Χωρίς σχέδιο, με τους ιδιώτες να μην πληρώνουν ενοίκιο για τις συχνότητες το 2010 , σε αντίθεση με τους πολίτες που καλούνται να πληρώσουν για την αγορά των αποκωδικοποιητών ,με την προτροπή των δημάρχων στη Θεσσαλονίκη (!) προχωράει η Ελλάδα στην ψηφιακή τηλεόραση. Η ανάθεση της πρωτοβουλία στην Digea , την εταιρεία των σταθμών εθνικής εμβέλειας, χωρίς να έχει συγκροτηθεί ένας φορέας που θα βάλει στο παιχνίδι όλους τους σταθμούς περιπλέκει κατά πολύ τη μετάβαση. Το σοβαρό έλλειμμα τόσο σε νομοθετικό , όσο και σε πολιτικό επίπεδο είναι κάτι περισσότερο από προφανές. Αν ο έλληνας που βλέπει κατά μέσο όρο 4 ώρες τηλεόραση, ξυπνήσει ένα πρωί και δει «χιόνια» ή «μαύρο» στην οθόνη του , ποιος θα αναλάβει την ευθύνη. Και από την άλλη πλευρά , δικαιούται η κυβέρνηση να επαναλάβει το λάθος του 1989 εκχωρώντας το ψηφιακό φάσμα στους ιδιώτες , χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα;
Σε εποχή κρίσης είναι ιδιαίτερα άδικο να καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες τη χρήση αλλαγής τεχνολογίας για να έχουν έσοδα οι ιδιώτες , χωρίς καν να ωφελείται το κράτος . Με τη γνωστή απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ οι ιδιώτες θα πληρώσουν το 0,2% του τζίρου τους (αντί για το 2% ) ενώ οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να αγοράσουν αποκωδικοποιητές (με MPEG 4) με μέσο κόστος 60 ευρώ. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση των χαμηλών εισοδημάτων για την αγορά του δέκτη- κάτι που ζητούν και οι ιδιώτες της Digea- για το βασικό μέσο ψυχαγωγίας τους. Ήδη υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα με τους πολίτες που προμηθεύτηκαν δέκτες με σύστημα αποκωδικοποίησης MPEG 2 , ακούγοντας τις οδηγίες της πολιτείας και τώρα δεν μπορούν να δουν παρά μόνο τα προγράμματα της ΕΡΤ .
Επίσης, σε κυβερνητικό επίπεδο δεν υπάρχει σήμερα ούτε μια επίσημη ανακοίνωση για τα δύο βήματα που έχουν γίνει από τη Digea σε Θεσσαλονίκη και Ξυλόκαστρο. Για παράδειγμα ενώ επιχειρείται η μετάβαση Δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για αδειοδότηση επίγειας ψηφιακής συνδρομητικής τηλεόρασης, με προφανή κίνδυνο για τη NetMed ! Η κυβέρνηση μετά και από πιέσεις των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας παρέλαβε το μήνυμα και κινείται τώρα προς την κατεύθυνση πρόσληψης ξένου συμβούλου που θα κάνει εκτίμηση για την αγορά του ψηφιακού φάσματος. Η πιο απλή κίνηση πάντως θα ήταν να ορίσει άμεσα έναν μή κερδοσκοπικό φορέα, υπό το ΙΟΜ, που θα επαναπροσδιορίσει τη μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση.
Σε νομικό επίπεδο εκτός από τη … «λεπτομέρεια» πως σταθμοί εθνικής εμβέλειας, όπως και όλοι οι άλλοι δεν έχουν άδειες (!) εκκρεμεί η έκδοση:
– κοινής υπουργικής απόφασης για τον οριστικό ψηφιακό χάρτη συχνοτήτων. Ο χάρτης εστάλη από τον Π. Παυλόπουλο στους σταθμούς για παρατηρήσεις, δεν έχει όμως τεθεί σε διαβούλευση στην κοινωνία
– Προεδρικού Διατάγματος για τις προϋποθέσεις συμμετοχής στην διαδικασία αδειοδότησης.
– Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τις τεχνικές προδιαγραφές τηλεοπτικού εξοπλισμού (ψηφιακοί δέκτες και τηλεοράσεις με ενσωματωμένο δέκτη) Σήμερα πωλούνταν δέκτες (αποκωδικοποιητές ) και τηλεοπτικές συσκευές, χωρίς να υπάρχει απόφαση για το MPEG4, ή για το σύστημα αποκρυπτογράφησης κτλ.
-Υπουργικής απόφασης για την προκήρυξη του αριθμού των αδειών εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας.
– Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό οικονομικού ανταλλάγματος του δικαιώματος χρήσης της άδειας.
– Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την τιμολόγηση από την ΕΡΤ των σταθμών εθνικής και τοπικής εμβέλειας που θα φιλοξενούνται στους διαύλους της ΕΡΤ.
– Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα πάρκα κεραιών ψηφιακής τηλεόρασης κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας.
-Απόφασης από την ΕΕΤΤ για τα τιμολόγια που θα πρέπει να δημοσιεύουν οι πάροχοι δικτύου για την άνοδο του σήματος των τηλεοπτικών σταθμών