Εννέα συνολικά χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ήδη αποφασίσει ειδικά μέτρα στήριξης του έντυπου Τύπου την περίοδο της πανδημικής κρίσης, ανάμεσα τους και η Ελλάδα. Ενώ όμως στη χώρα μας το μόνο μέτρο που ελήφθη είναι να μπουν οι εφημερίδες στα σούπερ μάρκετ, στις άλλες χώρες αποφασίστηκε η εφαρμογή σημαντικών μέτρων για τη σωτηρία εφημερίδων και δημοσιογραφίας.
Τα στοιχεία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επεξεργάστηκαν οι ενώσεις δημοσιογράφων στην Ευρώπη και τα απέστειλε η ΕΣΗΕΑ στον πρωθυπουργό και τους πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων, σημειώνοντας πως απαιτείται άμεσα γενναία στήριξη και στη χώρα μας. Είναι ενδεικτικό πάντως πως η στήριξη επιχειρήσεων ΜΜΕ εντάσσεται στα γενικότερα μέτρα στήριξης όλης της αγοράς, πρακτικά δηλαδή, πέρα από τα σούπερ μάρκετ, δεν ελήφθη καμία απολύτως μέριμνα για τον έντυπο Τύπο. Αντιθέτως η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων ΜΜΕ προχώρησε σε αναστολή συμβάσεων. Οι χώρες που έλαβαν ειδικά μέτρα για τον Τύπου είναι
-Η Μεγάλη Βρετανία όπου έγινε αναστολή καταβολής του ΦΠΑ, μηδενισμός ΦΠΑ στις ηλεκτρονικές εκδόσεις και αύξηση κρατικής διαφήμισης.
-Στην Ολλανδία εγκρίθηκε έκτακτη οικονομική ενίσχυση ύψους 11 εκατ. ευρώ για τη δημοσιογραφία, στην Αυστρία δόθηκαν 12, 1 εκατ. στις ημερήσιες εφημερίδες και 2,7 εκατ. στις εβδομαδιαίες.
-Στο Βέλγιο δημιουργήθηκε Ταμείο για τους ελεύθερους επαγγελματίες δημοσιογράφους και η κυβέρνηση θα αγοράσει διαφημιστικό χώρο στις εφημερίδες.
-Στη Γαλλία εγκρίθηκε αποζημίωση για μερική απασχόληση στον Τύπο, στη Δανία γίνεται άμεση επιστροφή χρημάτων από την απώλεια διαφήμισης, στην Ισπανία μειώθηκε ο ΦΠΑ για τις ψηφιακές εκδόσεις.
Στη Φιλανδία θα γίνει επιστροφή του ΦΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι δημοσιογραφικές ενώσεις, όπως έγραψε η στήλη την περασμένη εβδομάδα, ζητάνε την επιβολή έκτακτου φόρου στις πολυεθνικές πλατφόρμες της GAFA.