Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας (Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ PriMed, Γαλλία) καταγράφει μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το πρωτοφανές κλείσιμο του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα της χώρας το 2013 από την τότε κυβέρνηση. Μια απόφαση αυταρχική και αντιδημοκρατική που θύμισε στους Έλληνες τη σκοτεινή περίοδο της Χούντας. Δύο χρόνια μετά, Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.
Στις 11 Ιουνίου του 2013, η κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά κατέβασε μέσα σε πέντε ώρες τους διακόπτες της δημόσιας ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, ρίχνοντας με βίαιο και αιφνιδιαστικό τρόπο «μαύρο» στις οθόνες όλων των Ελλήνων. Ένα γεγονός πρωτοφανές σε δημοκρατικό καθεστώς, το οποίο προκάλεσε σοκ στους πολίτες της χώρας, καθώς και μια άνευ προηγουμένου διεθνή κατακραυγή.
23 μήνες μετά, η νεοεκλεγμένη κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, αποφάσισε να ξανανοίξει την ΕΡΤ, επαναπροσλαμβάνοντας τους απολυμένους εργαζόμενούς της και «δίνοντας ένα τέλος στην αδικία», όπως λένε κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Η νέα ΕΡΤ πρόκειται να αρχίσει να εκπέμπει στις 11 Μαΐου.
Καίρια η στιγμή για να επιστρέψουμε στο Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας του Γιώργου Αυγερόπουλου, που μας καλεί να επανέλθουμε στο άμεσο παρελθόν, για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε το παρόν και το μέλλον της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη.
Το ντοκιμαντέρ καταγράφει βήμα προς βήμα τον ξαφνικό θάνατο της ΕΡΤ εξετάζοντας διεξοδικά τις αιτίες που οδήγησαν στην αστραπιαία επιχείρηση του κυβερνητικού λουκέτου και θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα για μία από τις πλέον συμβολικές στιγμές της οικονομικής και κοινωνικής τραγωδίας που εξακολουθεί να βιώνει σήμερα η Ελλάδα.
Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας, το οποίο ο ευρωπαϊκός τύπος υποδέχθηκε με σχόλια όπως «μια εκπληκτική έκκληση για δικαιοσύνη» και «η δημοκρατία στην Ελλάδα δέχθηκε μια μαχαιριά στα πλευρά» συμμετείχε σε δεκάδες διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και βραβεύτηκε με το Βραβείο Μεσογειακού Ρεπορτάζ στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ PriMed στη Μασσαλία. Μεταδόθηκε από τηλεοπτικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα φιλοξενήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου κινητοποίησε το ενδιαφέρον των ευρωπαίων πολιτών, καθώς προβλήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μεταδόθηκε από δεκάδες δημόσιες τηλεοράσεις της Ευρώπης, φέρνοντας σε επαφή το διεθνές ακροατήριο με ένα ζοφερό στιγμιότυπο ακραίου νεοφιλελευθερισμού που εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια, ανεξάρτητη και δημοκρατική ενημέρωση και έκφραση. Όπως άλλωστε επισημαίνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, «Παρά το μαύρο, πρόκειται για την πιο ορατή υπόθεση εργασίας που έχουμε για το ότι η Δημοκρατία είναι το πρώτο θύμα της κρίσης».