To χρονικό των παρεμβάσεων της κυβέρνησης
Στα 22 εκατ. ευρώ ανέρχεται μέχρι σήμερα ο λογαριασμός του Ελληνικού Δημοσίου για την αγορά χώρου και χρόνου όσον αφορά τη μετάδοση ή καταχώρηση διαφημιστικών μηνυμάτων κατά της πανδημίας. Προηγήθηκε το πρώτο πακέτο των 20 εκατ. ευρώ, που δόθηκε κυρίως σε ιστοσελίδες και δευτερευόντως σε τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενώ ελάχιστα κατευθύνθηκαν στον Τύπο. Η διαχείρισή τους από την κυβέρνηση και την Initiative Media προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων ακόμη και από τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών, καθώς είδαν να γεμίζουν τα ταμεία των δημοσιογράφων που έχουν ιστοσελίδες και μεταδίδουν ειδήσεις από το επιδοτούμενο από τον προϋπολογισμό με 9 εκατ. ευρώ ετησίως Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Και ενώ είναι σε εκκρεμότητα η κατάθεση του νομοσχεδίου Πέτσα για τα ΜΜΕ, που περιέχει και νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις κυρίως για τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας, όπως αποκάλυψε το «Π» από τις 13 Σεπτεμβρίου 2020, έρχεται η νέα απόφαση με την υπογραφή του Στέλιου Πέτσα και του Θοδωρή Σκυλακάκη να διαθέσει συνολικά 2 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, στους ιδιωτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας γενικής στόχευσης και στην ΕΡΤ, ανάλογα με την τηλεθέασή τους. Από την απόφαση αποκλείονται όλα τα υπόλοιπα ΜΜΕ. Αν και ο στόχος της καμπάνιας θα είναι κυρίως οι νέοι, η κυβέρνηση δεν συμπεριέλαβε τους νεανικούς σταθμούς στη λίστα διαφήμισης για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Το χρονικό των αποφάσεων έχει ως εξής:
– 15/3/2020: Με την απόφαση υπ’ αριθμ. 179/2020 έγινε υποχρεωτική η μετάδοση των μηνυμάτων από τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.
– 20/3/2020: Με ΠΝΠ η ΕΡΤ απέκτησε τη δυνατότητα προσλήψεων για τέσσερις μήνες.
– 21/3/2020: Με την απόφαση υπ’ αριθμ. 227/2020 γίνεται η ανάθεση καμπάνιας ενημέρωσης για την COVID-19 με διάρκεια ως τις 31 Μαΐου 2020, με πρόβλεψη πως το 35% της δαπάνης των 11 εκατ. ευρώ καταβάλλεται απευθείας στα ΜΜΕ από το υπουργείο Οικονομικών.
– 23/3/2020: Δημοσιεύεται στη «Διαύγεια» η απόφαση για διάθεση ποσού 11 εκατ. ευρώ για την πληρωμή της διαφημιστικής καμπάνιας σε ιnternet και ραδιόφωνο με την υπογραφή του γενικού γραμματέα του πρωθυπουργού. Ο σχεδιασμός της καμπάνιας ανατίθεται στην Initiative Media.
– 30/3/2020: Ακολουθεί νέα ΠΝΠ, με την οποία αναβάλλεται η καταβολή της δόσης των 3,5 εκατ. ευρώ ανά αδειούχο τηλεοπτικό σταθμό (συνολικά 21 εκατ. ευρώ) για τη χρήση 2020. Με το προς κατάθεση νομοσχέδιο η υποχρέωση για το ενοίκιο του 2020 περιορίζεται σε 50.000 ευρώ.
– 25/4/2020: Με την απόφαση υπ’ αριθμ. 337/2020 της κυβέρνησης το αρχικό ποσό των 11 εκατ. ευρώ διευρύνθηκε κατά 9 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 20 εκατ.
– 30/4/2020: Με την απόφαση υπ’ αριθμ. 347/2020 τροποποιήθηκε η απόφαση 179/2020 για τη μετάδοση των δωρεάν μηνυμάτων, περιορίζοντας την υποχρεωτική τους προβολή σε ένα ανά δύο ώρες από τις 6 το πρωί ως τα μεσάνυχτα. Έτσι, τα ποσά της καμπάνιας των 20 εκατ. ευρώ μπορούσαν να διατεθούν και σε ραδιόφωνο – τηλεόραση.
– 1/5/2020: Η μείωση κατά 50% του ενοικίου των σταθμών προς την Digea για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο ρυθμίζεται με νέα ΠΝΠ. Παράλληλα, απαγορεύεται ο περιορισμός της ισχύος ή η διακοπή του τηλεοπτικού σήματος από την 1η Μαΐου ως και την 31η Αυγούστου για όσους σταθμούς έχουν κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος.
– 29/9/2020: Με τον ν. 4729/2020, για τα μέτρα στήριξης των πληγέντων από τον «Ιανό», προβλέπεται η προσαυξημένη έκπτωση για τη διαφήμιση τα έτη 2020 και 2021, η αναστολή του φόρου συνδρομητικής τηλεόρασης (10%) για έναν χρόνο και η δυνατότητα ανάθεσης υπηρεσιών επικοινωνίας για την ενημέρωση του κοινού για θέματα προστασίας δημόσιας υγείας.
– 27/10/2020: Με την κοινή απόφαση (840/2020) των υφυπουργών Επικρατείας και Οικονομικών διατίθεται συνολικό ποσό 2 εκατ. ευρώ στους ενημερωτικούς σταθμούς της ΕΡΤ και τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος. Το ποσό που θα πάρουν οι σταθμοί ανέρχεται στο 1.851.200 ευρώ, ο ΦΠΑ στα 358.296,78 ευρώ και η αμοιβή της εταιρείας στα 148.000 ευρώ.