Τι προβλέπουν οι διατάξεις που ψηφίστηκαν
Με στόχο να γίνει η προκήρυξη των αδειών εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος έως το τέλος του έτους κινείται το ΕΣΡ. Οι διατάξεις που ψηφίστηκαν στη Βουλή είναι το αποτέλεσμα των συζητήσεων ανάμεσα στο Συμβούλιο και στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και καλύπτουν όλα τα ενδεχόμενα. Συγκεκριμένα:
– Καταργείται η πρόβλεψη για χορήγηση θεματικών αδειών ενημερωτικού περιεχομένου εθνικής εμβέλειας. Με την επιλογή αυτή δεν μπορεί κάποιος να διεκδικήσει άδεια δίπλα στις μεγάλες άδειες γενικού περιεχομένου, όπου περιλαμβάνονται και ενημερωτικά προγράμματα. Συνεπώς, οι επτά που θα πάρουν άδεια δεν θα έχουν ανταγωνισμό από κάποιον που, με μικρότερο μετοχικό κεφάλαιο (5 εκατ. ευρώ), θα μεταδίδει διαρκώς ειδήσεις. Στην περίπτωση αυτή πλήττεται το σχέδιο του ΣΚΑΪ για τον ΣΚΑΪ 24, έναν δεύτερο ελεύθερο ενημερωτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας.
– Το ελληνικό δίκαιο και αποκλειστικά τα ελληνικά δικαστήρια εξετάζουν πλέον τις «τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των παρόχων περιεχομένου, καθώς και τους όρους ανάκλησης των σχετικών αδειών».
– Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν «οι εταιρείες με έδρα σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, που υπάγονται στη δικαιοδοσία του ελληνικού κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ΠΔ 109/2010 (ενσωμάτωση άρθρου 2 οδηγίας 2010/13/ΕΕ)». Όλες οι υποψήφιες εταιρείες υποχρεούνται σε πλήρη ενημέρωση για τη μετοχική τους σύνθεση. Στην περίπτωση που δεν προβλέπεται υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών κατά το δίκαιο άλλης χώρας, προσκομίζεται σχετική βεβαίωση από αρμόδια Αρχή της χώρας αυτής εφόσον υπάρχει σχετική πρόβλεψη, διαφορετικά προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου.
– Η εγγυητική επιστολή συμμετοχής στον διαγωνισμό καταπίπτει, αφενός, στην περίπτωση μη δικαιολόγησης της υποβληθείσας οικονομικής προσφοράς από τον υπερθεματιστή και, αφετέρου, στην περίπτωση έκπτωσης του υπερθεματιστή λόγω μη καταβολής της πρώτης δόσης του τιμήματος.
– Στην περίπτωση που προσέλθουν στον διαγωνισμό επτά υποψήφιοι, ή και λιγότεροι, θα ανακηρύσσονται οι προεπιλεγέντες αυτοί προσωρινά υπερθεματιστές, ενώ ρυθμίζεται και η διαδικασία και τα χρονικά πλαίσια επαναπροκήρυξης μη δημοπρατούμενων ή ανακληθέντων αδειών από το ΕΣΡ. Αν υπάρξουν άδειες που δεν θα διατεθούν, η τιμή εκκίνησης στη δεύτερη διαδικασία παραμένει η ίδια (35 εκατ. ευρώ). Αν δεν υπάρξει εκ νέου ενδιαφέρον, η άδεια μεταφέρεται σε άλλη προκήρυξη, για άλλη κατηγορία περιεχομένου.
Η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να χορηγήσει επιπλέον άδειες εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για την επόμενη δεκαετία πέραν των επτά αδειών. Επίσης, δεν υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής της φυσιογνωμίας του προγράμματος για τους σταθμούς που θα λάβουν άδεια.
– Αν ένας σταθμός που ήδη λειτουργεί –της κατηγορίας εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου ενημερωτικού προγράμματος– δεν προσέλθει στη διαγωνιστική διαδικασία ή αποκλειστεί από αυτήν, πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί σε διάστημα τριών μηνών μετά την ανακήρυξη των οριστικών υπερθεματιστών.