Προς τον Πρόεδρο και τα μέλη του Ε. Σ. της ΝΕΡΙΤ ΑΕ
Αγαπητοί φίλοι,
Την προσεχή Παρασκευή, 19 τρ. μηνός, λήγει και η δοθείσα παράταση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τις θέσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ ΑΕ.
Πιστεύω ότι μέσα στο κλίμα πολιτικής αντιπαραθέσεως, αλλά και των δυσμενών σχολίων κατά της ΝΕΡΙΤ για τον τρόπο καλύψεως των πολιτικών εκδηλώσεων της ΔΕΘ, δεν είναι σκόπιμο να προχωρήσουμε στην επιλογή νέου διευθύνοντος συμβούλου και μελών του Δ. Σ. της εταιρείας για πλήρη, πενταετή, θητεία. Οποιαδήποτε πρόσωπα και αν επιλέξουμε θα βαρύνονται από το γενικότερο κλίμα που δημιουργήθηκε τις τελευταίες ημέρες με τις ενέργειες που οδήγησαν στην παραίτηση των κ. κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη, οι οποίοι, εκτός του ότι είχαν επιλεγεί ομοφώνως από το Ε. Σ. μόλις τον περασμένο Μάιο, είχαν επιτελέσει σημαντικό έργο προς συμπλήρωση των σωρευτικών παραλείψεων της διοίκησης Προκοπάκη.
Και επειδή το Ε. Σ. δεν συνεδρίασε καθ’ όλη την διάρκεια του καλοκαιριού, θα μου επιτρέψετε να παρουσιάσω αναλυτικά τις απόψεις μου και για τα προσφάτως διατρέξαντα και για τα οργανωτικά θέματα που συζητήθηκαν κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, για να σχηματισθεί γενική και ασφαλής αντίληψη αν πρέπει να ξαναρχίσουμε από το μηδέν, απλώς και μόνο γιατί έδοξε σε κάποιους να διοικούν την ΝΕΡΙΤ ερήμην των οργάνων της. Αναγκαστικά επομένως θα αναφερθώ πρώτα στα της καλύψεως των εκδηλώσεων ΣΥΡΙΖΑ στη ΔΕΘ.
Όπως προέκυψε από τον διάλογο που είχα κατά την διάρκεια της συνεδρίασης του Ε. Σ. την περασμένη Παρασκευή με τον Γεν. Δ/ντή Προγράμματος κ. Β. Θωμόπουλο, το εν λόγω στέλεχος της ΝΕΡΙΤ στην κυριολεξία παγίδεψε τους κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη. Διότι χωρίς να τους έχει ενημερώσει, άρχισε συνεννοήσεις με εκπροσώπους των κομμάτων που συγκροτούν την Κυβέρνηση, καθώς και των κομμάτων της Αντιπολίτευσης για την ζωντανή κάλυψη, στη βάση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, όπως μας είπε. Την ρύθμιση αυτή δέχθηκαν κατά τα λεχθέντα του όλα τα κόμματα, πλην του ΣΥΡΙΖΑ. Ο τρόπος όμως αυτός χειρισμού δεν είναι ούτε δίκαιος ούτε σοβαρός για ένα κρατικό μέσο. Δικαιοσύνη και σοβαρότης επιτάσσουν προσυμφωνία όλων για την αλλαγή της βάσης της «ίσης μεταχείρισης». Και τέτοια πρωτοβουλία αλλαγής δεν μπορεί να παίρνει ερήμην της διοικήσεως της ΝΕΡΙΤ ούτε κάποιος παράγων της, ούτε βέβαια η ίδια η Κυβέρνηση. Τώρα, ως προς την αρχή της «ίσης μεταχείρισης», πρέπει να πω ότι αυτή διασφαλίζει τα δικαιώματα του ασθενεστέρου και η εφαρμογή της επομένως δεν είναι νοητό να προκαλεί διαμαρτυρίες του… Επομένως, εδώ δεν έχουμε «ίση μεταχείριση», αλλά μεταχείριση την οποία μεθόδευσε ο κ. Θωμόπουλος με εντολή της κυρίας Βούλτεψη, η οποία θεώρησε ότι έτσι εξυπηρετούνται τα κυβερνητικά συμφέροντα. Εγώ, προσωπικώς δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία ότι όχι μόνο δεν εξυπηρετήθηκε κανένα κυβερνητικό συμφέρον από τις μεθοδεύσεις της κ. Βούλτεψη, αλλά αντίθετα ο επικοινωνιακά χαμένος, ως προς το συγκεκριμένο θέμα, ήταν η Κυβέρνηση. Αυτό όμως δεν αφορά εμένα και εσάς, αλλά την Κυβέρνηση. Το ουσιώδες ζήτημα είναι ότι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων της δεν είναι νοητό να γίνεται μέσω της κρατικής τηλεόρασης. Ότι δε, όλο αυτό ήταν σχέδιο που εφαρμόσθηκε ερήμην της διοίκησης της ΝΕΡΙΤ, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο κ. Θωμόπουλος, απαντώντας στις σχετικές ερωτήσεις μου, κάθε άλλο παρά με, και μας, διαβεβαίωσε ότι έστω και μετά τις επαφές του με τα κόμματα ενημέρωσε τους κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη για τις συνεννοήσεις του και τα αποτελέσματά τους. Και οι παραιτηθέντες άλλωστεμε διαβεβαίωσαν, δυστυχώς μετά την παραίτησή τους, ότι δεν γνώριζαν ότι «ο Θωμόπουλος συνεννοείτο με τα κόμματα» και μάλιστα στη βάση της κάλυψης μιας εκδήλωσης.
Ο κ. Θωμόπουλος μας είπε επίσης ότι η αλλαγή της πάγιας αρχής «ζωντανή κάλυψη κεντρικής ομιλίας και της συνέντευξης» έγινε λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων της ΝΕΡΙΤ σε τεχνολογικό εξοπλισμό και προσωπικό. Και ότι το αυτό είχε γίνει και πέρυσι με την κάλυψη που έκανε η «Δημόσια Τηλεόραση». Το ότι η ΝΕΡΙΤ στερείται μέσων είναι ανακριβέστατο, καθόσον ο κ. Μακρυδημήτρης εζήτησε και επήρε από το Αρχείο στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η «Δ. Τ.» και πέρυσι ακόμη κατέγραψε πλήρως όλες τις εκδηλώσεις της ΔΕΘ, ασχέτως αν τις μετέδωσε ή όχι «ζωντανά». Άρα λήψη μπορούσε, κατά μείζονα λόγο, να κάνει η ΝΕΡΙΤ. Αλλά και «ζωντανή μετάδοση» μπορούσε να κάνει, όπως αποδεικνύεται από την θηριώδη, για να μη τη χαρακτηρίσω αλλιώς, ζωντανή μετάδοση (2,5 ώρες επί δύο ημέρες) της αφιερωμένης στη μνήμη του Παύλου Βαρδινογιάννη εκδήλωσης του «Ομίλου Βρακοφόρων Κρήτης». Το κυριολεκτικά πρωτοφανές και απαράδεκτο αυτό γεγονός (8 και 9 Αυγούστου) κατέστη δυνατό με συντονισμένη δράση της κυρίας Βούλτεψη (η οποία επικαλέσθηκε μέχρι και «επιθυμία του πρωθυπουργού»)και του κ. Θωμόπουλου, παρά την έντονη αντίδραση των κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη.
Βρισκόμαστε σε κρίσιμη φάση, λίγες εβδομάδες πριν και από την δική μας αποχώρηση, με την επιλογή του οριστικού (πλήρους θητείας) Ε. Σ. Επομένως οι ενέργειές μας και πρέπει να διαφυλάξουν ως κεκτημένο το σχέδιο οργάνωσης και ανάπτυξης της ΝΕΡΙΤ που δεν προλάβαμε να προωθήσουμε ούτε «στα χαρτιά» με τους παραιτηθέντες κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη, αλλά και να μείνουν ως βασικές ελάχιστες ενέργειες για την δημιουργία συνείδησης ανεξάρτητης και ανεπηρέαστης λειτουργίας του φορέα.
Για την εξυπηρέτηση των δύο αυτών στόχων, προτείνω στην πρώτη σε ολομέλεια Συνεδρίασή μας μετά το καλοκαίρι, να επαναφέρουμε σε συζήτηση τις υποψηφιότητες των κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη με τη συλλογιστική ότι αν τυχόν εγκρίνουμε επανατοποθέτησή τους στη διοίκηση της ΝΕΡΙΤ αυτό θα σημαίνει:
α. Καταδίκη από ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο των απαραδέκτων μεθοδεύσεων της κ. Βούλτεψη και του κ. Θωμόπουλου και ταυτόχρονα γενικό μήνυμα προς κάθε κυβερνητικό στέλεχος να απέχει από κάθε ανάμιξη στη διοίκηση του κρατικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα. Η νοοτροπία Βούλτεψη που κατά τις ημέρες της προβολής της εκδήλωσης των «Βρακοφόρων» εκφράσθηκε με τη «νικητήρια» διατύπωση «θα μιλάω και με τη γάτα του Θωμόπουλου», ή με τις διαβεβαιώσεις που λίγες ημέρες πριν από την ΔΕΘ έδινε ότι «αυτοί είναι τελειωμένοι» (εννοώντας τους κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη) πρέπει σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο εμπράκτως να καταδικαστεί, ώστε να μην επαναληφθεί τέτοια συμπεριφορά, που μόνο στις χειρότερες ημέρες της ΕΡΤ είχαμε γνωρίσει, πριν από ένα τέταρτο του αιώνα. Δεν θα ξαναπάμε σε τέτοιες καταστάσεις και μάλιστα με Εποπτικό Συμβούλιο, κατά νόμο «εγγυητή της ανεξαρτησίας» της ΝΕΡΙΤ.
β. Δικαίωση των επιλογών Μακρυδημήτρη – Μορώνη και ενίσχυση εκ μέρους μας του πνεύματος ανεξαρτησίας που πρέπει να διέπει τις ενέργειες και αποφάσεις του μελλοντικού Εποπτικού Συμβουλίου. Και
γ. Παροχή της δυνατότητος να ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός της οργάνωσης και ανάπτυξης της ΝΕΡΙΤ, έτσι όπως γενικότατα έχει σχεδιασθεί.
Για το τελευταίο αυτό θέμα επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω πως λόγω των κυβερνητικών παρεμβάσεων επελέγη ως πρώτος διευθύνων σύμβουλος ο κ. Προκοπάκης, παρά το γεγονός ότι το Εποπτικό Συμβούλιο, πρωτοστατούντος του υπογράφοντος, είχε αρχικά απορρίψει την υποψηφιότητά του. Ο μετά της αποχώρησή μου από τη συνεδρίαση της 2ας Οκτωβρίου 2013, και κατά πλειοψηφία των παρόντων, επιλεγείς κ. Προκοπάκης,, εννοούσε να διοικεί και να «οργανώνει» τη ΝΕΡΙΤ, σε απόλυτη συμφωνία με τον τότε αρμόδιο υφυπουργό για την ΝΕΡΙΤ, κατά τρόπο τελείως εξωθεσμικό, αγνοώντας ρητές υποχρεώσεις του και στην ουσία παραβιάζοντας συνεχώς τον νόμο που κλήθηκε να εφαρμόσει. Το τέλος της ανορθόδοξης αυτής κατάστασης ήρθε με την παύση του κ. Προκοπάκη, στις 5-5-2014, μετά δηλαδή την παραίτηση του αρμοδίου υφυπουργού, συναδέλφου Παντελή Καψή, ενώ οι σχετικές με την παύση Προκοπάκη συζητήσεις στο Ε. Σ. είχαν αρχίσει από το τέλος Μαρτίου. Σε κάθε περίπτωση όμως στις 6-5-2014 δεν υπήρχε ούτε εισήγηση για το Στρατηγικό Σχέδιο, ούτε Επιχειρησιακό Σχέδιο, ούτε εισηγήσεις για την λειτουργία ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών που όφειλε ο κ. Προκοπάκης να έχει υποβάλει στο Ε. Σ. .
Η επιλογή του νέου Διευθύνοντος Συμβούλου και Δ. Σ. αναπτέρωσε τις ελπίδες ότι κάτι σοβαρό μπορεί να γίνει υπό την διοίκηση/διεύθυνση των κ.κ. Μακρυδημήτρη και Μορώνη, την εποπτεία του Ε.Σ. , αλλά και με την φιλότιμη συνδρομή των υπεραπασχολουμένων και υποαμειβομένων συναδέλφων, δημοσιογράφων και όλων των ειδικοτήτων του προσωπικού της ΝΕΡΙΤ. Κυρίως, όμως, με την συνειδητή αποχή της Κυβέρνησης από κάθε παρέμβαση. Πράγμα που εμπράκτως αποδεικνύεται ότι δεν έγινε μέχρι τώρα. Ας ελπίσουμε ότι η τωρινή στάση μας θα είναι τέτοια ώστε να πείσει την Κυβέρνηση να εφαρμόσει τον νόμο που εκείνη εψήφισε και να αφήσει τα διοικητικά και εποπτικά όργανα της ΝΕΡΙΤ να κάνουν τη δουλειά τους και αυτό που κρίνουν σωστό.
Και το σωστό για τη ΝΕΡΙΤ είναι το ολοκληρωμένο σχέδιο που συζητήσαμε σε αλλεπάλληλες συναντήσεις μας το περασμένο καλοκαίρι ο υπογράφων με τον παλιό και αγαπητό φίλο και συνάδελφο Ξ.Ρ. Μορώνη, αρχικά και κατόπιν με τους κ.κ. Μακρυδημήτρη και Φορτσάκη. Το σχέδιο αυτό μερικώς ανέπτυξαν στην Κυβέρνηση οι κ.κ. Φορτσάκης και Μακρυδημήτρης. Αποτέλεσμα των σχετικών επαφών ήταν η τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου όσον αφορά τον τρόπο επιλογής του Εποπτικού και του Διοικητικού Συμβουλίου. Την τροποποίηση, μετά από πρόταση του κ. Μακρυδημήτρη, εμείς ζητήσαμε με διπλό σκεπτικό: Πρώτον, η αρχικώς προβλεπόμενη διαδικασία ήταν χρονοβόρα. Ιδίως στην πρώτη εφαρμογή της η διαδικασία αυτή θα συνεπαγόταν ασαφές διοικητικό σχήμα (με την ύπαρξη και σύμπραξη προσωρινών και οριστικών οργάνων, πότε Δ. Σ. και πότε Ε. Σ.) επί τουλάχιστον οκτώ μήνες. Δηλαδή, αν κατά την αρχική διάταξη, εκινείτο την 1η Σεπτεμβρίου 2014, η διαδικασία επιλογής Διοικητικού Συμβουλίου πρώτα και Εποπτικού κατόπιν, η ΝΕΡΙΤ δεν θα είχε ολοκληρωμένο οριστικό διοικητικό/εποπτικό σχήμα παρά μόνο περί τα τέλη Μαρτίου με μέσα Απριλίου του 2015. Και, δεύτερον, το κύριο και απαραίτητο στοιχείο της ανεξαρτησίας του φορέα δεν είναι ο τρόπος επιλογής των ηγετικών οργάνων του, αλλά η πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης να σεβαστεί τον νόμο που η ίδια είτε εισηγήθηκε και ψήφισε, όπως η σημερινή, είτε εφαρμόζει.
Δυστυχώς, η τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου της ΝΕΡΙΤ περιέλαβε και διάταξη φωτογραφική, για να κοπούν επιτυχόντες υποψήφιοι και στη θέση τους να προωθηθούν άλλοι. Η διάταξη αυτή κατά την άποψη όσων νομικών συμβουλεύτηκα, θα «πέσει» ως αντισυνταγματική, αν και εφόσον κάποιος ενδιαφερόμενος προσβάλει οποιαδήποτε πράξη εδραζόμενη σ’ αυτήν. Επίσης, η διάταξη αυτή, πέραν του ότι συνιστά εξ αρχής παρέμβαση, ανοίγει το δρόμο για συνεχείς παρεμβάσεις σε επίπεδο επιλογής και προσλήψεως προσωπικού.
Ακόμη χειρότερο όμως είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν δέχθηκε άλλο σημείο του ολοκληρωμένου σχεδίου που συζητούσαμε: Την πρόταση του κ. Μορώνη να πάψει η ΝΕΡΙΤ να είναι ΔΕΚΟ, καθώς και μόνον η υπαγωγή της στις ΔΕΚΟ καταλύει κάθε έννοια οικονομικής ανεξαρτησίας, γεγονός που έχει αντίκτυπο και στην όλη ανεξάρτητη λειτουργία της. Όπως δεν δέχθηκε την πάγια θέση του υπογράφοντος, να αποδοθεί ολόκληρο το ποσόν του ανταποδοτικού τέλους στη ΝΕΡΙΤ. Αιτιολογικό της πρότασης είναι ότι σήμερα γίνεται παρακράτηση του πόρου κατά 50% και άνω, ενώ ο ιδρυτικός νόμος της ΝΕΡΙΤ δεν προβλέπει τέτοιο πράγμα. Η παρακράτηση γίνεται για να υπολογίζεται το παρακρατούμενο ποσό (το οποίο είναι περίπου 100 εκ. ευρώ) στο συνολικό πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού. Αυτό όμως μεταβάλλει το ανταποδοτικό τέλος υπέρ ΝΕΡΙΤ σε ουσιαστικό φόρο, κατά το παρακρατούμενο ποσοστό του. Πέραν αυτού, η σκαιά δήλωση του, φυσικά τελείως ανίδεου για τις προγραμματικές ανάγκες και τις ανειλημμένες υποχρεώσεις της ΝΕΡΙΤ, αρμοδίου υπηρεσιακού παράγοντα του υπουργείου Οικονομικών ότι «στον προσεχή προϋπολογισμό της ΝΕΡΙΤ θα πάρετε λιγότερα κονδύλια από ό,τι πήρατε στην τρέχουσα χρήση», δεν καταργεί απλώς, αλλά γελοιοποιεί τις περί ανεξαρτησίας διατάξεις του νόμου περί ΝΕΡΙΤ.
Η λύση στο θέμα αυτό είναι ωστόσο πολύ απλή και περιλαμβάνεται στην ολοκληρωμένη πρότασή μου που ενσωματώθηκε στο συνολικό σχέδιο που συζητούσαμε το καλοκαίρι οι προαναφερόμενοι συνάδελφοι.
-Ολόκληρο το ανταποδοτικό τέλος αποδίδεται στη ΝΕΡΙΤ, η οποία καταρτίζει έναν σοβαρό και υπεύθυνο, μέσα στο γενικό πνεύμα λιτότητας, προϋπολογισμό, η εκτέλεση του οποίου δεν θα απαιτήσει το σύνολο του πόρου (περίπου 190 εκ. ευρώ ετησίως). Το υπόλοιπο θα παραμένει ως πλεόνασμα της ΝΕΡΙΤ, το οποίο θα διαχειρίζεται η Γενική Συνέλευση της εταιρείας, αλλά με τα όργανα του φορέα και όχι του υπουργείου Οικονομικών. Βεβαίως τα κονδύλια του πλεονάσματος αυτού δεν διατίθενται οπουδήποτε, αλλά αποκλειστικά και μόνο σε βασικά και πάγια έργα υποδομής, οργάνωσης και ανάπτυξης της ΝΕΡΙΤ, με πρώτα: α. την ανάθεση μελέτης πλήρους αναδιοργάνωσης της εταιρείας β. την πλήρη ανανέωση του τεχνολογικού της εξοπλισμού που αυτή και μόνο μπορεί να εξοικονομήσει τεράστια κονδύλια ετησίως και γ.: μελέτη και ανέγερση, επί τη βάσει της μελέτης ανανέωσης του εξοπλισμού, νέων κτιρίων Διοίκησης – Στούντιο – Αρχείου κ.λπ. στον χώρο των εγκαταστάσεων της ΕΡΤ στην οδό Μεσογείων. Ένα τέτοιο συνολικό πρόγραμμα θα μπορούσε να είναι ειδικό τμήμα του, πενταετούς διάρκειας, Στρατηγικού Σχεδίου, με εξειδικευμένους στόχους, κατά το ετήσιο Επιχειρησιακό Σχέδιο.
Με την εκτέλεση ενός τέτοιου ολοκληρωμένου προγράμματος θα είχαμε μια τελείως αναμορφωμένη ΕΡΤ (και επιμένω στην ονομασία αυτή) έτσι ώστε κανείς απολύτως δεν θα μπορούσε να απαξιώσει τον κρατικό φορέα ραδιοτηλεόρασης/ιντερνέτ. Βεβαίως με την ολοκλήρωση του προγράμματος αυτού, θα γινόταν επανυπολογισμός του ανταποδοτικού τέλους και κατά πάσα πιθανότητα θα μειωνόταν ουσιαστικά, ενώ παράλληλα θα απελευθερωνόταν ολόκληρος ο χώρος που καταλαμβάνουν σήμερα οι εγκαταστάσεις στην Αγία Παρασκευή, για οποιαδήποτε χρήση εκ μέρους του δημοσίου ή αξιοποίηση, επ’ ωφελεία του κρατικού φορέα ραδιοτηλεόρασης και στις δύο περιπτώσεις.
Ζητώ την κατανόησή σας αν επεκτάθηκα, έστω και αν κατά τη γνώμη μου περιορίστηκα στα απολύτως απαραίτητα. Αναμένω την τοποθέτησή σας στη πρώτη μας σε ολομέλεια συνεδρίαση.
Με εκτίμηση και φιλικά αισθήματα
Ανδρέας Χ. Ζούλας
Αναπληρωτής Πρόεδρος του Ε. Σ. της ΝΕΡΙΤ ΑΕ