Ξανά από την αρχή για την τηλεοπτική διαφήμιση! Όπως αποκαλύψαμε την περασμένη Κυριακή, υπάρχει η σκέψη να αλλάξει το μοντέλο διάθεσης διαφημιστικού χρόνου στην τηλεόραση. Οι διαφημιστές, οι διαφημιζόμενοι και η ΕΙΤΗΣΕΕ πολέμησαν την ιδέα να υπαχθεί υποχρεωτικά η αγορά διαφημιστικού χρόνου σε ηλεκτρονική πλατφόρμα συναλλαγών και αρνήθηκαν να τη δημιουργήσει η ΓΓΕΕ. Αν και ανέλαβαν την ευθύνη να την κατασκευάσουν οι ίδιοι, δεν έχει γίνει τίποτα παρότι υπάρχει το σημερινό χρονικό όριο της 1ης Φεβρουαρίου 2018.
Είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής να μη δώσει νέα παράταση και να εφαρμοστεί ο περίφημος «νόμος Σταμάτη» (45279/2014), που είχε ψηφιστεί μέσα στον Αύγουστο, χωρίς διαβούλευση. Το βασικό πρόβλημα του νόμου είναι ότι ναι μεν καταργεί τα περίφημα media shops και τις επιστροφές, αλλά ισχυροποιεί τους ομίλους ΜΜΕ, και ειδικά τους τηλεοπτικούς σταθμούς, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ελέγχουν απόλυτα τη ροή της διαφήμισης και τελικά να υποκαταστήσουν τα media shops. Όλα αυτά με την προοπτική της αδειοδότησης των σταθμών εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου και τη μείωση –μόνο για αυτούς– από την 1η Απριλίου του ειδικού φόρου διαφημίσεων από το 20% στο 5%.
Ζητήματα όμως υπάρχουν και με την κρατική διαφήμιση. Με πράξη του υπουργικού συμβουλίου (50 / 22.12.2015), η εποπτεία της κρατικής διαφήμισης περνάει στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Το όριο για την υποχρέωση υποβολής φακέλου από τους φορείς στη ΓΓΕΕ είναι άνω των 30.000 ευρώ. Η Γραμματεία είναι υποχρεωμένη να εξετάζει τους φακέλους «αποκλειστικά από επικοινωνιακής άποψης» και υπό προϋποθέσεις να «εγκρίνει την υλοποίηση του προγράμματος». Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί είναι διπλό. Πρόσφατα προβεβλημένος υπουργός διέθεσε μικρά ποσά, κάτω του ορίου των 30.000 ευρώ, σε εφημερίδες που στηρίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ. Το δεύτερο είναι η απουσία συνεπειών για τους φορείς που δεν κοινοποιούν τα προγράμματά τους. Ο Δήμος Αθηναίων, που έχει σημαντικό κονδύλι δημοσίων σχέσεων και διαφήμισης, δεν ενημερώνει τη ΓΓΕΕ, αν και διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα. Με πρωτοβουλία του Ν. Παππά, στον νόμο 4487/2017 υπάρχει ρητή αναφορά στην υποχρεωτική καταβολή του 30% της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης στον περιφερειακό Τύπο. Οι συνέπειες είναι ότι αν δεν τηρηθεί το ελάχιστο όριο του 30% της κρατικής διαφήμισης στον επαρχιακό Τύπο, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής επιβάλλει το αντίστοιχο διοικητικό πρόστιμο στον φορέα.