ΔΕΝ πληρώνει φόρους – εισφορές η πολυεθνική στη χώρα
Η Google στην Ελλάδα έχει αναπτύξει πλήθος υπηρεσιών, με κύρια την αναζήτηση πληροφοριών αλλά και την ψηφιακή διαφήμιση και την αποθήκευση δεδομένων στο Cloud. Από το 2007 λειτουργεί στη χώρα η Google Ελλάς, με κύρια δραστηριότητα την παροχή υπηρεσιών μάρκετινγκ στις εταιρείες του Ομίλου Alphabet.
Τα συνολικά έσοδα της Google στην Ελλάδα ανήλθαν, όπως αναφέρεται στην έρευνα της Grant Thornton για τον ΟΣΔΕΛ, σε 417,8 εκατ. ευρώ με βάση το πλήθος των χρηστών και σε 534,9 εκατ. ευρώ με βάση τα μεγέθη της οικονομίας. Τα συνολικά έσοδα από διαφημίσεις (Google Advertising) ανήλθαν σε 331,6 εκατ. ευρώ με βάση τους χρήστες και σε 424,5 εκατ. ευρώ με βάση τον πληθυσμό. Η ανάλυση της Grant Thornton δείχνει πως το 72% των εσόδων της Google στην υπηρεσία Google Advertising προέρχεται από τις αναζητήσεις, το 15% από το Google Nertwork και το 13% από το YouTube Ads. Ειδικότερα, με βάση τους χρήστες, τα 239,9 εκατ. είναι από την αναζήτηση (Google Search), τα 48,4 εκατ. ευρώ από το Google Network και τα 43,2 εκατ. από Youtube Ads.
Έσοδα 269 δισ. ευρώ για την Google
Το σύνολο των παγκόσμιων εσόδων της Google ανέρχεται σε 269 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 213 δισ. ευρώ από διαφημίσεις. Οι ψηφιακές διαφημίσεις της Google συνιστούν το 79% των εσόδων του ομίλου. Τα συνολικά εκτιμώμενα έσοδα της Google στην Ελλάδα υπολογίζονται σε 417,8 εκατ. ευρώ με βάση το πλήθος των ψηφιακών χρηστών και σε 534.9 εκατ. ευρώ με βάση το μέγεθος της οικονομίας.
Τα έσοδα του Google Advertising ανήλθαν σε 331,6 εκατ. ευρώ, με το ειδησεογραφικό περιεχόμενο να εισφέρει σε ποσοστό 69%, ενώ η εκτίμηση της Grant Thorton για τα έσοδα είναι στα 227,7 εκατ. ευρώ. Με βάση τα μεγέθη της οικονομίας, τα συνολικά έσοδα του Google Advertsing ανήλθαν σε 424,5 εκατ. ευρώ και η ειδησεογραφία εισφέρει κατά 69%, με τα εκτιμώμενα έσοδα της Google από το ειδησεογραφικό περιεχόμενο να ανέρχονται σε 291 εκατ. ευρώ.
Τι ζητούν οι εκδότες
Οι εκδότες ζητούν το 10% από τα συνολικά έσοδα των 417 εκατ. ευρώ, ήτοι 41,8 εκατ. ευρώ, και ποσοστό 20% από τα έσοδα των 227 εκατ. ευρώ που προέρχονται από ειδησεογραφικό περιεχόμενο, δηλαδή 45,5 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το εύρος διεκδίκησης είναι στο 10% – 11% μεταξύ 41,8 εκατ. ευρώ και 45,5 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη εκτίμηση με βάση τα μεγέθη της οικονομίας (534,9 εκατ. ευρώ) είναι για απαίτηση (10%) στα 53,5 εκατ. ευρώ και με βάση τα 291,1 εκατ. ευρώ από το ειδησεογραφικό περιεχόμενο των 291,5 εκατ. ευρώ (20%) στα 58,3 εκατ. ευρώ).
Η ΕΕΤΤ, έχοντας αυτά τα δεδομένα και γνωρίζοντας σε βάθος την κατάσταση και με δεδομένο πως η Google εισπράττει από τη χώρα, αλλά δεν αποδίδει φόρους, κινείται ώστε στον κανονισμό που θα συντάξει να επιβάλει την επιλογή του συμψηφισμού των υποχρεώσεων της πολυεθνικής εταιρείας σε σχέση με την προώθηση των διαφόρων ιστοσελίδων από τις υπηρεσίες της. Σημειώνεται πως ο συμψηφισμός δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία, αλλά στην εισηγητική έκθεση επί του σχεδίου νόμου υπήρχε αναφορά για σχετική διάταξη η οποία και αποσύρθηκε από την ψήφισή του.