε ότι με το ισχύον καθεστώς αδειοδότησης των σημείων ψηφιακής εκπομπής δεν είναι εφικτή η μετάβαση ούτε το 2020, τονίζοντας ότι είναι τεχνητά τα προβλήματα και όχι τεχνικά. Από την εμπειρία της Digea, που λειτουργεί ως «παγοθραυστικό» στη μετάβαση στη ψηφιακή εποχή, ο ίδιος επεσήμανε ότι το πιο αργό βαγόνι είναι ο ίδιος ο τηλεθεατής.
Σημαίνουσα ήταν και η τοποθέτηση του έτερου φορέα μετάβασης στη ψηφιακή τηλεόραση, της Digital Union, καθώς ο Πρόεδρος της Ανδρέας Ανατολιωτάκης, ανακοίνωσε ότι ήδη εκπέμπει ψηφιακά σε πιλοτικό επίπεδο σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Στερεά Ελλάδα και σύντομα θα επεκτείνει τις δοκιμές της και σε άλλες 5 περιφέρειες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον επίσης, είχε η παρουσίαση από πλευράς του κ. Αναστάσιου Παπατσώρη, Καθηγητή ΤΕΙ Σερρών – Διευθυντή Εργαστηρίου Επικοινωνιών, που πραγματοποίησε με την επιστημονική του ομάδα απογραφή από 11 διαφορετικά Πάρκα Κεραιών στο Νομό Σερρών, καταγράφοντας ένα «χάος συχνοτήτων». Κατόπιν ενοποίησε σε ερευνητικό επίπεδο την εκπομπή σε 1 μόλις κέντρο εκπομπής στο Κεφαλοχώρι επιτυγχάνοντας 91,61% κάλυψη από 67,7% στο προηγούμενο κέντρο στην Καγιά.
Τέλος, σημαντικές ήταν οι τοποθετήσεις, τόσο του κ. Νίκου Παπαφιλίππου, Προέδρου του West Channel Κοζάνης, όσο και του κ. Γιώργου Σιμόπουλου, Διευθύνοντος Σύμβουλος Star Channel Κεντρικής Ελλάδος. Ο πρώτος πρότεινε να μειωθούν τα ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ που ούτως η άλλως χρηματοδοτούνται από όλους τους Έλληνες μέσω του ανταποδοτικού τέλους στο λογαριασμό της ΔΕΗ και τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν να δοθούν στα κανάλια της περιφέρειας για τη μετάβαση τους στην ψηφιακή εποχή, σε συνδυασμό βέβαια με επιδότηση από την ΕΕ, αλλά και επενδύσεις από τα ίδια τα περιφερειακά κανάλια. Ο δεύτερος, επεσήμανε ότι παρότι στο κοινοβούλιο υπάρχουν περισσότεροι βουλευτές που εκλέγονται στην περιφέρεια, ποτέ ο κλάδος δεν στηρίχθηκε από αυτούς, ούτε σε επίπεδο επερώτησης στη Βουλή, ενώ αναρωτήθηκε γιατί δεν υπάρχει η πολιτική διαφήμιση στα περιφερειακά μέσα. Τέλος, πρότεινε το «Αγροτικό Κανάλι» του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που απασχολούσε διαχρονικά έως και 120 άτομα, χωρίς ουσιαστικά να παραδίδει εκπομπές αγροτικού περιεχομένου στους περιφερειακούς σταθμούς, να δώσει τα κονδύλια λειτουργίας του στους σταθμούς αυτούς επιδοτώντας την πρόσληψη ενός εργαζόμενου ανά σταθμό ο οποίος θα ασχολείται αποκλειστικά με αγροτικά θέματα.