Πώς ο ν. 4487/2017 έκανε την τηλεόραση να μιλάει ελληνικά
Μια μεγάλη ανατροπή στον χώρο της παραγωγής ήρθε με τον ν. 4487/2017, που καθιέρωσε το cash rebate. Με την εφαρμογή του «νόμου Κρέτσου» από τον Απρίλιο του 2018 το ΕΚΟΜΕ έχει στηρίξει 81 παραγωγές, 39 εγχώριες και 42 διεθνείς (οι μισές σχεδόν), ενώ οι επενδύσεις ξεπέρασαν τα 75 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας περισσότερες από 23.000 θέσεις εργασίες (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία κ.λπ.).
Στο ισχύον καθεστώς πρόκειται, με νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπό τον Κυριάκο Πιερρακάκη, να αυξηθεί το όριο ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων από το 35% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής στο 40%, ενώ υπάρχει η αίσθηση πως δεν θα υλοποιείται ο διπλός έλεγχος της ισχύουσας νομοθεσίας επί των οικονομικών στοιχείων, που στο παρελθόν απέτρεψε διάφορα… κόλπα.
Η δυνατότητα οικονομικής στήριξης των ταινιών και των σειρών που έφερε ο ν. 4487/2017 άλλαξε τα δεδομένα για τη χώρα. Τα εξωτερικά γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες στην Ελλάδα. Κίνα, Κορέα, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Μεγάλη Βρετανία, Φινλανδία είναι οι χώρες προέλευσης των παραγωγών, ενώ κάποιες είναι συμπαραγωγές, διασυνοριακές και ευρωπαϊκές συνεργασίες. Παράλληλα, πολλές ελληνικές ταινίες αλλά και σειρές δεν θα είχαν γίνει χωρίς το συγκεκριμένο κίνητρο ή θα γίνονταν με πολύ χαμηλότερα budgets, κάτι που θα είχε ως συνέπεια σημαντικές εκπτώσεις στην ποιότητα των παραγωγών αλλά και στο επίπεδο των εργασιακών σχέσεων.
Η ανατροπή έγινε στην τηλεόραση. Η ύπαρξη του κινήτρου επανέφερε τη μυθοπλασία στην ελληνική τηλεόραση, έπειτα από μια τραυματική περίοδο καθίζησης και τη μόδα να γίνονται τα γυρίσματα στην Κύπρο, λόγω χαμηλότερου κόστους. Το σημαντικό ήταν πως περιόρισε το «μαύρο χρήμα» στο κομμάτι της παραγωγής, αφού για να εγκριθεί μια σειρά υπήρχαν αυστηρές διαδικασίες και… τιμολόγια. Με τον τρόπο αυτό αυξήθηκαν όμως και τα δημόσια έσοδα, δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας, υπήρξε τουριστική προβολή, αύξηση εισιτηρίων στις αίθουσες κ.λπ.
Η καινοτομία του ελληνικού cash rebate έγκειται στο γεγονός πως δεν υπάρχει όριο επιστροφής. Όσο περισσότερο δαπανήσει κάποιος στην Ελλάδα τόσο μεγαλύτερο ποσό ενίσχυσης θα λάβει. Υπάρχει εγγυημένη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 450 εκατ. μέχρι το 2022, με αρχική εκταμίευση 75 εκατ. ευρώ. Καλύπτει δε όλες τις κατηγορίες οπτικοακουστικής δημιουργίας (από κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation μέχρι video games) αλλά και τις δαπάνες παραγωγής, μετα-παραγωγής, αλλά και προ-παραγωγής. Το βασικότερο, όλες οι αιτήσεις γίνονται ηλεκτρονικά και με αδιάβλητο σύστημα βαθμολόγησης βάσει κριτηρίων και δεν κρίνονται σενάρια. Σε έξι μήνες ο παραγωγός λαμβάνει πίσω τα χρήματα που του αναλογούν.