Νέες, δομικές αλλαγές που έρχονται για την αντιμετώπιση της «πειρατείας»
Υψηλά πρόστιμα για διακινητές και χρήστες πειρατικού τηλεοπτικού περιεχομένου εξετάζει η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο. Παράλληλα, εκτός από τις πλατφόρμες, θα μπορούν να απαιτούν την παρέμβαση των συναρμόδιων φορέων για να κατέβουν οι «πειρατικές» ιστοσελίδες και οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προταθεί μια σειρά αλλαγών στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Προτείνεται η εισαγωγή, για πρώτη φορά, στο άρθρο 65Α του ν. 2121/1993, προβλέψεως για την επιβολή διοικητικών προστίμων σε όποιον προσβάλλει δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας ή συγγενικό δικαίωμα των ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών, των παρόχων υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων και των παρόχων μέσων επικοινωνίας.
Η προτεινόμενη προσθήκη αφορά τόσο όσους διανέμουν παρανόμως οπτικοακουστικό περιεχόμενο, με εμπορικό ή μη σκοπό, αλλά και όσους αποκτούν πρόσβαση σε τέτοιου είδους παράνομες υπηρεσίες, ήτοι, κάθε μορφής τελικό χρήστη, δηλαδή, οικιακούς χρήστες αλλά και επαγγελματίες χρήστες, που προβαίνουν σε προβολή του οπτικοακουστικού περιεχομένου μέσω πειρατικών υπηρεσιών σε χώρους δημόσιας θέασης (π.χ. καφετέριες, ξενοδοχεία κ.λπ.).
Προτείνεται, επίσης, η επικαιροποίηση του άρθρου 66Ε του ν. 2121/1993, προκειμένου ο δυναμικός αποκλεισμός (dynamic blocking) να ανταποκρίνεται στην αμεσότερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του διαρκώς εξελισσόμενου φαινομένου της «πειρατείας» μέσω διαδικτύου. Αναμένεται να εισαχθεί πρόβλεψη ώστε το εργαλείο της δυναμικής διακοπής και της λήψης προληπτικών μέτρων να είναι διαθέσιμο για την προστασία κάθε είδους οπτικοακουστικού περιεχόμενου, δηλαδή όχι μόνο για ζωντανές αθλητικές εκδηλώσεις αλλά και για ταινίες και σειρές, είτε το περιεχόμενο προβάλλεται μέσω γραμμικών είτε μέσω κατ’ αίτηση υπηρεσιών. Θα διευρυνθεί το είδος των δικαιούχων που δύνανται να κάνουν χρήση των προβλέψεων του νομοθετικού πλαισίου, θα επεκταθεί η ισχύς των αποφάσεων της ΕΔΠΠΙ και της ΕΕΤΤ, οι οποίες θα απευθύνονται πλέον προς τους παρόχους πρόσβασης στο διαδίκτυο, καθώς και προς κάθε άλλο ενδιάμεσο πάροχο υπηρεσιών.
Ακόμα, θα επιταχυνθεί η διαδικασία εφαρμογής και υλοποίησης του dynamic blocking, με μεγαλύτερη εμπλοκή και συμμετοχή της ΕΕΤΤ σε περιπτώσεις όπου οι δικαιούχοι των δικαιωμάτων των παρανόμως αναμεταδιδομένων γεγονότων ή εκδηλώσεων έχουν ήδη αναγνωριστεί από την ΕΔΠΠΙ ως δικαιούχοι και αποδεικνύουν ότι νέα παράνομα sites χρησιμοποιούνται για την παραβίαση μέσω διαδικτύου των ίδιων δικαιωμάτων. Στις περιπτώσεις αυτές, η ΕΕΤΤ θα δύναται να εκδώσει εντολή η οποία θα διατάσσει τη διακοπή πρόσβασης εντός 30 λεπτών.
Τέλος, οι αρμόδιοι φορείς εξετάζουν την περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων κατά χρηστών –οικιακών και μη– πειρατικών υπηρεσιών. Ενώ, λοιπόν, υφίσταται ποινική κύρωση στις διατάξεις του ΠΔ 343/2002 (κατοχή, διανομή και χρήση παράνομης συσκευής ή/και λογισμικού, μέσω των οποίων αποκτά κάποιος πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο), κρίνεται απαραίτητο να υπάρξει σχετική διευκρίνιση και στην υφιστάμενη διάταξη του άρθρου 66 του ν. 2121/1993, αναφορικά με τις περιπτώσεις προσβολής πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.