ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
H «Έρευνα για τη θέση και τον ρόλο των στιχουργών και των συνθετών στην ευρωπαϊκή αγορά της streaming μουσικής» που παρουσιάστηκε σήμερα, παρέχει μία βαθύτερη ανάλυση των εμπλοκών και των δυσλειτουργιών που εμποδίζουν τους στιχουργούς και τους συνθέτες να επωφεληθούν από μία πιο βιώσιμη ανάπτυξη της αγοράς αυτής. Εξετάζει πώς μπορεί να μεγαλώσει η πίτα εσόδων για τους δημιουργούς μουσικών έργων, καθώς και πώς θα διασφαλιστεί η λειτουργία ενός δικαιότερου και πιο φιλικού προς τον δημιουργό, μουσικού οικοσυστήματος.
Η έρευνα ανατέθηκε από τη GESAC στον δημοσιογράφο και διακεκριμένο εμπειρογνώμονα της μουσικής βιομηχανίας Emmanuel Legrand, ο οποίος διενήργησε εκτενή ανάλυση της αγοράς, βασισμένη σε υφιστάμενες οικονομικές μελέτες, έρευνα αγοράς, καθώς και συνεντεύξεις και απευθείας επαφές με ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών του μουσικού κλάδου, ψηφιακών μουσικών υπηρεσιών, δημιουργών και επιχειρήσεων μουσικής τεχνολογίας.
Η streaming μουσική έχει καταστεί αδιαμφισβήτητα ο κυρίαρχος τρόπος απόλαυσης και ενασχόλησης με τη μουσική, παρέχοντας μία φιλική προς τον χρήστη, υψηλής ποιότητας και προσιτή οικονομικά πρόσβαση σε ένα όσο το δυνατόν ευρύτατο ρεπερτόριο, ανά πάσα στιγμή, από οπουδήποτε, επιγραμμικά ή μη (online και offline). Οι περιορισμοί μετακινήσεων, ως αποτέλεσμα της πανδημίας τα δύο τελευταία χρόνια, επιτάχυναν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς και η ανάπτυξη του streaming, ως βασική μορφή κατανάλωσης μουσικής, η οποία τώρα αντιστοιχεί στο 68% της συνολικής ενασχόλησης με τη μουσική, μετρά πάνω από 524 συνδρομητές και προσφέρει πάνω από 70 εκατομμύρια μουσικά κομμάτια.
Η έρευνα προσδιορίζει τους κύριους λόγους που αυτή η επιτυχημένη και αναπτυσσόμενη αγορά απέτυχε ως τώρα να αποφέρει επαρκή έσοδα στους δημιουργούς, και σκιαγραφεί τις ανησυχίες και τις προσδοκίες που έχουν οι ίδιοι σχετικά με την αναγνώριση της συνεισφοράς τους στην εν λόγω αγορά.
Ο Πρόεδρος της GESAC Gernot Graninger (Δ/νων Σύμβουλος των αυστριακών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης AKM -για τα Εκτελεστικά Δικαιώματα- και Austro Mechana, για τα Μηχανικά Δικαιώματα), τόνισε: «Δεν μπορούμε πλέον να αποδεχθούμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο, παρά την εκθετική αύξηση των χρηστών και των προσφερόμενων υπηρεσιών, αδυνατεί να καταβάλει ικανοποιητικές αμοιβές στους δημιουργούς για τη χρήση των έργων τους», προσθέτοντας: «Πρέπει να μεγαλώσουμε τη συνολική πίτα εσόδων και να αντιμετωπίσουμε τις συστημικές ανισορροπίες και δυσλειτουργίες στις ψηφιακές πλατφόρμες, έτσι ώστε οι στιχουργοί και οι συνθέτες να μπορούν να επωφεληθούν πιο αποτελεσματικά από την επακόλουθη επιτυχία αυτής της αναπτυσσόμενης αγοράς.»
Η Véronique Desbrosses, Γενική Διευθύντρια της GESAC, δήλωσε: «Είναι καιρός να σκεφτούμε μία πιο ισορροπημένη και βιώσιμη αγορά, η οποία δεν θα αψηφά τους δημιουργούς που τροφοδοτούν αυτήν την κερδοφόρα οικονομία με τα έργα τους. Χάρη στους δημιουργούς και τους Οργανισμούς τους, οι streaming υπηρεσίες παρέχουν πρόσβαση σε έναν τεράστιο κατάλογο μουσικής, με εξορθολογισμένο και φιλικό προς τον χρήστη τρόπο, χωρίς, ωστόσο, να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των δημιουργών από άποψη αμοιβής και αναγνώρισης.» Και πρόσθεσε: «Η έρευνα παρέχει στους Ευρωπαίους υπευθύνους χάραξης πολιτικής μία χρήσιμη εικόνα για την κατανόηση της αγοράς, καθώς και μία εποικοδομητική προσέγγιση προς ένα πιο φιλικό προς τον δημιουργό και πολύμορφο πολιτιστικό οικοσύστημα για τη streaming μουσική.»
Ολόκληρη η Έρευνα και τα κύρια συμπεράσματά της για τη GESAC, καθώς και ένα αρχείο Συχνών Ερωτήσεων που σκιαγραφεί τα κύρια πορίσματα της Έρευνας, βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα της GESAC.
Σχετικά με τη GESAC
Η GESAC συνενώνει 32 Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) στην ΕΕ -μεταξύ των οποίων και την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ στην Ελλάδα-, στην Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Ως ένας τέτοιος συνασπισμός, προστατεύουμε και προωθούμε τα δικαιώματος ενός εκατομμυρίου και πλέον δημιουργών και δικαιούχων στους τομείς της μουσικής, των οπτικοακουστικών έργων, των εικαστικών τεχνών, της λογοτεχνίας και του θεάτρου.