Δραματική υποχώρηση του έντυπου Τύπου
Εκρηκτική είναι η αύξηση του εγχώριας ψηφιακής διαφήμισης στην Ελλάδα, σε αντίθεση με την πορεία του Τύπου, ο οποίος έχει καταβαραθρωθεί. Και ενώ ο κλάδος των ΜΜΕ είναι εκείνος που εμπλουτίζει με ειδησεογραφικό περιεχόμενο το διαδίκτυο, η Google είναι εκείνη που εισπράττει το μεγαλύτερο μερίδιο, χωρίς να πληρώνει φόρους και εισφορές στην Ελλάδα. Η ΕΕΤΤ καλείται να αποφασίσει με τον υπό έκδοση κανονισμό της αν η Google θα πληρώσει για το περιεχόμενο που πολλαπλασιάζει τα κέρδη της στη χώρα ή αν θα οδηγήσει σε μια συμφωνία επωφελή για την πολυεθνική εταιρεία, που θα δημιουργεί θέματα βιωσιμότητας στα ΜΜΕ.
Η έκρηξη της ψηφιακής διαφήμισης
Η μέση ετήσια διαφημιστική δαπάνη, σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton για τον ΟΣΔΕΛ, δείχνει ρυθμό αύξησης 15%, γεγονός που αποδίδεται στη μεγάλη αύξηση της χρήσης του διαδικτύου από την πλειοψηφία των πολιτών. Από το 2017 έως και το 2024 η αύξηση της εγχώριας ψηφιακής διαφήμισης φτάνει το 142,25%. Τα μεγέθη έχουν ως εξής: Το 2017 η δαπάνη ανερχόταν σε 322 εκατ. ευρώ, το 2018 αυξήθηκε σε 367 εκατ. ευρώ, το 2019 σε 440 εκατ. ευρώ, το 2020 σε 481 εκατ. ευρώ, το 2021 σε 580 εκατ. ευρώ, το 2022 σε 700 εκατ. ευρώ, το 2023 σε 736 εκατ. ευρώ και το 2024 σε 779 εκατ. ευρώ. Στα banners οδεύει το 35% της δαπάνης και στην αναζήτηση των πληροφοριών, που γίνεται κυρίως μέσω της Google, πηγαίνει το 32%.
Το διαδίκτυο αποτελεί το κυριότερο μέσο ενημέρωσης και πρόσβασης σε περιεχόμενο στην Ελλάδα με 94%, ενώ η τηλεόραση βρίσκεται στο 77%, σημειώνοντας πτωτική πορεία, το ραδιόφωνο στο 63%, τα περιοδικά στο 52% και οι εφημερίδες στο 43%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Grant Thornton για τον ΟΣΔΕΛ, η συνολική αγορά των επαγγελματιών Τύπου στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ και το 63% οφείλεται στην τηλεόραση και περίπου το 23% σε άλλες μορφές ειδησεογραφικού περιεχομένου, όπως οι εφημερίδες και τα περιοδικά. Η συνεισφορά του κλάδου στην απασχόληση υπερβαίνει τα 16.000 άτομα.