Διαφωνίες μεταξύ των μεγάλων σταθμών
Επιστροφές της τάξεως του… 25% (!) θα απολαύσουν και φέτος διαφημιστικές εταιρείες και διαφημιζόμενοι, κάτω από τα μάτια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Ο ανταγωνισμός των ιδιωτικών σταθμών, που δαπάνησαν υπέρμετρα σε πρόγραμμα, οι εσωτερικές διαφωνίες μεταξύ Star και ΑΝΤ1 από τη μια πλευρά και ΣΚΑΪ από την άλλη και η αδυναμία εφαρμογής από το 2014 μέχρι και σήμερα της νομοθεσίας για τις «επιστροφές» έχουν δημιουργήσει σκιές στα οικονομικά των ΜΜΕ.
Η επισήμανση αυτή ανήκει σε στελέχη των Μέσων, που βλέπουν να επαναλαμβάνεται ο τρελός χορός των εκατομμυρίων που πετιούνται από το παράθυρο στους μεσολαβητές (media shops) μέσω νομιμοφανών μεθόδων, υπό τη σύμφωνη γνώμη των διαφημιστών. Υπάρχει ο «κυκεώνας» των πιστωτικών τιμολογίων που καλύπτουν τη διαφορά μεταξύ του 25% και του «νόμιμου» 9,9% που προβλέπει ο νόμος Βενιζέλου. Η ΑΑΔΕ δεν διαθέτει την τεχνογνωσία για να παρακολουθήσει το πρόβλημα. Οι αμοιβές που προκύπτουν τροφοδοτούν τους διαμεσολαβητές, σε βάρος των θέσεων εργασίας και των τηλεοπτικών επιχειρήσεων.
Σε συνάντηση που έγινε την προπερασμένη Δευτέρα στα γραφεία της ΕΙΤΗΣΕΕ, και ενώ η κυβέρνηση δεν ανέστειλε για πρώτη φορά την ισχύ των διατάξεων του νόμου Σταμάτη 4279/2014 περί άμεσων συναλλαγών στη διαφήμιση, διαπιστώθηκαν ισχυρές διαφωνίες. Ο ΑΝΤ1 και το Star τάσσονται υπέρ της εφαρμογής του νόμου Σταμάτη, συνδυαστικά με τον νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (4487/2017) για την ύπαρξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία θα αποτυπώνεται μέρος των συναλλαγών. Ο Alpha δεν έχει ακόμη ξεκαθαρισμένη θέση, ενώ ο ΣΚΑΪ είναι υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης του καθεστώτος των επιστροφών.
Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τη θέση της, όμως παρατηρεί τις δυσκολίες που έχουν προκύψει από τους δύο νόμους που δεν εφαρμόζονται λόγω της στάσης των ισχυρών του «τριγώνου» διαφημιστικών εταιρειών – διαφημιζομένων – ΜΜΕ.