Αρχίζει να ωριμάζει διεθνώς η αντιμετώπιση του θέματος των δικαιωμάτων, τόσο από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, όσο και από τους μεγάλους παίκτες του Internet.
Σε μια κίνηση με αρκετό ενδιαφέρον, το YouTube ανακοίνωσε ότι αρχίζει πλέον να εφαρμόζει αυστηρότερους όρους συμμόρφωσης των χρηστών στο σεβασμό των δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με αυτούς, όταν ένας χρήστης ανεβάζει υλικό το οποίο θίγει δικαιώματα, θα μπαίνει υπό επιτήρηση.
Μπορεί να βγει με ένα σχετικά απλό τρόπο – παρακολουθώντας ένα video που εξηγεί περισσότερα για τα δικαιώματα.
Αν υποπέσει σε αυτό το παράπτωμα τρεις φορές, ο λογαριασμός του κλειδώνεται για πάντα.
Με δεδομένο ότι ο λογαριασμός στο YouTube είναι πλέον συνδεδεμένος με λογαριασμό στο Gmail το οποίο είναι η μεγαλύτερη υπηρεσία mail στον πλανήτη, αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες που ανεβάζουν περιεχόμενο, θα αρχίσουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί από εδώ και πέρα.
Βέβαια, δεν είναι τυχαίο ότι η Google προχωρά σε μια κίνηση τώρα, και δεν το είχε κάνει νωρίτερα.
Η Google χρειαζόταν όλο αυτό το “αμφιλεγόμενο” περιεχόμενο μέχρι το YouTube να γεμίσει, να προσελκύσει τεράστια κίνηση (πλέον έχει δύο δισεκατομμύρια “σερβιρίσματα” την ημέρα), έτσι ώστε τελικά να αναγκαστούν να έρθουν οι ιδιοκτήτες περιεχομένου όχι μόνο να ανεβάσουν επισήμως το υλικό τους, αλλά και να προσπαθήσουν να πείσουν την Google να κατεβάσει το παράνομο, πλέον, υλικό ανεξαρτήτων χρηστών.
Αυτή η ιστορία μας δείχνει ξεκάθαρα την τεράστια δύναμη που έχει η Google. Πριν από αυτοί είναι άπειρες άλλες παρόμοιες περιπτώσεις υπηρεσιών όπου στοιχημάτισαν ακριβώς σε αυτό – δημιούργησαν πλατφόρμες στις οποίες καλούσαν τους πάντες να ανεβάσουν περιεχόμενο, ελπίζοντας ότι πριν τους κλείσουν, θα έχουν γίνει αρκετά δυνατοί ώστε να μπορέσουν να νομιμοποιηθούν.
Άλλωστε αυτός ήταν και ο λόγος που οι ιδρυτές του YouTube το πούλησαν στην Google – είχαν διαπιστώσει ότι ο μαραθώνιος που έκαναν θα έφτανε στο τέλος του διότι ούτε αρκετή κίνηση είχαν προκαλέσει, ούτε είχαν τις βαθιές τσέπες της Google ώστε να μπορούν με νομικούς τρόπους να καθυστερήσουν την αντίδραση δικαιούχων.
Η προσέγγιση αυτή δεν περιορίζεται φυσικά ούτε στη Google, ούτε στο internet. Πάντα οι πρωτοπόροι διαμόρφωναν εξελίξεις και νομικά πλαίσια – έβγαιναν με μια πρωτότυπη ιδέα, αυτή δημιουργούσε τέτοια μαζική υποστήριξη ώστε στη συνέχεια έπρεπε να δημιουργηθούν οι νόμιμες συνθήκες που θα επέτρεπαν την δημιουργία μιας καινούργιας αγοράς.
Το ενδιαφέρον στην περίπτωση της Google και του YouTube είναι ότι αυτό αφορά σε μια από τις πιο ισχυρές, σε επίπεδο λόμπυ, βιομηχανίας του πλανήτη – αυτή των πνευματικών δικαιωμάτων.
Η Google κατάφερε να υπαγορεύσει τους όρους της, και με αυτό τον τρόπο έχει χτίσει μια πανίσχυρη πλατφόρμα video, με τόσους πολλούς θεατές ώστε να είναι δεδομένο ότι το YouTube είναι το κανάλι του μέλοντος – ότι κανάλι θες εσύ να είναι.
Ως η απόλυτη πλατφόρμα, σε λίγα χρόνια θα έρθει να αμφισβητήσει το ρόλο πολλών μεσαζόντων. Καταρχάς οι συνδρομητικές πλατφόρμες τύπου Nova, δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης, όμως μετά από λίγο ακόμα και τα παλιά γνωστά μας τηλεοπτικά κανάλια ή και ραδιόφωνα, δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης, διότι μην ξεχνάμε ότι σήμερα είναι απλά “αμπαλάζ” περιεχομένου που κάποια τρίτη εταιρεία παραγωγής έφτιαξε.
Για τη γενιά που μεγαλώνει, το μουσικό κανάλι της, το κανάλι για ντοκυμαντέρ, και αύριο το κανάλι ψυχαγωγίας της, θα είναι ένα – το YouTube.