Οι αλλαγές της Οδηγίας 1818/2018
Εκτεταμένη γνώση του διαδικτύου, του τρόπου λειτουργίας των πλατφορμών αλλά και κίνδυνος λογοκρισίας εν όψει της προεκλογικής περιόδου πίσω από τις διατάξεις της Οδηγίας 1808/2018, πρέπει να έχουν περάσει ακόμη από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, τα μέλη του ΕΣΡ, όταν επιλέχθηκαν από την Ελληνική Βουλή το 2016 και είχαν προορισμό την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών και δεν είναι σαφές αν γνωρίζουν πόσο σύνθετη μπορεί να είναι μια παρέμβαση στο διαδίκτυο.
Στο μητρώο του ΕΣΡ πρέπει να εγγραφούν οι πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο, όπως το Facebook και το YouTube, καθώς και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Instagram, Twitter). Οι συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν την Αρχή για αλλαγές στη λειτουργία ή τις υπηρεσίες τους. Υπόκεινται δε σε έλεγχο ειδικά σε ό,τι αφορά την προστασία της παιδικής ηλικίας και προβλέπονται κυρώσεις-πρόστιμα σε περιπτώσεις παραβίασης των οριζόμενων κανόνων.
Μάλιστα υπάρχει πρόβλεψη για την ευθύνη των χρηστών που ανεβάζουν βίντεο σε πλατφόρμες και κοινωνικά δίκτυα με σειρά κανόνων που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία και ελέγχει το ΕΣΡ. Οι κανόνες αφορούν την προτροπή σε εγκλήματα, ιδιαίτερα τρομοκρατίας, την υποκίνηση βίας και την προβολή μίσους λόγω φυλής, φύλου, χρώματος ή θρησκείας. Οι κανόνες της παιδικής προστασίας επεκτείνονται σε όλες τις πλατφόρμες συνεχούς ροής βίντεο (Netflix, YouTube κ.λπ.).
Λογοκρισία στο διαδίκτυο;
Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην ελεύθερη τηλεόραση, η αντιπολίτευση εκφράζεται κυρίως μέσα από τα social media. Ωστόσο εδώ ανακύπτει το ερώτημα που αφορά το αν το ΕΣΡ, ασκώντας τις αρμοδιότητές του, κινδυνεύει να μετατραπεί σε όργανο λογοκρισίας για το διαδίκτυο, ενώ τα μέλη του δεν έχουν ανάλογη θεσμική κατάρτιση. Οι ειδικοί επιστήμονες του ΕΣΡ, αρκετοί εκ των οποίων είναι ήδη αποκλεισμένοι από τις εσωτερικές διαδικασίες, θα κληθούν να αναλάβουν έναν πολύ δύσκολο ρόλο.