«Παράθυρο» για θεματικές άδειες αφήνει ο γενικός γραμματέας ενημέρωσης και επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος σε συνέντευξή του στο «Παρόν». Εκτιμάει πως η τρέχουσα διαδικασία αδειοδότησης θα ολοκληρωθεί χωρίς προβλήματα και δηλώνει πως σε περίπτωση αρνητικής απόφασης του ΣτΕ αυτή θα γίνει σεβαστή. Η κυβέρνηση εμφανίζεται, όπως προκύπτει από τη συνέντευξη να καταργήσει το προβληματικό καθεστώς των «επιστροφών» στη διαφήμιση καθώς πρόκειται για μια αδιαφανή μέθοδο δημιουργίας δεσμεύσεων και «ανταλλαγής δώρων». Το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο, προωθεί τη διαφάνεια στην αγοραπωλησία του διαφημιστικού χρόνου, υποστηρίζει.
Συνέντευξη στο Βασίλη Κουφόπουλο
-Πως αξιολογείτε την, υπό εξέλιξη, διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας;
Η διαδικασία της αδειοδότησης προχωράει κανονικά και, σε ό,τι αφορά στην αρμοδιότητα της ΓΓΕΕ θα ολοκληρωθεί με επιτυχία εντός του Αυγούστου.
-Πως διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας ως και τώρα;
Υπάρχουν πολλές ασφαλιστικές δικλείδες. Πρώτον, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ανέθεσε μετά από διαγωνισμό στη Grant Thorton, μια διεθνή εταιρία ορκωτών λογιστών εγνωσμένου κύρους και με μακρά εμπειρία, την εξέταση των δικαιολογητικών. Δεύτερον, τόσο η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού, όσο και η Επιτροπή Ενστάσεων αποτελούνται από έμπειρα, πλήρως και επαρκώς καταρτισμένα στελέχη διαφόρων φορέων και οργανισμών. Τρίτον η μεθοδολογία της δημοπρασίας βασίζεται σε δοκιμασμένο παράδειγμα δημοπρασίας φάσματος από την ΕΕΤΤ. Τέταρτον, όλα τα βήματα της διαδικασίας είναι αδιάβλητα και κανένας απολύτως δεν έχει τρόπο παρέμβασης. Και πέμπτον, οι υποψήφιοι στο διαγωνισμό είχαν την ευκαιρία να δουν τους φακέλους των άλλων υποψήφιων και η αποσφράγιση των δικαιολογητικών έγινε με την παρουσία τους.
-Αισιοδοξείτε πως θα κερδίσετε τη μάχη με τη διαπλοκή των συμφερόντων;
Ναι, είμαστε αισιόδοξοι και θεωρούμε ότι κάνουμε το σωστό, σύμφωνα και με το Σύνταγμα. Η αδειοδότηση θα μας οδηγήσει σε βιώσιμα σχήματα και αυτό είναι πολύ σημαντικό για να επέλθει πραγματική ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης.
-Σας κατηγορούν, όμως πως επιτρέπετε τη διαπλοκή, με τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, προμηθευτών του δημοσίου; Ισχύει αυτή η προσέγγιση;
Ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός και διεθνής και γίνεται με βάση τους κανόνες που διασφαλίζουν την ισότιμη μεταχείριση ως προς τη συμμετοχή σε αυτόν. Δεν μπορούμε, επομένως, να αποκλείσουμε επιχειρήσεις που υπήρξαν ή εξακολουθούν να λειτουργούν ως προμηθευτές του δημοσίου γιατί αυτό είναι παράνομο και αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο. Παρόλα αυτά προβλέπονται όροι που αφορούν την προέλευση του μετοχικού κεφαλαίου των υποψηφίων, καθώς και δικαιολογητικά που θέτουν φραγμούς στην ύπαρξη έμμεσων κρατικών ενισχύσεων.
-Αν η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ είναι αρνητική για την κυβέρνηση, θα την εφαρμόσετε;
Οι αποφάσεις της δικαιοσύνης οφείλουν να γίνονται σεβαστές.
-Τι θα συμβεί με τους εργαζόμενους στην περίπτωση που κλείσουν τηλεοπτικές εταιρείες που δεν θα μπορέσουν να λάβουν μέρος στη δημοπρασία;
Ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλίζεται ελάχιστος αριθμός θέσεων και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας στο χώρο της ιδιωτικής τηλεόρασης. Αν δεν εμφανιστούν βιώσιμα οικονομικά σχήματα και δεν μπουν κανόνες στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο θα ενταθούν τα φαινόμενα εργασιακής ανασφάλειας και υποκατάστασης της πλήρους και αξιοπρεπής απασχόλησης από κακοπληρωμένες και περιστασιακές θέσεις εργασίας και τηλεοπτικά προγράμματα χαμηλού κόστους. Αυτό, άλλωστε, γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι περικοπές αμοιβών, οι απολύσεις και η μη καταβολή δεδουλευμένων δεν είναι καινούργιο «φρούτο» και οι εργαζόμενοι στο χώρο της ιδιωτικής τηλεόρασης, το βιώνουν έντονα τα τελευταία χρόνια. Το γνωρίζουν επίσης καλά και όσοι μελετούν τις εξελίξεις στον τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής, όπου η Ελλάδα έχει μείνει πίσω και βρίσκεται στην 24η θέση σε 26 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Είναι η κυβέρνηση έτοιμη για τη δημοπρασία των τηλεοπτικών αδειών;
Είμαστε έτοιμοι και σύμφωνα με τον προγραμματισμό ο διαγωνισμός θα γίνει εντός του Αυγούστου.
-Θα επανέλθει το ΕΣΡ; Ή θα μείνουν οι αρμοδιότητες μόνιμα στη ΓΓΕΕ;
Η ΓΓΕΕ δεν πήρε αρμοδιότητες από κανέναν και προφανώς ούτε από το ΕΣΡ. Εκτελεί αποφάσεις που ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων επειδή συντρέχουν ειδικές συνθήκες. Ελπίζω ότι σύντομα θα επέλθει πολιτική συναίνεση στο θέμα του ΕΣΡ και ότι η ΝΔ στο μέλλον θα σταματήσει να πολιτεύεται με τρόπο που ναρκοθετεί τη διαδικασία εξυγίανσης του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου.
-Θα προχωρήσετε στο διαγωνισμό για τις θεματικές άδειες εθνικής εμβέλειας;
Αυτό είναι κάτι που θα εξεταστεί, όταν ολοκληρωθεί με επιτυχία ο διαγωνισμός για τις 4 άδειες εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου. Άλλωστε ο νόμος στον οποίο βασίζεται ο διαγωνισμός προβλέπει τη διαδικασία αδειοδότησης και θεματικών αλλά και περιφερειακών καναλιών.
-Υπάρχει ανταπόκριση των εταιρειών στο ηλεκτρονικό μητρώο για τα site;
Η ανταπόκριση είναι ικανοποιητική. Μέχρι στιγμής έχουμε περίπου 270 εγγραφές.
-Ανταποκρίθηκαν όλοι οι μεγάλοι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα υπουργεία στην υποχρέωση έγκρισης των διαφημιστικών κονδυλίων;
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από την μέχρι στιγμής ανταπόκριση, αλλά υπάρχουν και κάποιες ηχηρές απουσίες.
-Ποιες είναι οι κυρώσεις με όσους δεν συμμορφώθηκαν με τη συγκεκριμένη πράξη υπουργικού συμβουλίου, ενημέρωσης και έγκρισης των διαφημιστικών κονδυλίων από τη ΓΓΕΕ;
Η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου και το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν θα εγκρίνουν τις δαπάνες αυτές.
-Ποια είναι η συνολική κρατική διαφημιστική δαπάνη; Θα τη μειώσετε, θα την αυξήσετε;
Οι υπηρεσίες της Γραμματείας φροντίζουν, ώστε οι δαπάνες επικοινωνιακής προβολής του δημοσίου να είναι αποτελεσματικές και λογικές. Δεν είναι αρμοδιότητα της Γραμματείας το ύψος των κονδυλίων. Από την εξέταση των φακέλων που έχουν κατατεθεί στη Γραμματεία προκύπτει ότι οι δράσεις και τα προγράμματα προβολής είναι στοχευμένα και καλά σχεδιασμένα.
-Πως διασφαλίζει η κυβέρνηση τα πνευματικά δικαιώματα στο Internet;
Όσον αφορά την δική μας υπηρεσία, το μητρώο online media προσφέρει δωρεάν στους εγγεγραμμένους, υπηρεσία ελέγχου της λογοκλοπής. Από την στιγμή που θα ενημερωθεί, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να δράσει σύμφωνα με τον νόμο.
-Ποια είναι η λογική του σχεδίου αγοραπωλησίας διαφημιστικού χρόνου στην τηλεόραση;
Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου επιδιώκει την απλοποίηση, τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της διαφάνειας στον τρόπο διάθεσης και αγοράς διαφημιστικού χρόνου στην τηλεόραση. Είναι μια ρύθμιση που θα επιφέρει εγγυημένα φορολογικά έσοδα και χαμηλότερο ρίσκο συναλλαγών και επισφάλειες στη διαφημιστική αγορά. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι θα οδηγήσει στην ανεξαρτησία των τηλεοπτικών σταθμών από δεσμεύσεις και χειραγωγήσεις μεγάλων εταιρικών συμφερόντων.
-Σας φοβίζει το γεγονός πως δεν έχει εφαρμοστεί πουθενά αλλού στον κόσμο;
Καθόλου, η Ελλάδα παρέμεινε για πολλά χρόνια ουραγός στη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Σύντομα θα γίνει πρωτοπόρα εφαρμόζοντας άμεσα τα συμπεράσματα της αναθεώρησης της οδηγίας για τα οπτικοακουαστικά μέσα και την στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά.
-Ποια είναι η γνώμη σας για το καθεστώς των «επιστροφών» στη διαφήμιση; Το καταργείτε ή όχι, με το νομοσχέδιο σας;
Πρόκειται για μια αδιαφανή μέθοδο δημιουργίας δεσμεύσεων και «ανταλλαγής δώρων». Αντίθετα το νομοσχέδιο προάγει την πλήρη διαφάνεια.
-Δεν είναι υψηλό το ποσοστό 10% υπέρ του ελληνικού δημοσίου που προβλέπει το νομοσχέδιο;
Πρόκειται για ένα φόρο με υψηλή ανταποδοτικότητα προς το δημόσιο, καθώς θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και νέα εισοδήματα. Μια επιβάρυνση, η οποία όμως επιστρέφει στην αγορά γιατι θα χρηματοδοτήσει δράσεις ενίσχυσης του οπτικοακουστικού κλάδου. Η εξοικονόμηση των καναλιών και των διαφημιζόμενων από την μη ύπαρξη θολών συναλλαγών με την μορφή εκπτώσεων και επιστροφών είναι τουλάχιστον διπλάσια του 10%.