«Αντιστέκεται» μόνο η Ελλάδα, που τις… χρηματοδοτεί!
Οι χώρες της «γηραιάς ηπείρου» αποφασίζουν, η μία μετά την άλλη, να διεκδικήσουν χρήματα από τις πλατφόρμες streaming. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που τις χρηματοδοτεί, με αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης.
Η Ελβετία, χώρα μη μέλος της ΕΕ, αποφάσισε να εφαρμόσει μέτρα για την υποστήριξη της τοπικής τηλεοπτικής και κινηματογραφικής παραγωγής περιεχομένου. Τροποποιώντας τον νόμο «Lex Netflix», ύστερα από δημοψήφισμα, από τον περασμένο Μάιο απαιτεί από τις υπηρεσίες streaming Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ να επανεπενδύουν το 4% των εσόδων τους σε ελβετικές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. Η χρηματοδότηση του 4% γίνεται είτε με την αγορά ή την παραγωγή προγράμματος από την Ελβετία είτε με εισφορές σε ένα επενδυτικό ταμείο για τον κινηματογράφο.
Η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία, με κοινό τους αίτημα, ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβάλει επιπλέον τέλη στις μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες ως «συνεισφορά στο κόστος των ευρωπαϊκών υποδομών».
Στην Πορτογαλία οι πάροχοι θα πληρώσουν το 1% των εσόδων τους στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων. Η Δανία εξετάζει εισφορά 6% για την παραγωγή τοπικού προγράμματος και η Ρουμανία προτείνει φόρο για την υποστήριξη της τοπικής παραγωγής ταινιών.
Ακριβώς αντίθετη είναι η κατάσταση στην Ελλάδα. Μετά την αδράνεια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στη χάραξη αντίστοιχης ευρωπαϊκής πολιτικής, με την επιβολή είτε φόρου είτε εισφοράς για την ανάπτυξη ελληνικού περιεχομένου, το υπουργείο Οικονομικών αναγκάστηκε να «ξεπαγώσει» τη διάταξη του Ευκλ. Τσακαλώτου και να επαναφέρει τον ειδικό φόρο συνδρομητικής τηλεόρασης 10% για την Cosmote TV και τη Nova. Επιπλέον, η Ελλάδα με τον νόμο 4487/2017 έχει χρηματοδοτήσει κινηματογραφικές παραγωγές, όπως το «Beckett» για το Netflix και το «Άνοδος: Η ιστορία των Αντετοκούνμπο» για την υπηρεσία Disney+.