Ξανά από την αρχή για τις άδειες. Η Ολομέλεια του ΣτΕ τούς στέλνει όλους πίσω στην αφετηρία για την έναρξη της διαδικασίας αδειοδότησης. Αποφάνθηκε πως η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ για τη χορήγηση των αδειών από τον υπουργό Επικρατείας και τη ΓΓΕΕ κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου 4339/2015 ήταν αντισυνταγματική. Στην απόφασή του, όμως, το Συμβούλιο, αφού επισημαίνει τα αυξημένα καθήκοντα του ΕΣΡ, επαναλαμβάνει τη βασική του θέση περί της λειτουργίας των σταθμών εκτός νομικού πλαισίου. Ζητάει το Συμβούλιο να αναλάβει και να ολοκληρώσει τη διαδικασία, που παραμένει εκκρεμής από το 1993 έως και σήμερα.
Το ΕΣΡ εξακολουθεί να υπογραμμίζει πως η μέχρι σήμερα λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών με συνεχείς παρατάσεις της νόμιμης λειτουργίας είναι «συνταγματικώς μη ανεκτή» και παράνομη και πως είναι ανάγκη να επαναληφθεί τάχιστα ο διαγωνισμός. Μετά τη μη ανανέωση της παράτασης της λειτουργίας των σταθμών στις 31/12/2015, κατά το ΣτΕ, «υπάρχει νομοθετικό κενό».
Το ΣτΕ στο σκεπτικό του ξεκαθαρίζει ότι οι τηλεοπτικές συχνότητες αποτελούν δημόσιο αγαθό και σπάνιους πόρους του εθνικού πλούτου, με μεγάλη οικονομική αξία. Και, επομένως, η χρήση των ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων πρέπει να γίνεται με ανάλογο οικονομικό αντάλλαγμα και σε καμία περίπτωση δωρεάν.
Για το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο η Ολομέλεια του ΣτΕ επισημαίνει πως μετέχει στον άμεσο έλεγχο του κράτους και εξ αυτού συμπράττει στη θέσπιση των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Έχει επίσης την αποκλειστική αρμοδιότητα να διενεργεί διαγωνιστική διαδικασία και να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Ειδικά για το άρθρο 101 του Συντάγματος, που προβλέπει τη συγκρότηση των Ανεξάρτητων Αρχών, το ΣτΕ αποφαίνεται ότι για τη συγκρότησή τους απαιτείται η σύμπραξη των πολιτικών κομμάτων, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, σημειώνοντας ότι, αν αυτό δεν γίνεται, υπάρχει ουσιαστικά παραβίαση του Συντάγματος, όπως συνέβη τον Οκτώβριο του 2015 με την άρνηση της ΝΔ να συναινέσει στο ΕΣΡ. Ήταν η πρώτη απόφαση του Κ. Μητσοτάκη, αρχηγού της ΝΔ. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί τη συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του νόμου που αφαίρεσε την αρμοδιότητα από το ΕΣΡ και την έδωσε στον υπουργό. Δηλαδή, δεν μπορεί να θεραπευθεί μία παραβίαση διατάξεως του Συντάγματος με άλλη παραβίαση, και συγκεκριμένα της διατάξεως του άρθρου 15 παράγραφος 2, που αναφέρει ρητά ότι το ΕΣΡ είναι αποκλειστικά αρμόδιο για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών, καθώς και για τη διαγωνιστική αδειοδοτική διαδικασία.
Η απόφαση δέχεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν έννομο συμφέρον, ασχέτως αν λειτουργούν παράνομα ή νόμιμα, και εξ αυτού μπορούν να μετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία και να προσφύγουν στο ΣτΕ προσβάλλοντας κανονιστικές πράξεις.
Τέλος, εκκρεμούν προς έκδοση άλλες τρεις αποφάσεις, που αφορούν την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού (3 εκατ. ευρώ), που επίσης αφορά εμμέσως και τον αριθμό των αδειών (4), καθώς και άλλα θέματα, όπως ο ελάχιστος προβλεπόμενος αριθμός προσωπικού για κάθε κανάλι.