του Κώστα Ντελέζου
Με τον ΕΔΟΕΑΠ στην εντατική, αφού κυβέρνηση, εργοδότες και διαφημιστές, εδώ και σχεδόν έξι μήνες, του έχουν στερήσει ακόμα και το βασικό του πόρο, το Αγγελιόσημο, οδηγώντας τους περίπου 18.500 ασφαλισμένους του σε «κοινωνική ευθανασία», το εφετινό Πάσχα μοιάζει με ορόσημο: Είτε θα μπει οριστική ταφόπλακα στο Ταμείο μας, είτε θα υπάρξει «Ανάσταση».
Ήδη, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο ΕΔΟΕΑΠ πορεύεται με μοναδικό χρηματοδοτικό πόρο τα πενιχρά αποθεματικά του, τις λιγοστές εισφορές των εργαζόμενων και τα περίπου 7,6 εκ. ευρώ, που μεταφέρθηκαν στα ταμεία του από το ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, έναντι βεβαιωμένων παλαιών οφειλών από το Αγγελιόσημο !
Ωστόσο, με τα αποθεματικά του Ταμείου να εξαντλούνται μέσα στο επόμενο διάστημα, η νέα διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ πολύ γρήγορα θα βρεθεί απέναντι στο εξής δίλημμα:
# Είτε να παραδώσει τα κλειδιά του Ταμείου σε κυβέρνηση και εργοδότες, εφόσον δεν εξευρεθεί πόρος για τη συνέχιση της λειτουργίας του.
# Είτε να κινητοποιήσει και να αγωνιστεί μαζί με όλους τους ασφαλισμένους του, για την προάσπιση των δικαιωμάτων τους στην περίθαλψη, την επικούρηση και την πρόνοια, όπως και τη διαφύλαξη του αυτοδιοίκητου του ΕΔΟΕΑΠ.
Μετά και το διαγωνισμό παρωδία για τη χορήγηση των 4 τηλεοπτικών αδειών, που κρίθηκε αντισυνταγματικός, άρχισαν να συμπληρώνονται και τα τελευταία κομμάτια του παζλ της δίχρονης κυβερνητικής-εργοδοτικής παρέμβασης στο χώρο της Ενημέρωσης και των ασφαλιστικών ταμείων του κλάδου των ΜΜΕ, ο οποίος μετρά ήδη πολύ «αίμα» και τις μεγαλύτερες απώλειες σε σχέση με κάθε άλλο εργασιακό χώρο.
Με τα προβλήματα στο χώρο των ΜΜΕ να διογκώνονται, η περαιτέρω αύξηση της μεγάλης ανεργίας και η πλήρης εξαθλίωση και επιστροφή του κλάδου στον εργασιακό μεσαίωνα, ευνοούν ΜΟΝΟ το κέρδος και τον πλήρη έλεγχο της Ενημέρωσης από τους ΟΛΙΓΟΥΣ. Άλλωστε, αυτό ήταν εξαρχής το πραγματικό σημείο σύγκλισης κυβερνώντων και ορισμένων εργοδοτών, αλλά και το μοναδικό σχέδιο που οι δύο πλευρές φαίνεται να υπηρετούν πιστά όλους τους τελευταίους 22 μήνες.
Δυστυχώς, στο σχέδιο αυτό έβαλαν …πλάτη συνειδητά -για πολλούς και διαφόρους λόγους- και ορισμένοι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των εργαζομένων (κυρίως από την ΠΟΕΣΥ, τον ΕΔΟΕΑΠ και την ΕΠΗΕΑ), οι οποίοι ενώ ως το περασμένο Πάσχα παρέμεναν σιωπηλοί στο παρασκήνιο, μετά την ψήφιση του Ασφαλιστικού, άρχισαν να βγαίνουν στο προσκήνιο, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι «τα κάστρα πέφτουν από μέσα».
Χωρίς να χάσουν χρόνο, συντάχθηκαν ανοιχτά με τις κυβερνητικές επιλογές και τους εκπροσώπους της τηλεοπτικής εργοδοσίας, που μέσω της ΕΙΤΗΣΕΕ ανέλαβαν εν λευκώ για λογαριασμό όλων των «αφεντικών», να κάνουν πράξη το σχέδιο που είχαν ξεδιπλώσει μέσω non paper από το καλοκαίρι του 2015.
Το σχέδιο εκείνο προέβλεπε την εν ψυχρώ …εκτέλεση του Αγγελιοσήμου ή τον περιορισμό του σε ένα ποσοστό της τάξεως 5% έως 8%, τη θεσμοθέτηση των ελαστικών μορφών απασχόλησης σε όλο το φάσμα της Ενημέρωσης και την ασφάλιση στα δημοσιογραφικά Ταμεία όλων των ειδικοτήτων των εργαζομένων, ώστε να απαλλαγούν οι εργοδότες από τις πάσης φύσεως ασφαλιστικές εισφορές στα άλλα Ταμεία.
Τα πρώτα δύο, δηλαδή, την κατάργηση Αγγελιοσήμου και τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, τα «διασφάλισαν» Κατρούγκαλος και Πετρόπουλος μέσω του Ασφαλιστικού τους εκτρώματος, ενώ το τρίτο ανέλαβαν να ολοκληρώσουν με συνοπτικές διαδικασίες οι ίδιοι οι εργοδότες, μέσω της τριμερούς εργοδοτών, εργαζομένων και υπουργείου Εργασίας.
Έτσι, το Αγγελιόσημο, καταργήθηκε με “μανία” παρότι έχει κριθεί σε ανώτατο δικαστικό βαθμό (Άρειος Πάγος) ως οιονεί εργοδοτική εισφορά, ενώ και από τα ευρωπαϊκά όργανα έχει αναγνωριστεί ως ειδικός κοινωνικός πόρος.
Πέραν των εργοδοτών, των διαφημιστών και της κυβέρνησης, τον οριστικό «θάνατο του Αγγελιοσήμου» υπό το πρόσχημα των πιέσεων της τρόϊκας, προωθούσαν στο παρασκήνιο και ορισμένοι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι. Οι συγκεκριμένοι θεωρούσαν, πως η καθιέρωση ενός νέου πόρου, θα νομιμοποιήσει επικοινωνιακά τη διεκδίκησή του από όλους τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ, ανοίγοντας έτσι “αυτοδικαίως” το δρόμο για την είσοδό τους και στον ΕΔΟΕΑΠ!
Έτσι, αναζητώντας τον «νέο πόρο του νέου ΕΔΟΕΑΠ», φτάσαμε στην αρχική μελέτη-μπλάστρι της δήθεν αποτύπωσης των οικονομικών του Ταμείου μας, η οποία συντάχθηκε με συνοπτικές διαδικασίες μέσα στον Αύγουστο, καθ΄ υπόδειξην της ΕΙΤΗΣΕΕ και των «αφανών συνεργατών» της από το εσωτερικό του ΕΔΟΕΑΠ και της ΕΠΗΕΑ. Κυβέρνηση και εργοδοσία μέσω της μελέτης αυτής «φωτογράφιζαν» τη δημιουργία ενός επαγγελματικού ταμείου, όπου οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι και οι απλήρωτοι εργαζόμενοι, δεν θα έχουν καμία θέση, ενώ στο παιχνίδι θα έμπαιναν και οι ασφαλιστικές εταιρείες.
Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια «μελέτη χρεοκοπίας του ΕΔΟΕΑΠ», καθώς σε αυτήν δεν περιλαμβάνονταν σημαντικές παράμετροι και οικονομικά στοιχεία για τον σταδιακό στραγγαλισμό του Ταμείου, αλλά μόνον η ζημιά του PSI. Για παράδειγμα, από τη μελέτη απουσίαζε οποιαδήποτε αναφορά στον πόρο του Αγγελιοσήμου, περίπου 6-8 εκατ. ευρώ το χρόνο, που χάθηκαν μετά την απόφαση του πρώην υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, να σταματήσει η δημοσίευση των ισολογισμών στις οικονομικές εφημερίδες και να πάνε «πεσκέσι» στο ΓΕΜΗ του ΕΒΕΑ.
Επίσης, δεν περιλαμβάνονταν κρίσιμα μεγέθη των απαιτήσεων του ΕΔΟΕΑΠ που ξεπερνούν τα 55 εκατ. ευρώ (οφειλές ιδιοκτητών εφημερίδων, περιοδικών, καναλιών, διαφημιστικών εταιρειών, γραφείων ισολογισμών, ΔΕΚΟ κ.λ.π) και τα οποία το απερχόμενο προεδρείο του Οργανισμού ήταν τα πρώτα που διέγραψε (ως επισφαλή), αμέσως μόλις ανέλαβε την τύχη του, την άνοιξη του 2015.
Στο μεταξύ, αμέσως μετά το «Βατερλώ» των τηλεοπτικών αδειών και την κατάργηση του Αγγελιοσήμου στις 15 Σεπτεμβρίου 2016, οι εργοδότες άρχισαν ξαφνικά να γίνονται «μη συνεργάσιμοι»!
Άλλωστε, ο σκοπός τους είχε επιτευχθεί, καθώς το Αγγελιόσημο καταλήγει πλέον ολόκληρο στις τσέπες τους και η φράση «Τοποθέτηση Προϊόντος» (μέσω της οποίας το έκλεβαν συστηματικά από τα ταμεία μας μέχρι και πρόσφατα) στις οθόνες των τηλεοράσεων, αντικαταστάθηκε νομιμότατα από τη λέξη «Διαφήμιση»!
Με την αρωγή συγκεκριμένων συνδικαλιστών του προεδρείου της ΠΟΕΣΥ και της ΕΠΗΕΑ, οδηγηθήκαμε λοιπόν σε ένα σήριαλ ψευδο-διαπραγματεύσεων, όπου οι εργοδότες το τελευταίο διάστημα συμμετέχουν με το ζόρι και υπο-εκπροσωπούμενοι.
Πάντως, με ενδιαφέρον αναμένεται τις επόμενες μέρες η τοποθέτησή τους απέναντι στην προαναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ΕΔΟΕΑΠ, που ολοκληρώθηκε μόλις πρόσφατα. Αντικείμενο της προμελέτης, όπως και της κανονικής αναλογιστικής μελέτης, η οποία θα ακολουθήσει, είναι η περαιτέρω διεύρυνση του ΕΔΟΕΑΠ με ασφαλισμένους και άλλων Ενώσεων. Πάντως, την ίδια στιγμή, οι εργοδότες απειλούν να εντάξουν στον ΕΔΟΕΑΠ ακόμα και με δικαστικές αποφάσεις μη μέλη των Ενώσεων!
Δεδομένων των αναμενόμενων κρίσιμων εξελίξεων σε σχέση με το μέλλον του ΕΔΟΕΑΠ, θα πρέπει να ζητηθεί ΤΩΡΑ από την κυβέρνηση, να πάψει να είναι θεατής στο ξεκλήρισμα ενός ολόκληρου κλάδου και να ανοίξει αμέσως τα χαρτιά της, δεσμευόμενη:
1) Για το ποιος θα είναι ο νέος πόρος του ΕΔΟΕΑΠ. Πώς θα βεβαιώνεται, ποιος θα τον ελέγχει και πώς θα εισπράττεται;
2) Να στηριχθεί οικονομικά ο ΕΔΟΕΑΠ μέχρι τη δρομολόγηση και εφαρμογή της οριστικής λύσης, που θα πρέπει να νομοθετηθεί το συντομότερο. Άλλωστε, θα πρέπει να καλυφθεί και το χρηματοδοτικό κενό του Οργανισμού από τις 15/9/2016 που καταργήθηκε το Αγγελιόσημο μέχρι την εφαρμογή της νέας λύσης.
3) Να παρέχει εγγυήσεις ότι στον ΕΔΟΕΑΠ, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του, θα υπάρξει προάσπιση της μισθωτής εργασίας στη βάση της πλήρους απασχόλησης και της σύναψης Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.
4) Για την αξιοπιστία των διαπραγματεύσεων, να δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι οι εκπρόσωποι των εργοδοτών (συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου) που συμμετέχουν στην τριμερή, δεσμεύουν το σύνολο των εργοδοτών.
5) Από τον ΕΔΟΕΑΠ, να γίνουν όλες οι απαραίτητες νομικές ενέργειες για την προστασία του Ταμείου, του πόρου του και των ασφαλισμένων του.
Στις πιο κρίσιμες εκλογές στην ιστορία του ΕΔΟΕΑΠ (28, 29 και 30 Μαρτίου) για την ανάδειξη των μελών της νέας διοίκησής του, το διακύβευμα είναι ένα και μοναδικό: Να παραμείνει ο ΕΔΟΕΑΠ ανοιχτός, για όλους και με όλες του τις παροχές. Λέμε «ΟΧΙ» σε εκείνους που θέλουν να τον μετατρέψουν σε Επαγγελματικό Ταμείο και να τον παραδώσουν στους εργοδότες, πετώντας στο δρόμο άνεργους και συνταξιούχους του κλάδου των ΜΜΕ.