Η έλλειψη εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους δεν είναι νέο φαινόμενο, εντάθηκε και κυριάρχησε σε απόλυτο βαθμό την περίοδο των Μνημονίων, όταν η συντριπτική πλειονότητα των ΜΜΕ, κυρίως των τηλεοπτικών καναλιών, επέλεξε να μετατραπεί σε φερέφωνο της μνημονιακής πολιτικής, ενάντια στην κοινωνία, τις ανάγκες και τα δικαιώματά της. Η νέα έρευνα «World Values Survey», που έκανε για τη χώρα μας η «διαΝΕΟσις» σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και υλοποίησε η Metron Analysis, καταγράφει ανησυχητικά πλέον ευρήματα για τον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Εκτός από την έλλειψη εμπιστοσύνης, που φθάνει σε ποσοστά της τάξης του 85%, προστίθεται και η διαφθορά, με τη συντριπτική πλειονότητα των ερωτώμενων να θεωρεί πως Μέσα και δημοσιογράφοι είναι διεφθαρμένοι!
Στο ερώτημα για την «εμπιστοσύνη των πολιτών σε θεσμούς», τα ΜΜΕ βαθμολογούνται με ποσοστό μόλις 14%. Εμπιστεύονται «πολύ – αρκετά» την τηλεόραση κατά 14,1% και τον Τύπο κατά 13,7%. Δεν εμπιστεύεται «ιδιαίτερα – καθόλου» την τηλεόραση το 85,2% των ερωτώμενων και τον Τύπο το 85,3%! Τα ποσοστά είναι πολύ μεγαλύτερα σε αριθμό από κάθε άλλη παλαιότερη έρευνα κοινού και καταδεικνύει πως τα ΜΜΕ έχουν πλέον σοβαρό πρόβλημα στη σχέση τους με την ενημέρωση των πολιτών. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι τα ποσοστά εμπιστοσύνης σε «θεσμούς» όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι τράπεζες και το ΝΑΤΟ είναι πάνω από τα ΜΜΕ. Τηλεόραση και Τύπος βρίσκονται μία θέση πάνω από την κυβέρνηση, την οποία εμπιστεύεται το 12,9%.
Για πρώτη φορά σε έρευνα αποτυπώνεται η πεποίθηση ότι ΜΜΕ και δημοσιογράφοι πρωτοστατούν σε φαινόμενα διαφθοράς! Στο ερώτημα για τις «ομάδες που μετέχουν σε φαινόμενα διαφθοράς» τα ΜΜΕ και οι δημοσιογράφοι κατέχουν την πρώτη θέση, πάνω και από τις κρατικές αρχές! Οι ερωτώμενοι σε ποσοστό 79,9% θεωρούν πως «όλοι/οι περισσότεροι» μετέχουν σε διαφθορά και μόλις ένα ποσοστό της τάξης του 17,2% θεωρεί πως «λίγοι/κανένας» δεν μετέχουν σε διαφθορά. Αμέσως μετά ακολουθούν οι κρατικές αρχές, με το 71,2% να θεωρεί ότι «όλοι – οι περισσότεροι» είναι διεφθαρμένοι. Ο συνδυασμός των δύο αυτών δεικτών αξίας για τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους είναι καμπανάκι για την ίδια την ύπαρξη του δημοσιογραφικού επαγγέλματος στα σημερινά ΜΜΕ της χώρας.