Παρόν/ 07.03.2010
Στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών κοινοτήτων (ΔΕΚ) παραπέμπει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) , με την 4229/2009 απόφασή του, το ζήτημα της συγκεκαλυμμένης διαφήμισης. Το ζήτημα προέκυψε μετά από προσφυγή του Alter επί του προστίμου των 25.000 ευρώ για συγκεκαλυμμένη διαφήμιση, λόγω προβολής της οδοντιάτρου στην εκπομπή “Αποκλειστικά”.
Το ΣτΕ ανέβαλε την έκδοση απόφασης, προκειμένου να διατυπώσει στο ΔΕΚ το εξής προδικαστικό ερώτημα: Αν η έννοια της συγκεκαλυμμένης διαφήμισης, όπως αυτή περιλαμβάνεται στην κοινοτική οδηγία “Τηλεόραση χωρίς Σύνορα” περιλαμβάνει ως απαραίτητο εννοιολογικό στοιχείο της ύπαρξης διαφημιστικού σκοπού την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος ή κάποια άλλη καταβολή αμοιβής ή άλλου είδους πληρωμής
Είναι γεγονός ότι το ΕΣΡ όταν επιβάλλει κυρώσεις σε σταθμούς για συγκεκαλυμμένη διαφήμιση δεν συνδέει την ύπαρξη διαφημιστικού σκοπού με την καταβολή κάποιου ανταλλάγματος. Όμως η προσέγγιση της αρχής δημιουργεί σοβαρά προβλήματα , καθόσον οδηγεί πολλές φορές σε παράλογα συμπεράσματα, απαγορεύοντας την ενημέρωση του κοινού για θέματα που μπορεί παράλληλα να έχουν εμπορικό χαρακτήρα (π.χ. ενημέρωση για μία συναυλία, μία παράσταση κλπ.)
Η επίμαχη απόφαση του ΕΣΡ (63/2004) ελήφθη για την εκπομπή «Αποκλειστικά» με προσκεκλημένη (12.11.2003) την οδοντίατρο Χριστίνα Ιακωβίδου. Η οδοντίατρος παρουσιάστηκε να εφαρµόζει θεραπεία αισθητικής οδοντιατρικής σε κοσµική κυρία, η οποία βρίσκεται ξαπλωµένη στην οδοντιατρική καρέκλα, ενώ στο κάτω µέρος της οθόνης αναγραφόταν ο τίτλος «της αλλάζει το χαμόγελο». Σε ερώτηση της
τηλεπαρουσιάστριας σχετικά µε το κόστος αυτής της θεραπείας η οδοντίατρος απήντησε ότι κοστίζει περί τις 200.000 – 350.000 δραχµές και ότι το τέλειο χαµόγελο στοιχίζει όσο µια τριπλή γέφυρα. Κατά τη διάρκεια της εκποµπής υπήρξαν 3 συνδέσεις με το οδοντιατρείο και το ΕΣΡ έκρινε πως «αναµφιβόλως» η εκποµπή «υπό το πρόσχηµα της ενηµερώσεως προέβαλε συγκεκαλυµµένως την οδοντίατρο» επιβάλλοντας το πρόστιμο των 25.000 ευρώ.