Πως το δημόσιο χάνει έσοδα από τις συχνότητες
Νέα καθυστέρηση στη μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση. Το σχετικό νομοσχέδιο ήταν έτοιμο, αλλά μεσολάβησε ο ανασχηματισμός. Θεωρείται καθοριστικής σημασίας, διότι επιχειρούσε να ρυθμίσει τις σχέσεις με τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών επιχειρώντας να ξεκαθαρίσει το τοπίο της αδειοδότησης και των συχνοτήτων, παρακολουθώντας την αντίστοιχη διαδικασία με τις άδειες κινητής τηλεφωνίας, που έχουν ως στόχο τη συγκεντρώσει 350 εκατ. ευρώ από την εκχώρησή τους. Τώρα στις προτεραιότητες είναι η συρρίκνωση της ΕΡΤ, με κύριο ερώτημα ποιος θα εκμεταλλευτεί τους προς κλείσιμο τηλεοπτικούς σταθμούς , ΕΤ1 και ΣινεΣπορ+. Θυμίζουμε πως το 2012 λήγει η προθεσμία μετάβασης στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση για τις χώρες μέλη της ΕΕ και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, διεκδικούσε παράταση ως το 2013…
«Οι συχνότητες των σταθμών είναι περιουσία της ΕΡΤ και δεν πωλούνται» είπε πρόσφατα ο υπουργός Επικρατείας. Όμως είναι γνωστό πως όλες οι συχνότητες επίγειας εκπομπής ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές αποτελούν δημόσιο αγαθό και το κράτος τις διαθέτει στους αδειούχους ιδιωτικούς σταθμούς ή στην ΕΡΤ, για όσο χρόνο έχουν το δικαίωμα να εκπέμπουν (άδεια). Οι συχνότητες παραμένουν πάντα στον κρατικό έλεγχο τελούν σε καθεστώς συντονισμού με άλλες χώρες, κράτη – μέλη της ITU και διαχειρίζονται από το αρμόδιο υπουργείο επικοινωνιών. Ειδικά για τους ιδιωτικούς σταθμούς, μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ για την κατάργηση των παρατάσεων λειτουργίας, είναι πως εκπέμπουν με άδειες που έχουν λήξει.
Η ΕΡΤ, η Βουλή αλλά και οι ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί δεν πληρώνουν, σήμερα, τέλη χρήσεως φάσματος. Τα προηγούμενα έτη ως το 2009 κατέβαλαν αντίτιμο μόνο οι εθνικής εμβέλειας σταθμοί, με τη διάταξη του νόμου για το 2% επί του τζίρου, η οποία ουσιαστικά έχει τεθεί σε αχρηστία. Οι υπόλοιποι σταθμοί σε όλη τη χώρα δεν πληρώνουν τίποτα! Μόνο από τα τέλη των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας το κράτος έχει απώλεια εσόδων γύρω στα 9 εκατ. το χρόνο. Αντιθέτως, τέλη χρήσεως φάσματος καταβάλουν οι κινητές τηλεφωνίες και οι χρήστες μικροκυματικών και δορυφορικών ζεύξεων. Το πλέον εντυπωσιακό είναι πως η Forthnet πληρώνει στην ΕΡΤ τέλη χρήσεως φάσματος στην ΕΡΤ , αξίας περίπου 3 εκατ. ευρώ το χρόνο και όχι απευθείας στο κράτος!
Κλείνει η ΕΤ1, ανοίγει το «παιχνίδι»
Το νομοσχέδιο που επεξεργαζόταν ο Τ. Χυτήρης όριζε πως θα έπρεπε να αδειοδοτηθούν οι σταθμοί εθνικής εμβέλειας από το ΕΣΡ και ταυτόχρονα οι πάροχοι τεχνικού δικτύου (πχ Digea) από την ΕΕΤΤ. Ήταν και είναι ένα πρώτο βήμα για την εξυγίανση του τοπίου και τη συγκέντρωση εσόδων που για να συμπληρωθεί , πρέπει το σύνολο των χρηστών ιδιωτών και μη, συμπεριλαμβανομένων και της ΕΡΤ και της Βουλής, να πληρώνουν τέλη χρήσεως φάσματος. Ειδικότερα, η ΕΡΤ θα πρέπει να καταβάλει αντίτιμο ,όσο μετέχει ενεργά και στη διαφημιστική πίτα, εισπράττοντας από εκπομπή διαφημιστικών μηνυμάτων. Τώρα αν η ΕΤ1 και το Σινεσπορτ_ κλείσουν υπάρχει το ερώτημα τι θα γίνει με τις κενές συχνότητες, από τη στιγμή που δεν ανήκουν στην ΕΡΤ, αλλά στο δημόσιο. Όπως επίσης και τη θα συμβεί αν αλλάξει ο υπουργός. Διότι και ο Τ. Χυτήρης υποσχόταν πως δεν θα γίνει συρρίκνωση της ΕΡΤ, αλλά ήρθε με νέες ιδέες ο Η. Μόσιαλος…
Κι από την άλλη, το ερώτημα όταν κλείσουν η ΕΤ1 και τα ψηφιακά κανάλια, τι θα γίνει με τις επιπλέον συχνότητες που θα προκύψουν; Θα δημοπρατηθούν, αφού δεν υπάρχει τηλεοπτικό σήμα, από τη στιγμή που αποτελούν περιούσια του δημοσίου.
Όλα αυτά κι ενώ εκκρεμούν οι εκπονήσεις χαρτών συχνοτήτων ραδιοφώνου και τηλεόρασης, καθώς επίσης και το οικονομικό καθεστώς τελών φάσματος που θα πληρώνουν οι πάροχοι δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης. Τέλος, αξίζει κανείς να σημειώσει πως ο αριθμός των διαθέσιμων συχνοτήτων σε εθνικό επίπεδο εξαρτάται από την διεκδίκηση τεχνικών επιτροπών που λειτουργούν στα πλαίσια της ITU σε συνέχεια της συμφωνίας της ΓΕΝΕΥΗΣ 06, γεγονός για το οποίο το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει φροντίσει, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος εθνικός πλούτος.