Μια σύνθετη απόφαση εξέδωσε η Ολομέλεια του ΣτΕ που επιτρέπει στους πάντες και να πανηγυρίσουν και να απογοητευτούν. Το Συμβούλιο δέχεται ως αντισυνταγματική μόνο τη διάταξη περί μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων, κατά την πρώτη εφαρμογή του ν.4339/2015, στον υπουργό από το ΕΣΡ. Δεν απορρίπτει όμως το σύνολο των διατάξεων, και κυρίως επιβεβαιώνει πως η μέχρι σήμερα λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών με συνεχείς παρατάσεις της νόμιμης λειτουργίας είναι «συνταγματικώς μη ανεκτή» και παράνομη. Για αυτό και ζητάει εκ νέου να να αποκατασταθεί η νομιμότητα και απαιτεί την ταχύτατη επανάληψη του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες. Το παιχνίδι, λοιπόν, μετά από την “ανάπαυλα” του ΣτΕ ξεκινάει με αυξημένο ρόλο και ευθύνες από το ΣτΕ προς το ΕΣΡ για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος.
Η απόφαση δεν θεωρεί αντισυνταγματικές δύο άλλες κρίσιμες ρυθμίσεις, που αφορούν τόσο στον ορισμό του αριθμού των δημοπρατούμενων αδειών, όσο και στον καθορισμό της τιμής εκκίνησης.
Το ΣτΕ, στο σκεπτικό του, επαναλαμβάμει ότι οι τηλεοπτικές συχνότητες αποτελούν δημόσια αγαθά και σπάνιους πόρους του εθνικού πλούτου με μεγάλη οικονομική αξία.Συνεπώς η χρήση των ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων πρέπει να γίνεται με ανάλογο οικονομικό αντάλλαγμα και σε καμία περίπτωση δωρεάν.
Για το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο, η απόφαση μεταξύ άλλων, κατά την πλειοψηφία, αναφέρει ότι έχει διττό ρόλο. Μετέχει στον άμεσο έλεγχο του κράτους και εξ αυτού συμπράττει στη θέσπιση των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, ενώ επίσης ρητά αναφέρεται ότι το ΕΣΡ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να διενεργεί διαγωνιστική διαδικασία και να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Με άλλα λόγια το ΕΣΡ είναι αρμόδιο αποκλειστικά και για την αδειοδότηση αλλά και για όλα τα άλλα, όπως τους όρους και τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού, με βάση το νόμου 4339/2015(νόμος Παππάς0
Ως προς το έννομο συμφέρον των τηλεοπτικών σταθμών, η απόφαση δέχεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν έννομο συμφέρον, ασχέτως αν λειτουργούν παράνομα ή νόμιμα και εξ αυτού μπορούν να μετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία και να προσφύγουν στο ΣτΕ προσβάλλοντας κανονιστικές πράξεις.
Σε ότι αφορά το άρθρο 101 του Συντάγματος που προβλέπει τη συγκρότηση των Ανεξάρτητων Αρχών, η απόφαση διαλαμβάνει σκέψη που έχει ενδιαφέρον καθώς αποφαίνεται ότι για τη συγκρότηση τους απαιτείται η σύμπραξη των πολιτικών κομμάτων, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, σημειώνοντας ότι αν αυτό δεν γίνεται, υπάρχει ουσιαστικά παραβίαση του Συντάγματος, γεγονός που επισημαίνει όμως δεν δικαιολογεί τη συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του νόμου που αφαίρεσε την αρμοδιότητα από το ΕΣΡ και την έδωσε στον Υπουργό. Η παραβίαση του Συντάγματος δεν έγινε μόνο από την κυβέρνηση. Προηγήθηκε η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης τον Οκτώβριο του 2015, όταν η πρώτη απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ως προέδρου της ΝΔ, ήταν να θέσει βέτο στη συγκρότηση του ΕΣΡ, ταυτιζόμενος με τις θέσεις της ΕΙΤΗΣΕΕ. Η κυβέρνηση στη συνέχεια πήρε ένα ρίσκο, ερμηνείας των συνταγματικών διατάξεων για τη χορήγησή τους μέσω της ΓΓΕΕ, το οποίο δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα
Το ΣτΕ κρίνει δεν μπορεί να θεραπευθεί μία παραβίαση διατάξεως του Συντάγματος με άλλη παραβίαση και συγκεκριμένα της διατάξεως του άρθρου 15 παράγραφος 2 που αναφέρει ρητά ότι το ΕΣΡ είναι αποκλειστικό αρμόδιο για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών καθώς και για τη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία.
Σε ό,τι αφορά τη δικαστική δαπάνη, σύμφωνα με την απόφαση, αναγνωρίζεται δικαστική δαπάνη ύψους 920 ευρώ για κάθε προσφεύγοντα, την οποία επιβαρύνεται το δημόσιο.
Από το σύνολο των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί σήμερα αποφάσεις εκδόθηκαν μόνον σε ό,τι αφορά το μείζον θέμα της αρμοδιότητας του υπουργού Επικρατείας σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης και τη συγκρότηση από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης επιτροπής (πενταμελούς) για τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας.
Εκκρεμούν προς έκδοση άλλες τρεις αποφάσεις που αφορούν τη τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού (3 εκατομμύρια που επίσης αφορά εμμέσως και τον αριθμό των αδειών (4) καθώς και άλλα σημαντικά θέματα, όπως ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός προσωπικού για κάθε κανάλι.