ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το γεγονός ότι το ERTFLIX ξεπερνά πλέον, σε καθημερινή βάση, τον απίστευτο αριθμό των 500.000 επισκέψεων ανέδειξε ο πρόεδρος της ΕΡΤ Κωνσταντίνος Ζούλας, στο πλαίσιο επιστημονικής ημερίδας, με τίτλο «Δημόσια Τηλεόραση στον 21ο Αιώνα: Η εποχή του ERTFLIX», που πραγματοποίησε με πρωτοβουλία του το Εργαστήρι Οπτικών και Πολιτισμικών Σπουδών του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης.
Στην ημερίδα του ΑΠΘ, στην οποία εκτός από τον πρόεδρο της ΕΡΤ, ήταν προσκεκλημένοι ο δημοσιογράφος Γιώργος Κουβαράς, οι ηθοποιοί Τζένη Θεωνά και Δανάη Σκιάδη και η σεναριογράφος Κατερίνα Μπέη, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με την πρόσληψη από το ελληνικό κοινό των ελληνικών σειρών μυθοπλασίας της ΕΡΤ, τη σχέση των νέων με την τηλεόραση και τις οn demand πλατφόρμες διανομής τηλεοπτικού και κινηματογραφικού περιεχομένου, όπως το ERTFLIX, αλλά και οι απόψεις του κοινού απέναντι στις προεκλογικές πολιτικές τηλεμαχίες (debates), που διοργάνωσε ή φιλοξένησε η ΕΡΤ κατά τις πρόσφατες βουλευτικές και αυτοδιοικητικές εκλογές.Όπως διευκρίνισε ο υπεύθυνος του Εργαστηρίου Οπτικών και Πολιτισμικών Σπουδών, καθηγητής Βασίλης Βαμβακάς, που είχε και την ιδέα της πρωτοποριακής αυτής μελέτης, «επιχειρήσαμε να ανοίξουμε το “μαύρο κουτί” που αποτελούσε μέχρι πρότινος το τηλεοπτικό κοινό, με τη μελέτη και ανάλυση της “φωνής” του, όπως αυτή διατυπώνεται στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (σ.σ. Facebook, X, Tik-Tok και Instagram)».
Στον εισαγωγικό χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, καθηγητής Χρήστος Φραγκονικολόπουλος προτίμησε να επικεντρωθεί όχι στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ, αλλά στο 24ωρο ενημερωτικό κανάλι της δημόσιας τηλεόρασης. «Το ΕΡΤNEWS ήταν αυτό που χρειαζόταν η χώρα, δηλαδή δημοσιογράφους με γνώσεις, που έχουν διαβάσει και η βιβλιοθήκη τους είναι πλούσια, εκπομπές που δεν είναι μόνο εθνοκεντρικές, αλλά ασχολούνται και με όσα συμβαίνουν έξω από τα στενά όρια της χώρας, με ενσυναίσθηση, που προσπαθούν δηλαδή να δώσουν φωνή σε ανθρώπους που συνήθως δεν τους “βλέπουμε”. Η χώρα αλλάζει, είμαστε σε μεταβατική περίοδο, δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσουν οι αλλεπάλληλες κρίσεις που βιώνουμε. Είναι αισιόδοξο, λοιπόν, που επιτέλους έχουμε ένα κανάλι επιφορτισμένο να παρέχει ενημέρωση», είπε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, τον λόγο έλαβαν οι ερευνητικές ομάδες, οι οποίες παρουσίασαν τα συμπεράσματά τους. Μελετώντας τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουν οι τηλεθεατές τις δημοφιλείς ελληνικές σειράς μυθοπλασίας της ΕΡΤ «Κάνε ότι κοιμάσαι», «Τα καλύτερά μας χρόνια», «Η παραλία» και «Το βραχιόλι της φωτιάς», μέσα από δείγμα 2.500 σχολίων του περασμένου Δεκεμβρίου, οι ερευνητές του Εργαστηρίου επισήμαναν ότι στις σχετικές συζητήσεις κυριαρχεί το αίτημα του ρεαλισμού της αναπαράστασης, η αναζήτηση του «μηνύματος» της κάθε σειράς, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως οι θεατές εκτιμούν ότι το ERTFLIX «ανέβασε την ποιότητα του παραγόμενου τηλεοπτικού προϊόντος». Ενδιαφέρον εμφανίζουν τα ευρήματα από τη μελέτη του νεανικού κοινού (γενιά «Ζ»), σύμφωνα με τα οποία το ERTFLIX λειτουργεί συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά προς το διαδεδομένο NETFLIX, χάρη στην τοπικότητα και την ελληνική γλώσσα, επισημαίνοντας τη μεγάλη ζήτηση για ελληνόφωνο χιουμοριστικό περιεχόμενο.«Ο ρόλος της ΕΡΤ είναι να επιστρέφει το ανταποδοτικό τέλος των 3 ευρώ στους πολίτες που το καταβάλλουν κάθε μήνα, δημιουργώντας ποιοτικό ενημερωτικό, ψυχαγωγικό, πολιτιστικό, επιμορφωτικό, παιδικό και αθλητικό πρόγραμμα» τόνισε ο κ. Ζούλας και πρόσθεσε ότι το ERTFLIX είναι το νέο όχημα της ΕΡΤ για να εκπληρώνει την αποστολή της με τον πιο πρόσφορο και σύγχρονο τρόπο, καθώς επιτρέπει στους πολίτες να παρακολουθούν τις αγαπημένες τους εκπομπές στον χρόνο που εκείνοι επιθυμούν και όχι απαραιτήτως όταν προβάλλονται στην τηλεόραση. Απηύθυνε ένα δημόσιο «ευχαριστώ» τόσο στους ανθρώπους της ΕΡΤ, που κατάφεραν μέσα σε ελάχιστο χρόνο να μετατρέψουν την υβριδική τηλεόραση που προϋπήρχε στην ΕΡΤ σε μια σύγχρονη ολοκληρωμένη ψηφιακή πλατφόρμα, αλλά κυρίως στους πολίτες που αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή το ERTFLIX. «Για να έχετε μια τάξη της επιτυχίας του ERTFLIX, αρκεί να αναφέρω ότι τον φετινό Μάρτιο το επισκέπτονται καθημερινά περισσότεροι από 530.000 συμπολίτες μας, 100% περισσότεροι από πέρυσι και από μόλις 3.000 που έμπαιναν στην υβριδική τηλεόραση το 2019», συμπλήρωσε ο κ. Ζούλας και αναφέρθηκε εκτενώς και στη δεύτερη μεγάλη καινοτομία της ΕΡΤ, το 24ωρο ενημερωτικό κανάλι EΡΤNEWS, που όπως είπε «ήρθε να αναπληρώσει ένα κενό που υπήρχε στη χώρα μας, καθώς ήμασταν από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη που δεν υπήρχε ένα δημόσιο κανάλι αποκλειστικά αφιερωμένο στην ενημέρωση των πολιτών».
«Στα χρόνια που εργάζομαι στην ΕΡΤ θέλω να καταθέσω δημόσια ότι ουδέποτε έχω δεχθεί οποιαδήποτε παρέμβαση στη δημοσιογραφική δουλειά που κάνουμε καθημερινά και αυτό είναι ευτύχημα για κάθε δημοσιογράφο» ανέφερε από την πλευρά του ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Γιώργος Κουβαράς, τονίζοντας ότι «έχουμε βάλει ως στόχο να διαδραματίσουμε τον ρόλο που μας αναλογεί ως δημόσια ραδιοτηλεόραση, κρατώντας ανοιχτή τη δημόσια πολιτική συζήτηση. Υπάρχουν δύο τύποι πολιτικών συζητήσεων, αυτές που προκαλούν φασαρία, διακρίνονται από παραπολιτική διάθεση και αποσπούν τηλεθέαση, και οι πολιτικές συζητήσεις ουσίας που προσπαθούμε να κάνουμε στην ΕΡΤ» πρόσθεσε.
Από την πλευρά της, η ηθοποιός Δανάη Σκιάδη, εξέφρασε τη χαρά της που είναι μέρος της συνολικής προσπάθειας της ΕΡΤ και βεβαίως της πρώτης παραγωγής του ERTFLIX, της «Έρημης χώρας», «εξέλιξη ιδιαίτερα αισιόδοξη», είπε, «επειδή πρόκειται για την πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης που πρέπει να αποτελεί φάρο και για την υπόλοιπη τηλεόραση».
Η ηθοποιός Τζένη Θεωνά αναφέρθηκε στην «πλούσια εμπειρία» που αποκόμισε από το διττό ρόλο της στη δημόσια τηλεόραση, ως ηθοποιού στις σειρές «Τα καλύτερά μας χρόνια» και «Κάνε ότι κοιμάσαι ΙΙ» και ως παρουσιάστριας της εκπομπής της ΕΡΤ «Μαμά-δες». «Ο ένας ρόλος βαθαίνει και πλουτίζει τον άλλον. Η προετοιμασία έχει κάτι πολύ κοινό, ο τρόπος που ψάχνουμε, ανακαλύπτουμε και χτίζουμε έναν ρόλο μυθοπλασίας και ο τρόπος που μελετάς και ανακαλύπτεις τον καλεσμένο σου στην εκπομπή λόγου, έχουν κάτι κοινό» είπε.
Τέλος, η σεναριογράφος της σειράς «Τα καλύτερά μας χρόνια», Κατερίνα Μπέη, εξήγησε πως «ένα από τα ζητούμενα ήταν η ισορροπία ανάμεσα στη ρεαλιστική απεικόνιση τής ιστορικής περιόδου και στην ανάδειξη νοσταλγικών συναισθημάτων για εκείνη την εποχή», ενώ τόνισε πως στόχος ήταν «να δείξουμε την ιστορία της Ελλάδας, όχι με αποστασιοποιημένο και ακαδημαϊκό τρόπο, αλλά με τρόπο πιο τρυφερό που να έχει απήχηση και στους νεότερους, οι οποίοι δεν έχουν ζήσει εκείνη την εποχή». Κλείνοντας την ημερίδα, ο καθηγητής Βασίλης Βαμβακάς επεσήμανε: «Η ΕΡΤ ξαναγίνεται δημόσια τηλεόραση, με την έννοια ότι είναι ένας δίαυλος που μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να συναντηθούν ξανά. Από κοντά και το ERΤFLIX, που έχει την τεχνογνωσία και την πρόθεση να ξαναφτιάξει ένα δημόσιο μέσο, στη λογική της συμφωνίας και της συνεννόησης, πράγμα που λείπει σήμερα στην ελληνική δημόσια σφαίρα».Για την ημερίδα εργάστηκαν οι φοιτητές του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ:
- Οδυσσέας Γκαργκάνας, Παρή Γεωργίου, Δημήτρης Δρένος και Βέτα Κοκκωνίδου, οι οποίοι παρουσίασαν τη μελέτη τους για την «Πρόσληψη δημοφιλών ελληνικών σειρών του ERTFLIX στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης»
- Γωγώ Τσιόπλη, που η παρουσίασή της είχε θέμα: «Τη χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας ERTFLIX από το κοινό»
- Άννα Ποδαρά και Ερασμία Τσίπου, που μίλησαν με στοιχεία για μια «Σχέση ασύμβατη: Νέοι και ERTFLIX»
- Γεωργία Γιολτζίδου, Παναγιώτης Μπούρχας, που αναφέρθηκαν στα δικά τους συμπεράσματα για τα «Προεκλογικά debates 2023 – Συνέχειες και τομές στον τηλεοπτικό πολιτικό ανταγωνισμό».
Τον συντονισμό τόσο της παρουσίασης, της έρευνας όσο και της συζήτησης που ακολούθησε με το κοινό, είχε ο καθηγητής του ΑΠΘ, Γρηγόρης Πασχαλίδης.
Την ημερίδα παρακολούθησαν, μεταξύ άλλων, η διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΡΤ, Κατερίνα Κασκανιώτη, ο γενικός διευθυντής της ΕΡΤ3, Φίλιος Στάγκος, η διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας της ΕΡΤ, Δώρα Χειράκη, η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια Marketing και Εμπορικής Εκμετάλλευσης της ΕΡΤ, Ντόρις Μπάκα, η προϊσταμένη του τμήματος Έρευνας και Ανάλυσης της ΕΡΤ, Άννα Μαυρικάκη, και η σύμβουλος του προέδρου της ΕΡΤ, Λίνα Παπαδάκη.