Απρόσμενο θύμα του ειδικού φόρου διαφήμισης είναι η μουσική! Ο Γιάννης Αλαφούζος αποφάσισε μέσα στις γενικότερες περικοπές που επιβάλλουν οι συνθήκες να περικόψει τη μουσική από το πρόγραμμα του ραδιοφωνικού ΣΚΑΙ.
Σύμφωνα με ανάρτηση του Mediablog, με την κίνηση του αυτή ο σταθμός θα περικόψει 200.000 ευρώ, όμως βάσει των διαφημιστικών εσόδων του σταθμού και της κλίμακας της ΑΕΠΙ αλλά και Grammo, Ερατώ και Απόλλων, πιιθανόν η οικονομία να είναι αρκετά μεγαλύτερη.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι η περικοπή της μουσικής γίνεται μόνο στο ραδιοφωνικό σταθμό, και όχι στο τηλεοπτικό καθώς είναι αδύνατο να αφαιρέσει τη μουσική από το πρόγραμμα που μεταδίδει, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτή την περίοδο προβάλλεται στο σταθμό η μουσική εκπομπή της Amstel, για ένα πολλαπλάσιο διαφημιστικό έσοδο.
Η κίνηση αυτή του ΣΚΑΙ θα πρέπει πάντως να προβληματίσει τους οργανισμούς που εκπροσωπούν τους δικαιούχους, διότι θα πρέπει να περιμένουν οργανωμένες αντιδράσεις – ιδιαίτερα με την περίπτωση του Rock FM.
Οι οργανισμοί φαίνεται όμως ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουν κάτι σημαντικότερο να αντιμετωπίσουν, καθώς γίνονται πιο έντονες οι πιέσεις των δικαιούχων για μεγαλύτερη διαφάνεια, και αποτελεσματικότερη διανομή των εισπράξεων.
Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η διανομή στους δικαιούχους εξακολουθεί να είναι θολός. Ακόμα και στις περιπτώσεις εκείνες όπου ανακοινώνεται ο τρόπος διανομής, κανένας από τους οργανισμούς δεν ελέγχεται από τρίτο ανεξάρτητο φορέα για το αν τηρούνται σωστά οι διαδικασίες.
Για παράδειγμα μπορεί ένας εισπρακτικός οργανισμός να λέει ότι τα έσοδα του διανέμονται προς τους καλλιτέχνες με βάσει στατιστικές από τα playlist που συλλέγονται από τα ραδιόφωνα.
Ουδείς όμως τελικά γνωρίζει αν πράγματι συλλέγονται τα στοιχεία από τα κατάλληλα ραδιόφωνα (αν όχι από όλα), αν αυτά είναι σωστά, αν αρχειοθετούνται σωστά σε μια βάση δεδομένων, έτσι ώστε το στατιστικό δείγμα να είναι πράγματι αντιπροσωπευτικό.
Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον αυτό που η βρετανική ΑΕΠΙ ανακοίνωσε: μετά από πολυετείς διαπραγματεύσεις της με τον αντίστοιχο γερμανικό οργανισμό, κατάφερε να αυξήσει κατά 600% το ποσό το οποίο έπρεπε να αποδίδεται σε βρετανούς δικαιούχους.
Αυτό επετεύχθει με την αλλαγή του τρόπου διανομής των δικαιωμάτων. Μέχρι πρόσφατα ο γερμανικός οργανισμός διένεμε τα έσοδα βάσει στατιστικών γύρω από το τι μουσική τραγουδούσαν ζωντανά καλλιτέχνες στη Γερμανία. Η PPL επέμεινε στο να ληφθούν υπόψιν τα playlist ραδιοφώνων και καναλιών στη χώρα, και αυτό άλλαξε δραματικά τη διανομή.
Η γενικότερη πτώση κατανάλωσης στην Ελλάδα δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστα τα έσοδα και των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες βλέπουν τον κόσμο να κάνει οικονομία μέχρι και στο χρόνο ομιλίας του.
Αυτό αναπόφευκτα σημαίνει ότι και οι μουσικές υπηρεσίες επηρεάζονται και υπάρχει σημαντική πτώση στη χρήση τους. Εξαίρεση αποτελεί η νέα πύλη της Wind, καθώς το γεγονός ότι όλα τα μουσικά προϊόντα συνδυάζονται κάτω από μια υπηρεσία, έχει δώσει τη δυνατότητα “cross-selling”.
Στην περίπτωση της Vodafone η συνδρομητική υπηρεσία realtones έχει δώσει πνοή σε μια κατηγορία η οποία θεωρούταν από όλους τελειωμένη.