Όλο και περισσότερους εχθρούς στον χώρο των media συγκεντρώνει η Google στην Ελλάδα, τάση η οποία ενισχύεται από την οικονομική κρίση. Οι διαφημιστικές εταιρείες, οι online εκδότες της ΕΝΕΔ και οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών δείχνουν να ενοχλούνται από το μοντέλο λειτουργίας της Google στην Ελλάδα, η οποία με 130 εκατ. ευρώ τζίρο δείχνει να «κόβει» ένα μεγάλο τμήμα από τη συρρικνούμενη διαφημιστική δαπάνη.
Η πρώτη δυσαρέσκεια εκδηλώθηκε μερικά χρόνια πριν, από τις διαφημιστικές εταιρείες οι οποίες έβλεπαν όλο και περισσότερα budget να κατευθύνονται προς τη Google, η οποία δεν δεχόταν να δώσει καμία επιβράβευση. Αντίστοιχη πολιτική ακολουθούν και άλλες εταιρείες του online κλάδου (Facebook κ.λπ.), η οποία επηρεάζει όλο το εμπορικό μοντέλο με το οποίο λειτουργεί η διαφημιστική αγορά στην Ελλάδα.
Η δεύτερη ενόχληση εκδηλώθηκε τη χρονιά που μας πέρασε από τους online εκδότες, οι οποίοι έβλεπαν τη Google να διαθέτει χώρο προς διαφήμιση σε πολύ χαμηλές τιμές οδηγώντας με αυτόν τον τρόπο συνολικά προς τα κάτω και τις δικές τους τιμές. Η αντίδρασή τους ήταν η δημιουργία της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) της οποίας ο στόχος είναι να δημιουργηθούν τα κατάλληλα εργαλεία με τα οποία τα site θα μπορέσουν να πουλήσουν σε πιο «δίκαιες» τιμές τον διαφημιστικό τους χώρο.
Η τρίτη και πιο έντονη δυσαρέσκεια συζητήθηκε από τους καναλάρχες αυτή τη φορά. Σε συνάντηση στο γραφείο του Γιάννη Αλαφούζου, πριν από μερικούς μήνες, οι εκπρόσωποι των εθνικών καναλιών έθεσαν για πρώτη φορά επί τάπητος το τεράστιο πρόβλημα που αποτελεί για αυτούς η διείσδυση του YouTube στην Ελλάδα και οι επίσης «εξευτελιστικές» τιμές στις οποίες πουλά διαφήμιση πάνω σε περιεχόμενο για το οποίο τις περισσότερες φορές η Google δεν πληρώνει σε κανέναν τίποτα.
Οι ιδιοκτήτες συζήτησαν δύο άξονες δράσης. Ο ένας, ο κλασικός, που ακολουθούν πατροπαράδοτα εδώ και χρόνια: Πώς μπορούν να διαμορφώσουν τη νομοθεσία με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγήσουν τον ανταγωνισμό τους εκτός αγοράς. Ο άλλος ήταν η σκέψη να δημιουργήσουν οι ίδιοι μια δική τους πλατφόρμα με περιεχόμενο από τα κανάλια, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να ελέγχουν τις τιμές διαφημιστικής προβολής. Προς το παρόν αυτός δεν έχει προχωρήσει.
Κάτι τέτοιο έχει προταθεί και από την Digea προς τους καναλάρχες – εφόσον η ίδια συγκεντρώνει τα τηλεοπτικά προγράμματα, θα μπορούσε με μικρή επιπλέον επένδυση να τα κάνει διαθέσιμα και διαδικτυακά.
Δεν είναι αβάσιμη η ανησυχία ολόκληρης της αγοράς για τη Google. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, ο συνολικός τζίρος της Google στην Ελλάδα (AdWords, YouTube κ.λπ.) ξεπέρασε το 2013 τα 130 εκατομμύρια ευρώ, ποσό το οποίο η εταιρεία φροντίζει να εισπράττει εκτός Ελλάδος σε offshore εταιρεία που διατηρεί στην Ιρλανδία, όταν στην Ελλάδα το προσωπικό που μισθοδοτεί δεν ξεπερνά τα 100 άτομα. Θυμίζουμε ότι αντίστοιχες αντιδράσεις είχε να αντιμετωπίσει η Google στη Γαλλία. Εκεί ο ευρύτερος κλάδος των μέσων κατάφερε με νομοθετική ρύθμιση να αποσπάσει 60 εκατομμύρια ευρώ από τα 1,6 δις. τζίρο που κάνει στη χώρα η Google.