Την πρότασή της για κριτήρια χορήγησης των αδειών στους ραδιοφωνικούς σταθμούς κατέθεσε η ΕΙΙΡΑ. Στο στάδιο της συγκριτικής αξιολόγησης, οι υποψηφιότητες βαθμολογούνται συγκριτικά με μόρια και κατατάσσονται σε πίνακα, βάσει των κριτηρίων της εμπειρίας, της προγραμματικής πληρότητας, της οικονομικής βιωσιμότητας, ενώ λαμβάνεται υπόψιν και η ακροαματικότητα του τελευταίου έτους.
Αναλυτικά η πρόταση της ΕΙΙΡΑ έχει ως εξής:
Εμπειρία του υποψηφίου: Όπως σε όλους τους δημόσιους διαγωνισμούς, θα πρέπει να αξιολογείται η εμπειρία του υποψηφίου στον τομέα της παροχής ραδιοφωνικών υπηρεσιών. O νόμος θα εξειδικεύσει τα επί μέρους στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται η εμπειρία, συναρτώμενα ιδίως με τον χρόνο δραστηριοποίησης του υποψηφίου στον τομέα της ραδιοφωνίας, αυτοτελώς ή μέσω δραστηριότητας τυχόν ομίλου στον οποίο ανήκει, τον πληθυσμό στον οποίο απευθύνονται οι προσφερόμενες από τον υποψήφιο ραδιοφωνικές υπηρεσίες.
To κριτήριο της εμπειρίας θα πρέπει να έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας σε σχέση με τα υπόλοιπα κριτήρια.
(ii) Οικονομική Βιωσιμότητα:. Κατά την αξιολόγηση του κριτηρίου της βιωσιμότητας, για υποψηφίους που ήδη λειτουργούν ραδιοφωνικό σταθμό, λαμβάνονται ιδίως υπόψη:
- – τα ίδια κεφάλαια (καθαρή θέση) κατά την υποβολή της υποψηφιότητας και
- – η συνέπεια του υποψηφίου ως προς την τακτοποίηση οφειλών και ρυθμίσεων προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς κατά την τελευταίαπενταετία πριν την υποβολή της αίτησης.
→ Αντιστοίχως, υποψήφιος για σταθμό που δεν τον λειτουργεί ήδη θα υποβάλει επιχειρησιακό σχέδιο και τα παραπάνω στοιχεία θα αξιολογούνται αναλογικά, με βάση τα προσδοκώμενα μεγέθη, όπως προκύπτουν από το επιχειρησιακό του σχέδιο. Η αξιοπιστία του επιχειρησιακού σχεδίου και η αποδοτικότητα της σχεδιαζόμενης επένδυσης θα κρίνονται με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από τις αιτήσεις των υποψηφίων που ήδη λειτουργούν σταθμό. Στο πλαίσιο αυτό θα αξιολογούνται ιδίως οι προβλεπόμενες δαπάνες λειτουργίας, η προσδοκώμενη κερδοφορία, η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων και οι ταμειακές ροές. Σκόπιμο είναι η αξιοπιστία του επιχειρησιακού σχεδίου να βεβαιώνεται και από ανεξάρτητο φορέα και ειδικότερα από ορκωτό ελεγκτή.
(iii) Απασχολούμενο Προσωπικό: Θα λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολεί με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας κάθε υποψήφιος κατά δήλωσή του για τη ραδιοφωνική επιχείρηση τους τελευταίους δώδεκα (12) μήνες πριν τη δημοσίευση της Προκήρυξης και η βαθμολογία αυτή θα προσαυξάνει εφόσον απασχολούνται και συνεργάτες με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών και έκαστος εξ αυτών έχει τέσσερις (4) τουλάχιστον συνεργασίες τονμήνα (π.χ. επιμελείται και παρουσιάζει 4 εκπομπές τον μήνα ή 48 ετησίως) κατά τους τελευταίους δώδεκα (12) μήνες πριν τη δημοσίευση της Προκήρυξης (αναλογία 75 – 25).
→ Αντιστοίχως υποψήφιος για σταθμό που δεν τον λειτουργεί ήδη θα κριθεί με βάση τα στοιχεία του επιχειρησιακού σχεδίου, θα δηλώσει δε ότι θα προσλάβει το προσωπικό που θα αναφέρει στο επιχειρησιακό σχέδιο εντός τριών (3) μηνών από την ανακήρυξή του ως προσωρινού αδειούχου και θα του χορηγηθεί οριστική άδεια αφού ελεγχθεί η συμμόρφωση του.
Για τη βαθμολόγηση αυτού του κριτηρίου θα πρέπει να προβλεφθεί ένας ανώτατος αριθμός απασχολουμένων, έτσι ώστε τυχόν επί πλέον προσωπικό, που ξεπερνά αυτόν τον αριθμό, να μην αξιολογείται. Για τον προσδιορισμό του ανώτατου αυτού αριθμού προτείνεται να λαμβάνονται υπόψη οι 3 λειτουργούσες ραδιοφωνικές επιχειρήσεις με τους περισσότερους εργαζόμενους και ως όριο να τεθεί ο μέσος όρος των απασχολούμενων σε αυτές εργαζομένων.
Σε περίπτωση υποψηφίου που αιτείται περισσότερες άδειες, για την εφαρμογή του εν λόγω κριτηρίου θα λαμβάνεται υπόψη δήλωσή του για κατανομή του απασχολούμενου προσωπικού.
(iv) Πληρότητα – Διάρθρωση Προγράμματος: Κατά την αξιολόγηση του εν λόγω κριτηρίου αξιολογούνται:
–
η ακροαματικότητα (π.χ. μέση ημερήσια ακροαματικότητα των τελευταίων δώδεκα (12) μηνών από την έκδοση της Προκήρυξης στις ηλικίες 15-70 στην αντίστοιχη ΠΕ, όπως αυτή προκύπτει από στοιχεία μετρήσεων που διενεργούν εταιρείες εγγεγραμμένες στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ερευνών Αγοράς του ΕΣΡ).η διάρκεια του ζωντανού προγράμματος που εκπέμπεται με ραδιοφωνικό παραγωγό σε εβδομαδιαία βάση και ειδικά για τους ενημερωτικούς σταθμούς και η ποικιλία των ενημερωτικών εκπομπών και δελτίων στο μέτρο που υπερβαίνουν το ελάχιστο υποχρεωτικό κατά νόμο περιεχόμενο.
→ Αντιστοίχως υποψήφιος για σταθμό που δεν τον λειτουργεί ήδη θα αξιολογηθεί με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο, στο οποίο θα πρέπει να συμπεριλάβει αναλυτική έκθεση και διάρθρωση του προτεινόμενου προγράμματος. Η συμμόρφωση θα ελέγχεται εντός τριών μηνών από την ανακήρυξη του υποψηφίου ως προσωρινού αδειούχου και κατόπιν θα χορηγείται οριστικά άδεια.
Προτείνεται χωριστή βαθμολογία για κάθε επί μέρους στοιχείο (υπο-κριτήριο) των παραπάνω κριτηρίων και σύνολο βαθμολογίας για κάθε κριτήριο..
Για υποψηφίους (για σταθμό λειτουργούντα ή μη), που θα αξιολογηθούν με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο, η, κατά τα ανωτέρω, βαθμολογία, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη του 50% του μέγιστου προβλεπόμενου αριθμού μορίων για κάθε επί μέρους στοιχείο (υπο-κριτήριο). Αυτό θα ισχύει και για τους νεοεισερχόμενους, αλλά και για υφιστάμενες επιχειρήσεις που θα επιδιώξουν να βαθμολογηθούν με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο σε ένα ή περισσότερα κριτήρια ή υπο-κριτήρια (π.χ. γιατί απασχολούν πολύ μικρό αριθμό προσωπικού, έχουν χαμηλά ίδια κεφάλαια ή μόλις ξεκίνησαν νέο πρόγραμμα και δεν έχει ακόμα αναδειχθεί η ακροαματικότητά τους, κλπ.). Κατά την αξιολόγηση υποψηφίων που θα βαθμολογηθούν με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο, θα πρέπει να ελεγχθούν πρακτικές καταστρατήγησης της κείμενης νομοθεσίας, από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ήδη λειτουργούν σταθμό, μέσω της σύστασης νέων νομικών προσώπων προς αποφυγή εκπλήρωσης υφιστάμενων υποχρεώσεών τους.