Η πρόσφατη συνάντηση της μουσικής βιομηχανίας στις Κάννες στην Midem είχε αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία, με κυρίαρχη την τελείως αντίθετη στάση καλλιτεχνών και δισκογραφικών στο internet, και το τι εννοεί ο καθένας πειρατεία.
Οι δισκογραφικές εμφανίζονται κάθετες απέναντι σε οποιαδήποτε χρήση γίνεται χωρίς την ευλογία τους, όταν οι καλλιτέχνες φαίνεται να πιστεύουν ότι λίγη ελευθερία όχι μόνο δεν βλάπτει, αλλά τελικά βοηθά τη μουσική να φτάσει πιο μακρυά.
Πριν όμως προλάβουν να επιστρέψουν όλοι πίσω από τις Κάννες το Google προχώρησε σε μαζικό κλείσιμο μουσικών blog τα οποία για αρκετό καιρό δικηγόροι των δισκογραφικών κατέγγελαν ότι διακινούσαν παράνομα αρχεία.
Ανάμεσα σε αυτά που έκλεισαν ήταν και δεκάδες καταξιωμένα blog, τα οποία τα τελευταία χρόνια είχαν γράψει εκατοντάδες αξιόλογα άρθρα και κριτικές, τα οποία απλά πλέον δεν υπάρχουν. Αυτό δείχνει και πόσο εφήμερο μέσο είναι το internet – μπορεί κάποιος να διαγράψει ένα κομμάτι του παρελθόντος, σαν αυτό απλά να μην υπήρχε ποτέ.
Στα διάφορα θέματα που συζητήθηκαν εκεί, ενδιαφέροντα στοιχεία είδαν το φως της δημοσιότητας. Το πολυσυζητημένο Spotify, το οποίο ξεκίνησε από τη Σκανδιναβία και συνεχίζει στην υπόλοιπη Ευρώπη, έχει αρκετά εκατομμύρια χρήστες στη δωρεάν υπηρεσία του, και μόλις 250.000 στην συνδρομητική, το οποίο παρουσιάζουν σαν επιτυχία.
Μαζί τους δεν φαίνεται να συμφωνεί ο διευθυντής του We7, του μεγαλύτερου download service στην Αγγλία με περισσότερους από 2.500.000 πελάτες, ο οποίος δηλώνει ότι “μετέτρεψε περισσότερους πελάτες του We7 σε δωρεάν ακροατές του Spotify, από ότι σε δικούς του συνδρομητές”.
Την άποψη αυτή φαίνεται να συμμερίζεται ο Edgar Bronfman, διευθύνων σύμβουλος της Warner, ο οποίος λέει ότι “οι δωρεάν υπηρεσίες μετάδοσης μουσικής στο internet δεν αφήνουν θετικό οικονομικό αποτέλεσμα, και σε ότι αφορά στη Warner, απλά δεν πρόκειται να τις αδειοδοτήσει”.
Ακόμα πιο παραστατικά σε πηγαδάκι δημοσιογράφων δήλωσε ότι “η λογική του πάρε όλη τη μουσική δωρεάν και μετά με ένα-δύο προσφορούλες μπορεί να σε περάσουμε σε συνδρομή δεν λειτουργεί”.
Αυτό πιθανόν να δημιουργεί πρόβλημα όχι μόνο στις δωρεάν υπηρεσίες, αλλά και σε όσες θα ήθελαν να δοκιμάσουν συνδρομητικά μοντέλα με εξαιρετικά χαμηλές χρεώσεις, όπως αυτή που ετοίμαζε η Virgin Media, και στην οποία μόνο η Universal Music έχει υπογράψει. Το όνομα της Music Fish – κοντινό με το Jumping Fish του Cosmote.
Στην Midem η Vodafone ανακοίνωσε ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο περισσότεροι από 450.000 χρήστες είναι συνδρομητές των μουσικών της υπηρεσιών. Αυτό το νούμερο μπορεί να ακούγεται μεγάλο από μόνο του, όμως δείχνει απογοητευτικό καθώς δείχνει ότι η χρήση είναι δεν ακουμπά ούτε το 1% των πελατών της.
Αντίστοιχα φαίνεται δυστυχώς να είναι τα μεγέθη και στις ελληνικές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, και η μέχρι σήμερα χρήση ψηφιακών υπηρεσιών από το ελληνικό κοινό δεν φαίνεται να μπορεί να συγκριθεί με τις φυσικές πωλήσεις.
Οι πωλήσεις αυτές όμως συνέχισαν τη συρρίκνωση τους και το 2009. Έτσι ο τζίρος των εταιρειών που βρίσκονται στην IFPI έπεσε από τα 30 εκατομμύρια ευρώ το 2008, στα 25 το 2009, με μόνο θετικό γεγονός ότι τα έσοδα από συνεργασίες με τα έντυπα έδειξαν αύξηση πάνω από 50%.