ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΟΣΠΕΡΤ
Θέμα: Σχεδιαζόμενη υπέρβαση δίμηνης διάρκειας συμβάσεων εργασίας προσωπικού Ελληνικού Δημοσίου απασχολουμένου στη “Δημόσια Τηλεόραση” και άσκηση αρμοδιοτήτων ΑΣΕΠ Με τον Ν. 2190/1994 ο ΑΣΕΠ συστάθηκε ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή, προκειμένου να διαφυλαχθεί η νομιμότητα και διαφάνεια στην πρόσβαση στην απασχόληση στο δημόσιο τομέα.
Το ΑΣΕΠ λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή, συνταγματικά προστατευόμενη, και “δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική αρχή” (άρθρο 2 παρ. 1 Ν. 2190/1994).
Περαιτέρω, το ΑΣΕΠ “προκηρύσσει την πλήρωση θέσεων ή την πρόσληψη προσωπικού που αποφασίζεται κατά το άρθρο 1 του παρόντος νόμου, συγκροτεί τις απαιτούμενες επιτροπές και ασκεί όλες τις προβλεπόμενες αρμοδιότητες για την ολοκλήρωση των διαδικασιών διαγωνισμών ή επιλογών έως τον καθορισμό των διοριστέων, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, ανεξάρτητα από την ιδιότητά τους ως τακτικών ή μόνιμων υπαλλήλων ή συμβασιούχων εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου.” (άρθρο 3 παρ. 1 Ν. 2190/1994).
Εάν το ΑΣΕΠ “διαπιστώσει ότι έγκριση ή απόφαση για προσλήψεις προσωπικού με σχέση ιδιωτικού δικαίου παραβιάζει στο σύνολό της ή κατά ένα μέρος της τους περιορισμούς του άρθρου 103 παρ. 2 και 3 του Συντάγματος, εκφέρει τη γνώμη του προς το όργανο που ενέκρινε ή αποφάσισε τις προσλήψεις, εισηγείται αντίστοιχη τροποποίηση και τη γνωστοποιεί σε κάθε περίπτωση στον Πρωθυπουργό και στη Βουλή δια του Προέδρου της.” (άρθρο 3 παρ. 3 Ν. 2190/1994).
Εν προκειμένω, όπως γνωρίζετε, το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε διαδικασία μη διενεργούμενη από το ΑΣΕΠ, κατ’ επίκληση των εξαιρετικών διατάξεων του Ν. 2190/1994, για σύναψη διμήνων συμβάσεων εργασίας με σκοπό την κάλυψη δήθεν όλως επειγουσών και απρόβλεπτων αναγκών που αφορούσαν στη λειτουργία της “Δημόσιας Τηλεόρασης”, μετά την παράνομη και άκυρη κατάργηση της ΕΡΤ ΑΕ και την παράνομη και άκυρη απόλυση του συνόλου του προσωπικού της, με την ΚΥΑ της 11.06.2013, και την ακόλουθη απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ.
Ωστόσο, ήδη τα συναρμόδια Υπουργεία προωθούν ρύθμιση στο Σ/Ν για τις ΑΠΕ, η οποία προβλέπει την παράταση των εν λόγω δίμηνων συμβάσεων, παρά τη ρητή απαγόρευση του Ν. 2190/1994, που αντανακλά τον κανόνα του άρθρου 103 του Συντάγματος.
Η εν λόγω προτεινόμενη διάταξη, περί παράτασης, εάν γίνει δεκτή, θα επιφέρει μείζον πλήγμα στα (ήδη παραβιασθέντα και παραβιαζόμενα) δικαιώματα του συνόλου των ακύρως απολυθέντων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ αλλά και συνολικά στο σύστημα κανόνων για την πρόσβαση στην εργασία στο δημόσιο, ενώ ασφαλώς θα προκαλέσει και μείζον πρόβλημα κύρους στην όποια διαγωνιστική διαδικασία ήθελε τυχόν ακολουθήσει για τη στελέχωση της ΝΕΡΙΤ ΑΕ, όπως εξαγγέλλεται (και παρά την υποχρέωση μεταφοράς σε αυτή χωρίς άλλη προϋπόθεση του συνόλου των ακύρως απολυθέντων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ, με τους αυτούς εργασιακούς όρους).
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, υπάρχει κατεπείγουσα και επιτακτική ανάγκη το ΑΣΕΠ να ασκήσει την αρμοδιότητά του εν προκειμένω και να παρέμβει στη διαδικασία προώθησης της ως άνω τροποποιητικής διάταξης προς ψήφιση, αποτρέποντας τόσο την παράκαμψή του και την αποστέρησή του από τις αρμοδιότητές του στην πράξη, όσο και διαφυλάσσοντας την ουσία του συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο.