Τυπολογίες /Διάλογος
του Ροδόλφου Μορώνη
Η αναμφισβήτητη κρίση την οποία διέρχονται τα ΜΜΕ, έντυπα και ηλεκτρονικά, δευτερευόντως οφείλεται στην οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, είναι αποτέλεσμα της εσκεμμένης και συστηματικής διάβρωσης και υπονόμευσης των ηθικών αξιών και ερεισμάτων με τα οποία πορευόταν ο λαός μας ως, περίπου, τα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Η μεγάλη κρίση των ελληνικών ΜΜΕ –γιατί υπάρχει αναμφισβήτητα κρίση- είναι κρίση αξιοπιστίας. Στην περίπτωση μάλιστα των εντύπων μέσων σχεδόν αποκλειστικά.
Οι επιχειρηματίες των μέσων –κυρίως των ηλεκτρονικών- στη χώρα μας δευτερευόντως ενδιαφέρονταν για τη δομή, τη βιωσιμότητα και τις προοπτικές των επιχειρήσεών τους. Πρωτίστως τους ενδιέφερε η εξυπηρέτηση των εκτός των ΜΜΕ συμφερόντων τους. Δεν ήταν καθόλου ασύνηθες, για παράδειγμα, να απασχολούνταν σ’ αυτά δημοσιογράφοι που προσέφεραν μή καθαρά δημοσιογραφικές υπηρεσίες. Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρηματίες των εντύπων μέσων και στις περιπτώσεις που δεν διεπλέκοντο αμέσως, στη στήριξη της πολιτείας εβασίζοντο και όχι στην προσαρμογή του προϊόντος τους στις απαιτήσεις της εποχής.
Η στρατηγική των πωλήσεων των προϊόντων των μέσων εξηρτάτο από τις (και αθέμιτες) σχέσεις τους με τους διαχειριστές των διαφημιστικών κονδυλίων. Μ’ αυτά τα δεδομένα η σημαντικότερη αλλαγή για την έξοδο από την κρίση θα ήταν η αλλαγή νοοτροπίας των επιχειρηματιών των ΜΜΕ, αλλά βασίμως μπορεί κανείς να αμφιβάλει αν αυτό είναι εφικτό ή μεταξύ των επιλογών τους.
Ο Ροδόλφος Μορώνης είναι πρόεδρος του ΙΟΜ