Να ρίξει φως στους σκοτεινούς δρόμους του internet επιχειρεί η κυβέρνηση, καλώντας τους ιδιοκτήτες των sites να δηλώσουν την ταυτότητά τους με δέλεαρ την πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση. Η δήλωση των στοιχείων της επιχείρησης, με τον ορισμό και του εκδότη ή του διευθυντή έκδοσης, σημαίνει αυτόματα και την ανάληψη της ευθύνης επί των γραφομένων. Επιπλέον, με το λογισμικό που θα λάβουν όσοι απογραφούν θα μπορούν να εντοπίζουν ποιος τους κλέβει. Είναι ένα πρώτο βήμα για να υπάρξει μια στοιχειώδης οργάνωση της δημοσιογραφίας και των εκδοτών στο internet. Υπάρχουν, όμως, και πολλά κενά, που θα πρέπει να καλυφθούν στην πορεία.
H σελίδα των εγγραφών άνοιξε τη Δευτέρα και στη διεύθυνση http://emedia.media.gov.gr/login έχουν εγγραφεί περισσότερες από 50 επιχειρήσεις. Προϋπόθεση εγγραφής είναι η εταιρεία να έχει έδρα την Ελλάδα. Στα στοιχεία που πρέπει να δηλωθούν είναι η μετοχική σύνθεση, ο εκδότης ή ο διευθυντής, που θα είναι υπεύθυνος κατά τον νόμο, η έδρα της εταιρείας, το ΑΦΜ, ο αριθμός του συνόλου των εργαζομένων και ξεχωριστά ο αριθμός των δημοσιογράφων. Η διαδικασία είναι εθελοντική και η ακρίβεια των στοιχείων εξαρτάται από την υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου. Δεν προβλέπεται καμία κυρωτική διαδικασία, αν και το κράτος θα διαθέσει δημόσιο χρήμα μέσω της διαφήμισης. Η πραγματική δήλωση του αριθμού των εργαζομένων και των δημοσιογράφων είναι ένα γκρίζο σημείο, αλλά είναι προφανές ότι στη συνέχεια θα υπάρξει διασταύρωση με τα στοιχεία των εταιρειών στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας.
Εκτός από την κρατική διαφήμιση -η οποία θα μοιράζεται με τρόπο που δεν διευκρινίζεται, απευθείας από τους φορείς-, τα sites θα έχουν πρόσβαση στο οπτικοακουστικό αρχείο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο λογισμικό της λογοκλοπής, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να συμμετέχουν στο briefing. Το πώς θα γίνει η διανομή της κρατικής διαφήμισης είναι το δεύτερο ζήτημα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση.
Προς το παρόν, στη συνέντευξη Τύπου έγινε αναφορά στη συνάφεια των sites και στην επισκεψιμότητά τους. Στην πραγματικότητα με αυτές τις δύο κινήσεις, σε συνδυασμό με την υποχρέωση των τραπεζών να δίνουν ανά τρίμηνο στοιχεία για τις διαφημίσεις τους, φτιάχνεται μια τεράστια βάση δεδομένων με το δημόσιο χρήμα που θα διατίθεται στα Μέσα. Μετά την καταγραφή, που θα κρατήσει τρεις μήνες, θα ακολουθήσει διάλογος για τη σύνταξη ενός Κώδικα Δεοντολογίας.
Εκτός ρύθμισης παραμένουν, δυστυχώς, οι εργαζόμενοι. Η κυβέρνηση αφήνει στα συνδικάτα την πρωτοβουλία να εντάξουν όσους εργάζονται στα sites και μετά θα πάρει την οποιαδήποτε πρωτοβουλία για το καθεστώς απασχόλησης, ειδικά τώρα που το Ασφαλιστικό είναι ανοικτό. Επιπλέον, δεν τοποθετείται επί του αγγελιοσήμου και του αιτήματος για επέκτασή του στο διαδίκτυο.
Αν προχωρήσει η ιδέα συγχώνευσης του ΕΣΡ με την ΕΕΤΤ, δεν θα πρέπει να αποκλείεται η επέκταση του πεδίου δράσης της νέας Αρχής και στα sites. Από τη ρύθμιση εξαιρείται η δραστηριότητα των blogs.