Προχωράει η μετάβαση, αλλά με άλλες προϋποθέσεις
ΠΑΡΟΝ/ 07.02.2010
«Ναι» στην επιτάχυνση της μετάβασης στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, άλλα με άμεσα αδειοδότηση και έκδοση των κοινών υπουργικών αποφάσεων για τα κέντρα εκπομπής και τον εξοπλισμό! Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής, μετά και την ακρόαση της Digea, του ΕΣΡ και της ΕΕΤΤ, επισημαίνοντας πως αν δεν υπάρξει ένας υπουργός στον οποίο θα ανατεθεί ο φάκελος της μετάβασης από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση.
Απροετοίμαστοι οι περισσότεροι εκ των βουλευτών παρουσιάστηκαν στη συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, για την ψηφιακή τηλεόραση. Εμφανίστηκαν είτε να μην γνωρίζουν τη νομοθεσία είτε να έχουν έτοιμο σκονάκι από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Τουλάχιστον εμφανίστηκαν οι παίχτες στο κάδρο: Η Digea , η κοινή εταιρεία των 7 σταθμών εθνικής εμβέλειας, η ΕΡΤ η οποία ως το Καλοκαίρι ήταν έτοιμη να συμμετάσχει στο εγχείρημα της πρώτης εταιρείας, η Digital Union των περιφερειακών σταθμών υπό το Νικηφόρο Κισσανδράκη και τέλος οι ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Η μάχη είναι για τον πολιτικό και οικονομικό έλεγχο του φάσματος. Η Digea που λειτουργεί ως πάροχος δικτύου , ενώ τα μέλη της , οι σταθμοί εθνικής εμβέλειας είναι παραγωγοί περιεχομένου , θέλει τον πλήρη έλεγχο του φάσματος. Ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας, θεωρεί πως εκείνος αποκλειστικά πρέπει να έχει το κομμάτι του φάσματος που θα περισσέψει , του λεγόμενου ψηφιακού μερίσματος , ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας, της Σουηδίας, κι άλλων χωρών.
Στην επιτροπή θεσμών υπάρχουν βέβαια και έμπειροι βουλευτές που έχουν περάσει από αντίστοιχα πόστα και καταλαβαίνουν την κρισιμότητα του εγχειρήματος και τα κενά. Για αυτό και προτείνεται άμεσα η αλλαγή του καθεστώτος για τα πάρκα κεραιών , εκεί όπου χρειάζονται οι υπογραφές 7 υπουργών για να εκδοθεί η απόφαση, η έκδοση των αδειών και του οικονομικού τιμήματος και τέλος να υπάρξει ένας υπουργός που θα ασχοληθεί με το εγχείρημα της μετάβασης. Η επιτροπή ως φαίνεται δεν έχει ακόμη αποφασίσει ποιο μοντέλο μετάβασης επιθυμεί αν δηλαδή θέλει ο πάροχος δικτύου θα είναι και πάροχος περιεχομένου, ή ποιος θα είναι ο ρόλος της ΕΡΤ, η οποία σύμφωνα με το νόμο είναι υποχρεωμένη να εκπέμψει , ψηφιακά , χωρίς να προσδιορίζεται αν χρειάζεται άδεια ή όχι .
Τι λένε δημόσια, τι θέλουν τα τηλεοπτικά κανάλια
Η μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση δεν μπορεί να σταματήσει. Υποστηρίζουν το δικαίωμα τους –εκ του νόμου- να εμφανίζονται ως πάροχοι δικτύου, να αναπτύσσουν δηλαδή τεχνολογική πλατφόρμα για τη μεταφορά του τηλεοπτικού σήματος τους. Αρνούνται κάθε συζήτηση για τη διανομή του ψηφιακού μερίσματος πριν την ολοκλήρωση του μεταβατικού σταδίου της ψηφιακής. Ζητάνε να καθορίσει το κράτος συγκεκριμένες συχνότητες για τηλεόραση, υπηρεσίες δημόσιου χαρακτήρα και άλλες εμπορικές υπηρεσίες. Ρίχνουν ευθείς βολές εναντίον της ΕΡΤ επειδή δεν έχει άδεια παρόχου δικτύου, ξεχνώντας βέβαια να πουν πως ο νόμος 3592/07 ευνοούσε την εκπομπή ψηφιακής σε συνεργασία ΕΡΤ και ιδιωτικών καναλιών, κάτι στο οποίο οι σταθμοί συμφώνησαν ένθερμα.
Θέλουν να αναπτύξουν εμπορική δραστηριότητα, πέραν της ελεύθερης τηλεόρασης με ανάπτυξη pay TV και συνδρομητικών υπηρεσιών. Υποστηρίζουν ότι η (μικρή) αγορά των τηλεοπτικών καναλιών με ετησιο τζίρο 460 εκατομμύρια ευρώ δεν μπορεί να πληρώσει για τις συχνότητες όσα πληρώνουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Θέλουν να βγει τώρα ο οριστικός χάρτης συχνοτήτων. Να οριοθετηθεί με σαφεις κανόνες η χρήση για το ραδιοτηλεοπτικό φάσμα, να μείνει εκτός συζήτησης το ψηφιακό μέρισμα γιατί αν η κυβέρνηση, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, «το πουλήσει δεν θα μπορεί να υπάρχει τηλεόραση»! Θέτουν ζήτημα με την ενίσχυση των επενδύσεων τους, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών για τη μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση και τη λειτουργία των αποκωδικοποιητών.
Τι ζητάει η κινητή τηλεφωνία
Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αν και εκλήθησαν δεν παρέστησαν στη διαβούλευση , προτιμώντας να μην έρθουν σε ευθεία αντιπαράθεση με τους τηλεοπτικούς σταθμούς καθώς τους θεωρούν ισχυρότερους, Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως υποχωρούν από τις απαιτήσεις τους στο σκέλος του ψηφιακού μερίσματος . Οι 3 εταιρείες του κλάδου ζητούν το τμήμα του φάσματος , 790-862 MHz για αποκλειστική τους χρήση, έναντι ανταλλάγματος. Καθώς με το νόμο Ρουσόπουλου το σκέλος αυτό παραχωρήθηκε για την ανάπτυξη της ψηφιακής τηλεόρασης διεκδικούν την αλλαγή αυτού του τμήματος του χάρτη συχνοτήτών .
Τι λέει η ΕΡΤ
Ανοιχτό παραμένει για την κρατική τηλεόραση η αντικατάσταση των πομπών εκπομπής ψηφιακής τηλεόρασης μετά την πολιτική απόφαση για πέρασμα από το MPEG 2 σε MPEG 4. Υπάρχει ακόμη ανοιχτή η συζήτηση με τον ΟΤΕ και τον HellasSat. Η ΕΡΤ περιμένει τα ιδιωτικά κανάλια και συντονίζεται μαζί τους στις αλλαγές συχνοτήτων των αναλογικών καναλιών της. Δεν είναι ακόμη γνωστό πότε θα δοθεί το πράσινο φώς για να εκπέμψει το δεύτερο «μπουκέτο» καναλιών, δηλαδή των ΕΤ-1, ΝΕΤ, ΕΤ-3 και Βουλή με ψηφιακό σήμα.
Ο ρόλος των περιφερειακών καναλιών
Σε αντίθεση με τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, οι περιφερειακοί σταθμοί πρέπει να λάβουν άδεια από το ΕΣΡ για να εκπέμψουν ψηφιακά το πρόγραμμα τους. Σήμερα 16 περιφερειακά κανάλια έχουν συστήσει την Digital Union η οποία θέλει να λειτουργήσει ως πάροχος δικτύου. Συνολικά έχουν άδεια εκπομπής 82 τηλεοπτικοί σταθμοί αλλά είναι αδύνατον κάθε ένας από αυτούς να δημιουργήσει το δικό του δίκτυο για τη μεταφορά του ψηφιακού σήματος του. Γίνονται συζητήσεις για να μεταφέρει το σήμα τους η πλατφόρμα της ΕΡΤ ενώ η συζήτηση μεταξύ των περιφερειακών καναλιών για ένταξη τους στη Union προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς.
Οι προτάσεις ΕΣΡ –ΕΕΤΤ
Πρόβλεψη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για τη μετάβαση στη ψηφιακή τηλεόραση και διευκρίνιση του συστήματος πολυπλεξίας ζητάει το ΕΣΡ στο κείμενο των προτάσεων και παρατηρήσεων του. Προτείνει να εξεταστεί το ζήτημα της αγοράς αποκωδικοποιητών για νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα. Θίγει το πρόβλημα της μη αδειοδότησης των κέντρων εκπομπής, σημειώνοντας πως θα υπάρξουν προβλήματα στο μεταβατικό στάδιο με αλληλοκάλυψη αναλογικών και ψηφιακών σημάτων. Ζητά τη δημιουργία συντονιστικού οργάνου για το μεταβατικό στάδιο με τη συμμετοχή των ανεξάρτητων αρχών. Τονίζει πως δεν υπάρχει στο νόμο αντιμετώπιση των νέων μορφών τηλεοπτικών προγραμμάτων όπως της web tv. Διαφωνεί με την εκχώρηση αρμοδιότητας να προκηρύσσει άδειες για την κινητή τηλεόραση (mobile TV) στην ΕΡΤ. Ζητά να έχει το ΕΣΡ την αρμοδιότητα εκχώρησης συχνοτήτων και διαμόρφωσης του χάρτη συχνοτήτων.
Η ΕΕΤΤ παρέδωσε τον Οδικό χάρτη για τη μετάβαση στον οποίο σημειώνονται κυρίως οι απαιτήσεις στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για τη λειτουργήσει σωστά το μεταβατικό στάδιο. Επισημαίνει επίσης την ανάγκη συντονιστικού οργάνου και συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, τονίζει πως πρέπει να εξεταστεί ο διαχωρισμός παροχου δικτύου από τον πάροχο περιεχομένου. Τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι: έκδοση Π.Δ για τις άδειες τηλεοπτικού προγράμματος και χρήσης συχνότητας, υπουργική απόφαση για τον ψηφιακό χάρτη συχνοτήτων, απόφαση για τον αριθμό των αδειών, της εμβέλειας και το είδος προγράμματος, απόφαση για το οικονομικό αντάλλαγμα και τα δικαιώματα χρήσης υπουργική απόφαση για τα Πάρκα Κεραιών, τον κανονισμό λειτουργίας των Πάρκων καθώς και την αδειοδότηση των κεραιών των σταθμών.