ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρά τις δυσκολίες της δημοσιονομικής συγκυρίας στην τριετία 2015-2018 προχώρησε σε στοχευμένες παρεμβάσεις που απογείωσαν την οπτικοακουστική βιομηχανία. Ήδη από τον Οκτώβριο του 2015 ιδρύθηκε το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.) και εντός του 2017 διαμορφώθηκε ένα ελκυστικό θεσμικό πλαίσιο cash rebate που συνέβαλε στην αύξηση των επενδύσεων στον συγκεκριμένο χώρο θέτοντας σε νέες βάσεις το τηλεοπτικό και το κινηματογραφικό τοπίο. Νίκος Παππάς και Λευτέρης Κρέτσος με πολιτική βούληση και επιχειρησιακή αρτιότητα διαμόρφωσαν από κοινού με τους ανθρώπους της οπτικοακουστικής αγοράς ένα εργαλείο χρήσιμο για την ανάπτυξη ποιοτικών παραγωγών συμβάλλοντας, παράλληλα, στη διατήρηση και την αύξηση θέσεων εργασίας.
Όλη αυτή η προσπάθεια ήταν αποτέλεσμα συγκεκριμένων και στοχευμένων παρεμβάσεων. Δεσμευτικές προθεσμίες και ενεργή ανάμειξη της πολιτικής ηγεσίας για τη διασφάλιση του ελέγχου της προόδου των έργων εμπέδωσαν ένα αίσθημα ασφάλειας στην αγορά, προσέλκυσαν επενδυτικά σχέδια, τα οποία εγκρίνονταν και χρηματοδοτούνταν στην ώρα τους. Αυτή η εξέλιξη οδήγησε σε έκρηξη δραστηριότητας στη δημιουργική οπτικοακουστική βιομηχανία και έβαλε τις βάσεις για να εξέλθει ο τομέας δυνατός μέσα από την πρόκληση της πανδημίας.
Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες της Νέας Δημοκρατίας οδήγησαν το Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. στην πλήρη απαξίωση. Σταδιακά καταργήθηκαν τα εχέγγυα διπλού ελέγχου, μειώθηκαν τα ελάχιστα όρια επενδύσεων και μεταφέρθηκε η ευθύνη των αποφάσεων σε κατώτερα ιεραρχικά επίπεδα δίνοντας έδαφος σε γραφειοκρατικές και αδιαφανείς διαδικασίες με αποτέλεσμα την αποδιοργάνωση. Από την κορυφή του 2020 ο οπτικοακουστικός κλάδος οδηγήθηκε σε αποεπένδυση ύψους 101 εκατομμυρίων ευρώ το 2022. Η Νέα Δημοκρατία είχε την ευκαιρία να διαθέσει πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, να ανακατανείμει πόρους από άλλες χρήσεις ή από τις υπεραποδόσεις των φόρων λόγω ακρίβειας, αλλά παρόλα αυτά αρκέστηκε σε μια κατανομή δισεκατομμυρίων σε λίγους και ισχυρούς μοιράζοντας 4,5 δις σε απευθείας αναθέσεις μόνο τα έτη 2021-2022, αντί να χρηματοδοτήσει με μόλις 160 εκατομμύρια μια βιομηχανία που συν τοις άλλοις συνεπικουρεί την προσπάθεια για rebranding της χώρας μας και στην ανταγωνιστική αγορά του τουρισμού.
Η συγχώνευση του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που θεσμοθετεί η Νέα Δημοκρατία, αντί να οδηγεί τον δημιουργικό οπτικοακουστικό τομέα σε οικονομίες κλίμακας, αποτελεί την τελευταία και συνάμα πρόχειρα σχεδιασμένη πράξη του έργου της κατάρρευσης του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. Μαύρες τρύπες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ μένουν σε εκκρεμότητα και διευθετούνται με μεταβατικές διατάξεις που διατηρούν για το τρέχον έτος δύο προϋπολογισμούς σε έναν υπό σύσταση φορέα. Το πάγωμα του εργαλείου του cash rebate για μήνες επιτείνει το κλίμα αβεβαιότητας στον κλάδο. Η Νέα Δημοκρατία από σκοπιμότητα και διαχειριστική ανικανότητα μπερδεύει «μήλα με πορτοκάλια».
Ουδεμία σχέση έχει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου που οφείλει να χρηματοδοτεί ανεξάρτητες μικρές παραγωγές με καλλιτεχνικά κριτήρια λειτουργώντας ως κιβωτός πολιτισμού με το Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. που ως χρηματοδοτικό εργαλείο δημιούργησε θέσεις εργασίας από τηλεοπτικές ή κινηματογραφικές παραγωγές με εμπορικό και όχι μονο χαρακτήρα ώστε να ενισχυθούν και οι τοπικές οικονομίες.
Ας ελπίσουμε η πρακτική των απευθείας αναθέσεων σε φίλους και γνωστούς που έχει μετατραπεί σε κανόνα στα ΝΠΔΔ που εποπτεύει το Υπουργείο Πολιτισμού, σε σημείο να εισάγονται νομοθετικές εξαιρέσεις και να κατατμώνται διαγωνισμοί, να μην αποτελέσει και τον οδηγό για την διαχείριση των πόρων και του υπό σύσταση νομικού προσώπου