Η δεύτερη φάση τακτοποίησης του μιντιακού σκηνικού προς όφελος των ιδιοκτητών ΜΜΕ έχει στο επίκεντρο το διαδίκτυο. Η ΕΣΗΕΑ ανακοινώνει πρωτοβουλία για την καταγραφή των μη μελών που εργάζονται σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, ενώ ταυτόχρονα, όπως γράφαμε από τις 13 Απριλίου, έρχεται νόμος για τη λογοκλοπή στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόσφατη ρύθμιση με την οποία καταργείται η υποχρέωση κατοχής πτυχίου για τους τεχνικούς των ηλεκτρονικών ΜΜΕ αφορά κυρίως τη διευκόλυνση των ιντερνετικών Μέσων, webTV και σάιτ, τα οποία θέλουν να επιβάλουν και θεσμικά το νέο εργασιακό καθεστώς. Εργαζόμενοι, δηλαδή, που θα παρέχουν υπηρεσίες τόσο ως δημοσιογράφοι ή υπάλληλοι όσο και ως τεχνικοί στις ενιαίες ιντερνετικές πλατφόρμες, χωρίς την υποχρέωση κατοχής άδειας επαγγέλματος ή πτυχίου κινηματογραφικής εκπαίδευσης.
Η κατάργηση του πτυχίου για τους τεχνικούς τηλεόρασης και ραδιοφώνου είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος στην επιχείρηση τακτοποίησης του internet. Παράλληλα, συνεχίζονται οι επαφές και οι διαβουλεύσεις για τον νόμο που λέει η κυβέρνηση πως θα φέρει στη Βουλή σχετικά με τους κανόνες δημοσιότητας στο internet. Είναι γνωστό πως οι συνδικαλιστικές ενώσεις της ΕΣΗΕΑ και της ΠΟΕΣΥ είχαν επαφές με τον Σίμο Κεδίκογλου για το ζήτημα του διαδικτύου αλλά και για το αγγελιόσημο. Ειδικά για το τελευταίο επείγει να περάσει ρύθμιση με νόμο πριν από την υποχρεωτική κατάργησή του, που η κυβέρνηση αποδέχθηκε να γίνει το 2015.
Και ενώ ο υφυπουργός Σ. Κεδίκογλου προωθεί τις ρυθμίσεις που έχουν ζητήσει οι μεγαλοεκδότες για το διαδίκτυο, η ΕΣΗΕΑ ανακοίνωσε τη δημιουργία μητρώου εργαζομένων στα ενημερωτικά διαδικτυακά Μέσα, καλώντας τους δημοσιογράφους-μη μέλη της Ένωσης Συντακτών να καταθέσουν τα στοιχεία τους. Η προσπάθεια δημιουργίας αυτού του μητρώου δεν γίνεται πρώτη φορά από την ΕΣΗΕΑ. Τώρα, όμως, συμπίπτει με τις σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις από την κυβέρνηση προς όφελος των εκδοτικών Μέσων στο internet. Η άλλη πλευρά είναι η διαφημιστική δαπάνη και το αγγελιόσημο. Ήδη οι εκδότες, μέσω της νέας τους Ένωσης, προσπαθούν να επιβάλουν στην αγορά την κατανομή της διαφήμισης με κριτήριο τις μετρήσεις επισκεψιμότητας που ανακοινώνει η Ένωση Ιδιοκτητών (ΕΝΕΔ). Παράλληλα, συνεχίζεται η επιχείρηση μετακίνησης του κύριου όγκου της διαφημιστικής δαπάνης από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στο διαδίκτυο.
Αν σε όλα τα παραπάνω προστεθεί το σενάριο για μείωση του ποσοστού του αγγελιοσήμου από 20% σε 10% και η ανακατανομή του προς τους ασφαλιστικούς φορείς των οποίων μέλη είναι οι ενώσεις συντακτών και υπαλλήλων, προκύπτει το συμπέρασμα πως δεν αποκλείεται να προβλεφθεί αγγελιόσημο και για τα ειδησεογραφικά σάιτ, στα οποία την ασφάλιση του προσωπικού που θα ενταχθεί στις ενώσεις συντακτών θα πληρώνει το αγγελιόσημο και όχι οι ιντερνετικές εταιρείες. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το ότι το ζήτημα του διαδικτύου συμπεριλαμβάνεται στα βασικά θέματα συζήτησης της γενικής συνέλευσης της ΕΣΗΕΑ.