Συζητείται ψηφιακή συμμαχία για τις μετρήσεις
“Παρόν” 05.06.2011
Προς μια νέα απόπειρα επιβολής κανόνων στη μέτρηση του Internet. Το ερώτημα που έθεσε την περασμένη Κυριακή το «Π» για το αν υπάρχει σκάνδαλο στις ιντερνετικές μετρήσεις, επιβεβαιώθηκε από τη ροή των γεγονότων. Εσωτερικά η AGB που διενεργεί τη μέτρηση , σε όσους είχαν πρόσβαση στη σελίδα με τα στοιχεία κίνησης, αναφερόταν πως είχε αποβληθεί για το Μάιο, συγκεκριμένο site. Τώρα , καθώς, το βάρος των ΜΜΕ , αλλά και οι κρατικές ενισχύσεις αναμένονται να πέσουν στο Internet υπάρχει ένα νέος κύκλος συζήτησης, έτσι ώστε να διευρυνθεί η βάση της μέτρησης με site, μεγάλων παραδοσιακών οργανισμών, αλλά και να υπάρχει ένας επιπλέον έλεγχος. Βέβαια στο παρασκήνιο ξεκίνησε ένας νέος κύκλος επιθέσεων και ανακοινώσεων για το , τι είχε συμβεί.
Πως όμως έχει η ιστορία: Από το 2009 λειτουργεί στην ελληνική αγορά το σύστημα ενιαίας μέτρησης επισκεψιμότητας ιστοσελίδων της Nielsen Audience Measurement (AGB). Κατά πολλούς, έχει υπάρξει ένα αξιοσημείωτο βήμα για την ανάπτυξη της online επικοινωνίας καθώς προσέδωσε περισσότερο αξιοπιστία στο περιβάλλον των μετρήσεων του Διαδικτύου, στα πρότυπα Δυτικών χωρών. Τα συστήματα αυτά βασίζονται και στην εντιμότητα και καλή θέληση των εκδοτών που συμμετέχουν, δηλαδή στην προϋπόθεση ότι θα απέχουν από κακοήθεις προσπάθειες “χάκινγκ” ώστε να αλλοιωθούν τα αποτελέσματα, συνήθως με στόχο να παραπλανηθεί η (διαφημιστική) αγορά και να δημιουργηθούν ψευδείς εντυπώσεις. Από τα τέλη Απριλίου, απροσδόκητη και ανεξήγητη κατακόρυφη άνοδος συγκεκριμένου site ενεργοποίησε ελέγχους από πλευράς της AGB και, μετά από αναλυτική μελέτη των στοιχείων, το συμπέρασμα ήταν πως η επισκεψιμότητα του εν λόγω site ήταν προφανώς “κίβδηλη “- αποτελούσε δηλαδή ένα μεγάλο καπέλο, σε βαθμό που η AGB έλαβε το πρωτόγνωρο βήμα να αποβάλλει τουλάχιστον για το Μάιο τις μετρήσεις της.
Ανήσυχοι για τέτοιου είδους φαινόμενα κακόβουλων πρακτικών και τον αντίκτυπο τους στην διαφημιστική αγορά, ορισμένοι από τους σημαντικότερους εκδότες αναλαμβάνουν πρωτοβουλία τόσο για θέσπιση κώδικα δεοντολογίας όσο, κυριότερα, για δημιουργία μηχανισμού πιστοποίησης επισκεψιμοτήτων, στα πρότυπα του ABCelectronic που λειτουργεί στις προηγμένες αγορές. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν συμμετοχή της “Καθημερινής”, της “Ναυτεμπορικής”, του Πήγασου, του “Αθηνοραματος”, του ΑΝΤ1 και των Αττικών Εκδόσεων ενώ από τους αποκλειστικά ‘ψηφιακούς’ παίκτες είναι η 24 Media και η Yahoo ενώ εκτιμάται πως πιθανότατα θα συμμετάσχουν και οι ΔΟΛ, “Ελευθεροτυπία” και Εκδόσεις Λυμπέρη. Οι επόμενες εξελίξεις αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς το διαδίκτυο παραμένει ένα νέο Μέσο που έχει την ευκαιρία να επιβάλλει τη διαφάνεια στις υπό διαμόρφωση συνθήκες λειτουργίας.