Μπροστά σε αλλαγές πολλών επίπεδων στη μέτρηση τηλεθέασης και στη Nielsen (AGB). Οι τηλεοπτικοί σταθμοί δείχνουν να ομονοούν πως πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα στην έρευνα που διεξάγει η Nielsen και ο σχετικός διάλογος πρόκειται να ξεκινήσει άμεσα.
Πάντως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της στήλης, η έρευνα της εταιρείας δεν υπόκειται σε εσωτερικό έλεγχο από την Επιτροπή Ελέγχου Έρευνας Τηλεθέασης από το έτος 2009. Δηλαδή μετά την υπαγωγή της χώρας στο Μνημόνιο δεν έχει γίνει η έρευνα της διαπίστωσης ενδεχόμενων σφαλμάτων στη μέτρηση, εξαιτίας του κόστους. Με αυτά τα δεδομένα η Nielsen ανακοίνωνε τα αποτελέσματα και «εξέδιδε» το «κοινό νόμισμα» στην αγορά και ακολουθούσε η κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης στους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Ως προς τα στοιχεία της σημερινής μέτρησης, η αλλαγή στη συμπεριφορά του κοινού από τη μια μέρα στην άλλη, χωρίς να υπάρχουν αλλαγές στο τηλεοπτικό περιβάλλον, ξεκίνησε μετά τον Οκτώβριο του 2016, όταν και έγινε η επικαιροποίηση του δείγματος της Nielsen. Μετά οι αλλαγές ήταν τόσες πολλές που οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την έρευνα ως εργαλείο για την αξιολόγηση των εκπομπών, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πήγες στη στήλη. Οι συζητήσεις μεταξύ της εταιρείας και των τηλεοπτικών σταθμών για τις… αναταράξεις στην έρευνα ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο, μετά τη λήξη του «συναγερμού» των τηλεοπτικών αδειών.
Υπάρχει η άποψη πως πρέπει να διπλασιαστεί το μέγεθος του δείγματος της Nielsen, γεγονός που θα αυξήσει κατά τουλάχιστον 20% το κόστος της έρευνας. Όπως γράφαμε από την περασμένη βδομάδα, υπάρχει το αίτημα για την αλλαγή του ορισμού του νεανικού κοινού από το 15-44 που είναι σήμερα στο 18-54 για να συμπεριλαμβάνει εκείνους που είναι καταναλωτές και απλώς βρίσκονται στην ηλικία των 50 ετών. Επίσης πρέπει να συνεκτιμηθούν οι οικονομικές επιπτώσεις αλλά και η μετανάστευση των νέων.
Η κυβέρνηση από τη μεριά της καταγράφει τις εξελίξεις και περιμένει. Εκτιμάται πως θα ζητήσει να υπάρξει διαφάνεια στη μέτρηση και θα ενεργοποιήσει τη διαδικασία για τον εξαντλητικό έλεγχο της μέτρησης και των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών. Δεν αποκλείεται δε να προχωρήσει στην κατάθεση σχεδίου νόμου για όλο το πεδίο των μετρήσεων και των ερευνών γνώμης. Επίσης, στο παιχνίδι βρίσκεται και η ΕΡΤ, η οποία τηρεί στάση αναμονής, ωστόσο εκφράζει και ερωτήματα για την αξιοπιστία της έρευνας. Η ΠΟΣΠΕΡΤ με ανακοίνωσή της ζήτησε την καθιέρωση νέων κανόνων στη μέτρηση.