Παρόν / 18.07.2010
Πέρασε τα ελληνικά σύνορα η κόντρα για την επέκταση του Αγγελιοσήμου στο Internet . Και μπορεί η επίμαχη διάταξη να αποσύρθηκε, όμως το ρεπορτάζ των New York Times του περασμένου Σαββάτου προσφέρει ενδιαφέρουσες πληροφορίες . Η αμερικανική εφημερίδα παρατηρεί καταρχήν πως , «η κυβέρνηση απέσυρε την προπερασμένη Παρασκευή τα σχέδια της για φόρο της τάξης του 21,5% επί των εσόδων της διαφήμισης στο διαδίκτυο για τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες που εδρεύουν στην Ελλάδα» , «υποκύπτοντας στις έντονες πιέσεις ενημερωτικών οργανισμών και διαφημιστών. Σύμφωνα με την εφημερίδα «τα έσοδα που θα προέκυπταν από τον προτεινόμενο φόρο, τα οποία υπολογίζονται στα 6,5 εκατ. ευρώ, τα οποία θα παρέχονταν για τη δημιουργία συνταξιοδοτικού ταμείου για τους δημοσιογράφους του διαδικτύου, πολλοί εκ των οποίων δεν καλύπτονται από το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα, εξαιτίας ενός κενού στη νομοθεσία.»
Σύμβουλος του πρωθυπουργού που μίλησε στους New York Times δήλωσε εβδομάδα ότι οι χρεώσεις είναι απαραίτητες για την προστασία των δημοσιογράφων, ολοένα και περισσότεροι εκ των οποίων εργάζονται σε διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης. «Αυτός είναι ένας τρόπος να προστατευτούν οι δημοσιογράφοι και η δημοσιογραφία στην Ελλάδα» δήλωσε η σύμβουλος, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί επειδή δεν μιλούσε επίσημα εκ μέρους της κυβέρνησης. Για τους νομοθέτες κυβερνήσεων που αντιμετωπίζουν έλλειψη ρευστότητας στην Ελλάδα και αλλού, το δέλεαρ του ίντερνετ είναι ισχυρό: οι διαφημιστές ξόδεψαν 4,7 δις. το 2009 στην Ευρώπη για την Online διαφήμιση, 19% από τις συνολικές διαφημιστικές δαπάνες, σύμφωνα με το IAB Europe Στη Γαλλία, οι νομοθέτες εξετάζουν το ενδεχόμενο να φορολογήσουν τις διαδικτυακές διαφημίσεις από το φθινόπωρο, με στόχο την υποστήριξη της γαλλικής μουσικής βιομηχανίας, μια ιδέα που προέκυψε εφέτος, σε κυβερνητική αναφορά που εξέταζε νέους τρόπους για την υποστήριξη και την προστασία της γαλλικής κουλτούρας. Μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακύψει συγκεκριμένες προτάσεις.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, η πρόταση προέκυψε όταν η οικονομία του Internet άρχισε να ανθίζει. Τα έσοδα από τη διαδικτυακή διαφήμιση στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 45% το 2009, στα 55 εκατ. ευρώ από 37,9 εκατ. το 2008 Η ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στη χώρα, έχει σχεδόν διπλασιαστεί από το 2008, αγγίζοντας το 17% των νοικοκυριών τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 24,8%.
Ο Κλέαρχος Τσαουσίδης, αντιπρόεδρος της ΠΟΕΣΥ δήλωσε στην εφημερίδα ότι η απόφαση να εγκαταλειφθεί η πρόταση, αποτελεί πλήγμα για τους δημοσιογράφους του διαδικτύου στη χώρα μας. «Η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει τη νομοθεσία. Οι δημοσιογράφοι του ίντερνετ γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης», σημείωσε «Είναι αρκετά περίεργο να επιβάλεις ένα φόρο στη μοναδική βιομηχανία που αναπτύσσεται σε αυτή την περίοδο ύφεσης», ανέφερε ο Κωνσταντίνος Καμάρας, αντιπρόεδρος της 24Media, και ιδρυτής του ΙΑΒ, που εκπροσωπεί τους διαδικτυακούς διαφημιστές της χώρας.Ο Γιώργος Ζαλόκωστας, διευθυντής μέσων Ενημέρωσης στη Unilever Greece στην Αθήνα, είπε ότι η εισφορά θα προστεθεί θα προστεθεί στα διαφημιστικά έσοδα της εταιρίας, η οποία διέθεσε 30 εκατ. ευρώ το 2009 στην ελληνική διαφημιστική αγορά, εκ των οποίων τα 900.000 ευρώ σε διαδικτυακές διαφημίσεις. Ο Μάρκο Στρούκερ, γενικός διευθυντής των διαδικτυακών επιχειρήσεων του ομίλου Antenna, προειδοποίησε ότι ο προτεινόμενος φόρος θα βλάψει την επιχείρησή του, τη βιομηχανία, και την ελληνική οικονομία.
Η θέση του ΕΔΟΕΑΠ
Με καταχώρηση στις εφημερίδες για το αγγελιόσημο απάντησε στην ΕΔΕΕ ο ΕΔΟΕΑΠ . δηλώνοντας πως “η απόσυρση του άρθρου 67 συντελεί στη φοροδιαφυγή και ευνοεί τους λίγους σε βάρος των πολλών” και καλεί τον υπουργό, την κυβέρνηση και τα μέλη του κοινοβουλίου “να μην υποχωρήσουν ” στη συγκεκριμένη διάταξη. Ο ΕΔΟΕΑΠ μεταξύ άλλων λοιπόν σημείωνε πω «την ώρα που όλοι οι Έλληνες κάνουν θυσίες κάποιοι <<διαφημίζουν>> δήθεν εξαιρέσεις και ανύπαρκτες προικοδοτήσεις στα Ταμεία των σκληρά εργαζομένων ανθρώπων των ΜΜΕ προκειμένου να φοροδιαφεύγουν και να μένουν ανεξέλεγκτοι». Κι ακόμη πως «οι Έλληνες διαφημιστές, δηλαδή οι υποχρεωτικοί μεσάζοντες ανάμεσα στα ΜΜΕ και τους διαφημιζόμενους, αγωνίζονται εδώ και χρόνια για την αύξηση των ανεξέλεγκτων κερδών τους επιχειρώντας να πείσουν την κοινωνία, την πολιτεία τους διαφημιζόμενους και τους καταναλωτές ότι το Αγγελιόσημο είναι μια νοσηρή υπόθεση που πρέπει να καταργηθεί γιατί επιβαρύνει την τιμή του προϊόντος» «Πρόκειται για μια κατασκευή, είναι η θέση του ΕΔΟΕΑΟ «όσων εμπορεύονται το χώρο και το χρόνο των ΜΜΕ αγοράζοντας , μεταπουλώντας και χρησιμοποιώντας ανεξέλεγκτα σε βάρος της κοινωνίας”.